Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker den billigaste+bästa externa hårddisken!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker en extern hårddisk till min mini. Den ska ha minst 80gb, men den behöver inte vara så hemskt stor, max 160gb, och den ska också ha firewire.

Vem vet den billigaste och bästa?

ps. Jag vil inte ha en sån där hårddisk som matchar minin, ska inte ha den under, och ska nog också ha den till andra datorer! ds

  • Medlem
  • 2005-08-31 19:59

Jag tror inte att den billigaste och den bästa är samma hd.

Mest prisvärd? Jag har en LaCie d2 som jag är nöjd med. Men somliga avråder visst från LaCie. Jag kan bestämt avråda från deras PIII.

Jag går i tankarna att skaffa en Maxtor One Touch 200GB. Ca 1900 kr på t.ex. Dustin:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010078203

Har dock inte hört något om den, varken bra eller dåligt.

Har en Maxtor One Touch, fungerar prima!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 20:19

Har en Maxtor Onetouch II 300GB USB & Firewire. Funkar prima.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 09:56
Ursprungligen av adamsen87:

Har en Maxtor Onetouch II 300GB USB & Firewire. Funkar prima.

Köpte en sådan också, tycker den fungerar bra. Den känns väldigt snabb. Coolt med den här backup-knappen på burken.

Enda nackdelen med denna låda tycker jag är att själva hårddisken ger ifrån sig ett vinande ljud som kan vara lite enerverande om man har lådan precis framför ansiktet. Har tänkte ställa den här i bokhyllan eller nåt. Hur lång firewirekabel vågar man ha?

Maxtorn går ner i vila om den inte används, den går ner i vila om datorn gör det(tar nån liten minut bara).

Förutom surret tycker jag det här är en toppenprodukt. Gediget byggd, kvalitetskablage hängde med, trevliga programvaror, coolt med backupknapp på lådan. Är rätt så säker på att den är fläktlös.

Mvh, d-bug

Ursprungligen av d-bug:

Köpte en sådan också, tycker den fungerar bra. Den känns väldigt snabb. Coolt med den här backup-knappen på burken.

Enda nackdelen med denna låda tycker jag är att själva hårddisken ger ifrån sig ett vinande ljud som kan vara lite enerverande om man har lådan precis framför ansiktet. Har tänkte ställa den här i bokhyllan eller nåt. Hur lång firewirekabel vågar man ha?

Maxtorn går ner i vila om den inte används, den går ner i vila om datorn gör det(tar nån liten minut bara).

Förutom surret tycker jag det här är en toppenprodukt. Gediget byggd, kvalitetskablage hängde med, trevliga programvaror, coolt med backupknapp på lådan. Är rätt så säker på att den är fläktlös.

Mvh, d-bug

Jag har en tre meter lång FW-kabel, fungerar utan problem. Har gömt min hd bakom soffan. Tyst och bra

Har en Lacie Porsche 200 gb, som funkar felfritt bortsett från att den andra firewireporten är död.

  • Medlem
  • 2005-08-31 21:41

Funderar också på en ny extern men, för mig är det viktigt att den är tyst. Hur är det med Maxtor?

ja, att den är tyst skulle ju vara trevligt.. Men jag klarar mig utan sådana här enorma diskar, ca 100gb skulle vara lagom för mig tror jag. Och billig ska den vara. Prisvärd kanske är ett bättre ord. Eller båda tillsammans. Min pappa köpte en LaCie 160 gb med tre olika kopplingar, den funkar jättebra. Ser inget fel eller krongel i den. Skulle vara att den låter en del när den läser in/ut. Men annars är den knäpptyst.
Dessutom är ju LaCie hårddiskarna, ja alla saker från LaCie faktiskt, väldigt estetiskt tilltalande.
Jag skaq kanske önska m,ig en likadan i julklapp..

Har en Aludisc - mkt bra, tyst och snabb :

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=62301

Finns också med bara USB2 :

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=51822

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 10:29

Var inne och snackade lite på EIS och han rekommenderade inte LaCie då de flesta har en polymer kabinett, vilket leder värme dåligt, de hade slutat med att ta in LaCie. Han rekommenderade alla ur hållbarhets synpunkt som har en aluminium kabinett.

