Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 -> TV ger skadad bild

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 23:15

Häromdagen köpte jag en DVI->video-adapter till min G5:a (rev. A). När jag kom hem drog jag ut kabeln till monitorn, vilken sitter i DVI-kontakten, och kopplade in adaptern i S-video-kontakten på TV:n. Allt fungerade utmärkt. klar och fin bild på TV:n. Upprepade proceduren senare samma kväll.

Dagen efter fungerade det inte alls lika bra. Gjorde på exakt samma sätt, drog ut kabeln till monitorn och satte i DVI->video-kabeln (som redan satt i TV:n). Bilden på TV:n ser ut som ett mellanting mellan myrornas krig och normal bild. Ungefär som när man försöker kolla på en spärrad kabel-kanal. Testade att koppla in min bärbara till s-video-porten, och det fungerade bra, så felet är isolerat till antingen adaptern eller själva Powermacen.

Eftersom jag inte kan ha monitor och TV inkopplade samtidigt kan jag inte felsöka inifrån Mac OS X. Jag har inte heller möjlighet att testa med en annan TV. Har testat alla kombinationer - TV på först, dator inkopplad sen; dator igång, TV på efter inkoppling; starta upp dator med TV inkopplad - med samma dåliga resultat.

Har testat att kasta com.apple.windowserver.plist i /Library/Preferences, som verkar vara den fil som lagrar bildskärmsinställningarna, utan resultat.

Någon som har en idé? Är adaptern trasig eller är det rentav grafikkortet som fått sig en smäll? Finns det något mer man kan testa att göra i OS X? Kör 10.4.2.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-01 10:03

Är du säker på att du har valt rätt inställningar i Systeminställningar -> Bildskärmar? Det är viktigt att man väljer rätt mellan PAL och NTSC t.ex. Testa även att ställa ner upplösningen mot 800x600 eller 640x480.

Jag skaffade en mini VGA -> S-Video adapter till en iMac G5 igår, och det blev jättebra bild efter att jag hade valt PAL och 800x600 i upplösning. Innan var den inställd på NTSC 1024x768 och då var bilden svartvit och flimrade nåt enormt.

Sedan har jag hört några som har haft problem med att koppla in adaptern i datorn, man måste vara säker på att den är intryckt hela vägen. Inte så att man trycker sönder något, men så att den verkligen sitter helt intryckt.

Synd att du inte kan använda den vanliga bildskärmen samtdigt, då blir det ju som du säger problem med att göra inställningarna jag snackde om innan. Typ som att leta efter en svart nål i ett mörkt rum

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 15:14

Tror mig ha isolerat felet till själva adaptern nu. Det är ett stift (nr 14), som är nedsänkt ca 1 mm, men efter att ha frågat runt verkar det som att det är nedsänkt på alla DVI-kontaker. Detta gäller även min väl fungerande monitorkabel.
C1, C2, C3 och C4 är specifika för DVI->video-kabeln, eftersom den använder den analoga signalen. De är också är nedsänkta ca 2 mm.
För info om vilket stift som motsvarar vilken siffra, se denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/DVI#Connector_2

Därför frågar jag er som har en sån här adapter: Är dessa analoga stift nedsänkta på er adapter, och i så fall hur mycket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 16:23

Enligt DVI-specifikationen ska det tydligen vara så (se kontakt-ritningarna längst bak):
http://www.ddwg.org/lib/dvi_10.pdf
Då är det väl nånting annat i kontakten som är trasigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 18:23

jag har också en dvi-tv out till en g5 rev:A och den funkar inte alls verkar det som, bilden bara flimrar och är svartvit, däremot så ser man att det är en bit av skärmen som visas på tv'n. Antar att vi kanske har samma problem. Lite retsamt dessutom eftersom jag köpte den på macoteket för bara några veckor sedan och har såklart av misstag slängt kvittot.

Senast redigerat 2005-09-01 18:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 19:28

Intressant! Min är också inköpt på Macoteket. De har kanske fått in en rutten sändning eller nåt?
Det verkar onekligen som att vi har samma problem. Testade med att logga in med VNC innan idag, och det verkar som att TV:n identifieras som en CRT-skärm istället för en TV. Verkar onekligen skumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 10:28

Bytte ut adaptern hos LAN-master, nu funkar allt bra igen!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 10:44

bäst! frågan är hur fasen jag ska kunna byta min utan kvitto?
men hade du itne köpt den hos macoteket? hur kan man då byta den hos annan återförsäljare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-17 03:53

Kanske kan det ha att göra med något att båda är Apple återförsäljare eller nått...?
Precis som man, vad jag vet, bara ska kunna lämna in sin Mac i vilken Mac butik som helst som är auktoriserad Apple återförsäljare...eller nått sånt...^^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-17 12:52

LAN-master är ingen återförsäljare, däremot är de de enda i Sverige som får serva Apple-prylar. Så om någon Apple-grej pajar blir man hänvisad dit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-17 22:48

Ah, okey...!

1
Bevaka tråden