Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På jakt efter bedragare

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan
Det är så att jag köpte en powerbook efter en annons på blocket, en kille från Luleå som skulle skicka datorn till mig efter förskottsbetalning, jag vet att det är dumt, men jag litade på killen efter att ha snackat med han. Så jag överförde 14000kr till hans konto, mailar honom att transaktionen är genomförd, får ett mail tillbaka om att han sett pengarna skall åka till posten och skicka paketet...

Sen hör jag inget mer ifrån honom, jag mailar hoonom och ber om att få ett kollinummer, och varnar honom för att försöka vara olaglig mot mg..får ett mail tillbaka att han inte är hemma just då och att han skall maila kollidnummret så snart som han kommer hem..

...detta var för exakt en vecka sedan, har fortfarande inte fått kollidnummer eller dator. O nu tar jag upp jakten på honom för att få tillbaka mina pengar.

Ha rni några råd o tips hur jag skall gå tillväga...jag har namn, tre adresser, ett organisationsnummer på killens företag, ett gäng telefon nummer man inte kommer fram på samt ett konto nummer hos föreningssparbanken.

Jag ve tinte om man får lämna ut sånna uppgifter här men om någon av er på admin ger mig klar tecken på at tlämna ut vem killen är så att de andra kan hjälpa mig så gör jag de för jag är verkligen i behov av hjälp just nu och jag vet att polisen inte prioriterar denna typen av brott precis.

Så...vad säger nu, lust o hjälpa till på detta äventyret??

Någon som bor i Luleå som kanske kan hjälpa mig??

tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 23:51

Om du vill så kan jag fråga vänner i Luleå vem killen är, om de vet något kanske det går att få tag i honom. Och nu menar jag inte att jag känner lokala HA-klubben, haha...

Annars är rådet att samla ihop all korrespondens, skriva ner när ni ringt varandra, printa ut "överföringskvitto" från din internetbank och polisanmäla honom direkt. Banken kan nog inte lämna ut informationen om ägarskap till kontonummer direkt till dig, men via polisen är det inga som helst problem.

Har du organisationsnummer till företag kan du lätt få reda på vem som äger osv, bara att ringa skatteverket.

Hoppas det löser sig!

Även om polisen inte har resurser att utreda ska du polisanmäla. Då får du ett handläggningsnummer som gör det lättare för dig själv (eller med polisens hjälp) att få fram ytterligare uppgifter från banker, ISP osv. Så polisanmäl.

/M

Jonas, jag tog bort inlägget med uppgifterna om den misstänkte. Det är nog inte lämpligt att publicera alla personuppgifter med tanke på Personuppgiftslagen. Satsa istället på att gå via polisen.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 00:21

Om du fått det svaret av polisen så ge inte upp, ligg på dem ett tag och be att få träffa någon som utreder den här typen av brott. Ta med dig så mycket material du kan.

Håller med Martin om att det är lite känsligt att lägga ut namn på det här sättet... Men jag ska kolla med de jag känner i Luleå om de känner igen något.

Verkar som att du har rätt bra koll på vilka det är, så jag skulle inte oroa mig för mycket om jag var du. Pengarna kommer du säkert få tillbaka!

  • Medlem
  • 2005-09-01 00:19

Tog bort mitt inlägg med hänsyn till omständigheterna och i avvaktan på eventuell polisutredning.

Senast redigerat 2005-09-01 01:16

Uppgifterna finns säkert på eniro och många andra ställen. Men där finns de i ett annat sammanhang, här på 99mac "hängs personen ut" på ett annat sätt. Jag tvivlar inte på att du känner dig lurad, men just därför är det en policiär sak att bevisa hur det ligger till. Tro mig, det blir inte bättre av att vi med eller utan grund pekar ut något. I värsta fall kan du bli anmäld för ärekränkning och förtal. Låt polisen ta hand om detta.

/M

  • Medlem
  • 2005-09-01 00:29

Martin Belak,
då är mitt tips (känner också till en del om sekretess) att innan vi gör nåt dumt här, så plockar du bort de intrikata delarna av tråden här. Jag hjälper killen med så mycket info jag kan plocka fram, han försöker på nytt med litet påtryckning att få datorn, och lyckas han inte har vi ett fint underlag till polisen. Vad tycks?

Tja, så länge vi inte pekar ut någon som inte är dömd så är jag glad. Vill Jonas ta bort tråden kan han radera rubbet själv. Håller tummarna för att det löser sig.

/M

  • Medlem
  • 2005-09-01 00:47

Oki

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 00:59

Sidan känns ju halvt oseriös tycker jag:

http://www.lapplandsecurity.se/

Edit: Ändrade så är ovanstående url inte längre är en länk. Den som vill titta får numer klippa och klistra. //ohennig

Senast redigerat 2005-09-02 22:52
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-01 09:39
Ursprungligen av turbonallen:

Sidan känns ju halvt oseriös tycker jag:

lapplandsecurity.se

Kan inte mod ta bort url-funktionen på det här inlägget? Det ligger en javascripträknare på deras sida, och det är ju inte såå snyggt om dem får massor med referers från 99mac....
Då är det bättre om folk klistrar in länken i sin webläsare.

Ursprungligen av theoo:

Kan inte mod ta bort url-funktionen på det här inlägget? Det ligger en javascripträknare på deras sida, och det är ju inte såå snyggt om dem får massor med referers från 99mac....
Då är det bättre om folk klistrar in länken i sin webläsare.

Bra tänkt. Jag har ordnat.

