Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Powerbook samma sorts skärm som ibook?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-30 22:18

Jag undrar om det är någon skillnad på powerbooken och ibookens skärm. Har hört vissa säga att pb skärm är lite ljusstarkare men kan inte hitta ngn skillnad på apples hemsida (där ska båda skärmarna vara TFT XGA om jag inte minns fel). Ngn som vet?

powerbookens skärm är MYCKET bättre i min mening, den har bättre färger, skärpa och "synvinkel"dvs ändras inte färgerna nämnvärt bara för att man ser skärmen från sidan.....

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 22:20

Jag har för mig att 12" pb och ibook har samma skärm. Däremot har 15" och 17" pb:erna en annan lite bättre skärm, med bättre färgåtergivning och betraktningsvinkel. Är som sagt inte 100 på detta utan vad jag läst här på forumet. Någon som vet bättre får gärna rätta mig.

Jag sitter själv på en PB 12, och den är MYCKET bättre än de iBook 12 och 14 jag har kring mig.
Men sen är det ändå ett jäkla kvalitetskliv upp till PB 15-skärmen, det är sant.

Alltså: iBook 12 och 14 är usla, PB12 är okej, PB 15 och 17 är grymma.

Alla iBookar och PowerBookar har skärmar som suger kraftigt, kolla bara på den totalt värdelösa upplösningen. Köp en billig budget-PC och du får WUXGA eller vad det heter, ja, grymt många pixlar i allafall, köp en dubbelt så dyr PowerBook och du får SVGA. Detta är enda anledningen till att jag inte äger en bärbar mac än.

Statemachine, nu snackar du om fel grejer. Det jag tror vi snackar om här är kontrast, ljusstyrka, färgriktighet etc.

MEN! Jag håller verkligen med dig, och hoppas (och tror) att upplösningen kommer att vara en sak som kommer att särskilja iBook och Powerbook framöver (förmodligen i samband med den helt nya formfaktor jag räknar med kommer med Intel-övergången). Tror att iBooken får liknande upplösning som Powerbook har idag (om det nu inte t.o.m. blir bredbild som många ju hoppas på), men PB 12 kommer att ha 1200x900 eller så, och på 15-tummaren får vi kanske 1400x1024 (eller vad det nu blir).

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 00:21

Jag förstår inte denna jakt på många pixlar. Jag tycker bara att det är jobbigt på alla 14-tums laptops med 1600x1200 när alla ikoner blir så små att man måste ha lupp för att se dem. Vill jag ha fler bildpunkter så köper jag en större extern skärm. 1280x854 på en 15-tummare är ju perfekt.

Jag har själv en PB 15 1,5 GHz. Skärmen är mycket bra - det enda felet är att den mörknar lite i kanterna när ljusstyrkan står på hälften av max. Min förra PB fick jag utbytt pga av det och nu börjar denna bli likadan. Det är snart två år sedan jag köpte den första, så jag ska se vad jag kan göra.

alla har inte dålig syn. man borde kunna välja vilken skärm man vill ha. man får ju inte plats med någonting med så dålig upplösning!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-01 12:21
Ursprungligen av statemachine:

alla har inte dålig syn. man borde kunna välja vilken skärm man vill ha. man får ju inte plats med någonting med så dålig upplösning!

ja, även om man inte vill ha högre upplösning så är det alltid bra att ha val. Jag skulle också vilja ha högre upplösning.

Ursprungligen av statemachine:

har haft påde ibook & p-book & aldrig sett nån skillnad...(?)

än så länge verkar det inte vara ngn som vet om apple faktiskt använder olika sorters skärmar (inte upplösning då).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-01 13:42

Jag är grymt besviken på min jobblaptops skärm. Det är en HP NC8000 och upplösningen är 1400x1050. Det finns inget ljus i skärmen, råkar du ha ett fönster i rummet eller lysrör i taket blir skärmen nästan helt oläslig.

På vårt jobb har vi alla fått skaffa extern platta skärmar för vi orkade inte med HP:s dåliga skärmar.

Tänkte jag skulle arbeta på balkongen hemma i somras. Gick inte alls. Med lite solljus omkring mig såg min skärm ut att inte ens vara påslagen. Blev till att gå in i vardagsrummet och dra ner persiennerna.

Mvh, d-bug

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 12:12

har haft påde ibook & p-book & aldrig sett nån skillnad...(?)

Jag har inte haft vare sig p-book eller i-book, med tanke på ditt citat, Flip.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-02 23:03

Blev grymt imponerad ov polarens nya Toshiba med skärm liknande Vaio´sens X-black, kan inte namnet på hans skärm, men jävlar vilken skillnad om man jämför med min egna.
Kör själv Pb 12". Nån som tror att Apple kommer att släppa liknande skärmar på kommande Powerbooks?

Jag pratade med en väldigt duktig säljare på applestore och det ska vara samma skärmar i ibook och powerbook, däremot är det andra saker som skiljer som gör att man kan tycka att skärmen på powerbook är bättre, minns inte riktigt hur han sa det.

Jag tycker faktiskt Vaiodatorernas tokblanka yta känns lite skum när man bildbehandlar..

Gillar min PB 15" mycket bättre, den skärmen är neutral och ser inte ut som nån j***a plasma-TV...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 13:11

Sitter inte och bildbehandlar så mkt, men det kasnke stämmer. Dock sjuk skillnad när man kollar dvd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-04 13:15
Ursprungligen av fille_jr:

Sitter inte och bildbehandlar så mkt, men det kasnke stämmer. Dock sjuk skillnad när man kollar dvd.

till fördel för vilken skärm?

Ursprungligen av Flip:

till fördel för vilken skärm?

Till Vaios blanka såklart, varav min hemmabiostämpel av dessa..

1
Bevaka tråden