/Joakim

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-01 15:04

Har en FireSmart ALU 160 GB. Perfekt lite sak som inte låter någonting. Jag köpte den på macoteket.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46343&product_id=317834

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-01 16:09

Gillar LaCies diskar, särskilt d2 diskarna. Har en hög Lacie Porche-diskar oxå, och dom fungerar ju bra.
Maxtor tänker jag inte ta i med en tång ens..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 16:17
Ursprungligen av Creops:

Gillar LaCies diskar, särskilt d2 diskarna. Har en hög Lacie Porche-diskar oxå, och dom fungerar ju bra.
Maxtor tänker jag inte ta i med en tång ens..

För att...? Dålig erfarenhet av Maxtors hårddiskar? Nåt annat? Min Maxtor fungerar finfint.

Mvh, d-bug

Ursprungligen av Creops:

Gillar LaCies diskar, särskilt d2 diskarna. Har en hög Lacie Porche-diskar oxå, och dom fungerar ju bra.
Maxtor tänker jag inte ta i med en tång ens..

Ibland är erfarenheterna väldigt olika. Jag upplever LaCies diskar som bullriga och föredrar Maxtors som jag är nöjd med (men det ska tilläggas, jag har varken använt d2 eller Porche-diskarna, utan bara äldre LaCie).

En Maxtor OneTouch gick förresten sönder här på kontoret kom jag på, disken var ok, för plockade ut den och testade, men nån krets i lådan måste ha pajjat.

Ska vända min fråga på ett annat sätt, var hittar man de billigaste (bra) externa hårddiskarna, hemsidor. Var har ni köpt era billigast? Kollat pricerunner, men hittar bara interna hårddiskar. Hemsidotips altså!

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-09-01 16:44
Ursprungligen av martin_stenmark:

Ska vända min fråga på ett annat sätt, var hittar man de billigaste (bra) externa hårddiskarna, hemsidor. Var har ni köpt era billigast? Kollat pricerunner, men hittar bara interna hårddiskar. Hemsidotips altså!

Jag får träff på externa diskar hos Pricerunner, det gäller att filtrera i vänstra kolumnen.

Även på Kelkoo får man träff på externa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 11:10
Ursprungligen av martin_stenmark:

Ska vända min fråga på ett annat sätt, var hittar man de billigaste (bra) externa hårddiskarna, hemsidor. Var har ni köpt era billigast? Kollat pricerunner, men hittar bara interna hårddiskar. Hemsidotips altså!

Kolla http://buggy.no-ip.com/.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-01 16:27

En kompis ställde sin nya Lacie FW 200GB disk ovanpå min externa hårddisk och min blev glödhet...
Man kan ju nästan värma upp ett helt hus me en sån eller iaf skaffa bastu

ooo tack så mycket! (såg inte extern)

Vad tror ni om den här?

bästa pris 1192 kr

LaCie Hard Drive Design by F. A. Porsche Firewire - hårddisk - 160 GB - Firewire
Formfaktor 3.5"
Kapacitet 160 GB
Typ av gränssnitt IEEE 1394 (FireWire)
Dataöverföringshastighet 400 Mbps
Genomsnittlig söktid 10 ms
Rotationshastighet 7200 rpm
Buffertstorlek 2 MB
Tillverkarens garanti 2 års garanti

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 17:48

Någon som har testar diskar med både FireWire 400 och 800? Är det någon märkbar hastighetsskillnad vid dagligt jobb i form av bildbehandling och grafisk formgivning?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-03 10:18
Ursprungligen av Bridell:

Någon som har testar diskar med både FireWire 400 och 800? Är det någon märkbar hastighetsskillnad vid dagligt jobb i form av bildbehandling och grafisk formgivning?

Utan att testat så är min gissning att stoppa in ett RAM-minne till så du får mer diskcache, gör större skillnaden än mellan FW-400 och 800. Men visst enligt specarna så är tex Maxtor 20MB/s snabbare på FW800 men vid små läsningar och slumpvisa så är parametrar som söktid och fördröjningar i FW - IDE bryggan och så viktigare.

1
Bevaka tråden