  • Medlem
  • 2005-09-01 01:16

Varför bara halvt..........det där ser sketskumt ut..........säljer prylar och inte ens ett telefonnummer.........

Fick ett nickname killen brukar ha lite här o där o de gav mig ett antal mailadresser till men vad hjälper en mailadress? sen har jag även luskat fram bilder på killen genom att söka på hans nick på altavista så fann jag en "lunarstorm" liknade sida med honom som verkar stämma med personen..så en bit på vägen..massa info redan..någon som kan komma med nått mer kul?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 09:04

Det syns i alla fall när nån från 99mac är på väg att bli blåst - det verkar vara några som har engagerat sig

Eftersom det inte finns ytterligare uppgifter på ***** så kan jag inte söka vidare

/Tangen

  • Medlem
  • 2005-09-01 10:14

Gå till polisen om han inte hör av sig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-01 10:44

jag var med om en liknande situation för ungefär ett år sedan. Jag hade killens riktiga adress och namnuppgifter och polisanmälde honom. Jag polisanmälde över telefon och polisen ringde upp killen medan jag var på luren men allt som hände var bara: hej det här är polisen...klick. Ett år senare får jag ett brev från polisen om att de inte tänker göra skit.

  • Medlem
  • 2005-09-01 11:27

Det hela är ett riktigt svineri, men tyvärr är det bara polisen som har de resurser som krävs för att lösa det hela. Har du varit i kontakt med din bank och hört vad de har att säga?

Skall ner till polisen idag med massa information till dem, har underlag för ett gripande tror jag, sen får polisen gå til banken osv. för att få ytterligare information om mina pengar...

tack för hjälpen ni som gett bra råd o tips, ni vet vilka ni är!

  • Medlem
  • 2005-09-01 12:09

Lugn i stormen, första steget är att de över huvud taget inleder en förundersökning när du gjort anmälan, sen får vi väl bara be till han där uppe att det går vägen och att du nailar det svinet Att få pengarna tillbaka kan bli knepigt. Då får väl kronofogden bistå om det finns nåt att ta dvs... Håller tummarna för dig!

Jag skulle tro att polisen i Luleå kan hjälpa dig, det har en hel del erfarenhet av sådant här... Blev själv lurad av en luleåkille och när jag pratade med dem och de hade bra koll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 13:31

Oj, fy fan vilken soppa.

Mitt tips är också att polisanmäla honom. Då är det diariefört.. Har du ett personnummer? Då kan du ju stämma honom, efter det att du dragit fram alla bevis som kontoutdrag, mailväxling osv. För 14k är det ju värt att åka upp några stycken och prata med honom...

  • Medlem
  • 2005-09-01 14:11

Jonas har både personnummer och litet annat som jag försett honom med, så det är bara att hoppas att poliserna i Luleå är så bra som du säger hicke Att själv "åka upp o snacka med honom" är inte att rekommendera. Kan resultera i övergrepp i rättssak. Så låt polisen sköta det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 15:29

Övergrepp i rättssak är något annat. Det är ju om han attackerar Jonas för att han anmält honom.

Det ett 'besök' skulle innebära är nog mer misshandel eller grov dito, beroende på humör.

  • Medlem
  • 2005-09-01 15:39

Det är ju inte det tråden handlar om egentligen men om du inte låter en potentiell gärningsman få förhöras eller annat av polisen utan själv åker dit och nitar honom, skulle det mycket väl kunna tolkas så. Även om det huvudsakligen har med vittneshot att göra.

"10 § Den som med våld eller hot om våld angriper någon för att
denne gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars
vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan myndighet
eller för att hindra någon från en sådan åtgärd, döms för
övergrepp i rättssak till fängelse i högst fyra år eller, om
brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex
månader. Detsamma skall gälla, om man med någon annan gärning,
som medför lidande, skada eller olägenhet, eller med hot om en
sådan gärning angriper någon för att denne avlagt vittnesmål
eller annars avgett utsaga vid förhör hos en myndighet eller
för att hindra honom från att avge en sådan utsaga.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst två och högst åtta
år. Lag (2002:117)"

Naturligtvis åker man även på misshandel, men det skulle nog bara bli en bonus i sammanhanget

Nu8 har jag avrt hos polisen, fick beröm för den grymma förundersökningen (tack igen korsriddare) ärendet är nu lämnat till Luleå polisen och dom skall tydligen kontakta mig så fort en utredare har tagit på sig ärendet...så de är bara o vänta o se vad som händer nu. kan ju fortsätta med lite undersökning själv o lämna till polisen sen så att de går snabbare...

men jag tänker fan inte ge upp!!

Genom samverkan här på 99mac har åter igen en bov hamnat hos polisen... nu kan man bara hoppas på de bästa för att få tillbaka sina pengar.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 16:30

Har lite info om som vill sälja en PG för drygt 1 år sedan.
Han (Initialerna var PJ) använde också Föreningssparbanken och i mitt fall skulle det skickas med UPS.
Men jag fick ett mail från 'UPS' som verkade klart konstigt, så jag kollade med UPS och detta ärende hade inget med UPS att göra. Så jag gjorde en anmälan till både UPS och polisen istället. Sedan vet jag inte vad som hände. Det vore ju intressant att se om det är samma kille! Kanske kan vi göra något gemensamt!

  • Medlem
  • 2005-09-01 18:38

Strålande. Hur bedömde polisen dina möjligheter att få tillbaka pengarna? Tittar man på hans anmärkningar är de rätt små tyvärr... Var han känd av polisen sedan tidigare?

Bevaka tråden