Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher-frågor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 15:18

Hej,

mitt första inlägg, har suttit med en PB15" nån vecka nu. Jag är switcher och ser mig som ganska avancerad PC-användare, och visst är det en del att oja sig över. Några konkreta saker som jag skulle vilja fråga om:

1. Man kan ju stänga av Caps lock, eller mappa om den till nån annan knapp, t.ex. alt eller ctrl, men finns det något sätt att göra om den till andra knappar, eller knappkombinationer. Jag saknar del-knappen väldigt mycket, och jag tycker det borde gå att ställa in Caps lock att svara mot fn+backspace. Nån som har försökt?

2. När jag håller händerna över högtalarna, så mörknar skärmen. Är det p.g.a. att kylningen försämras, eller finns det någon annan förklaring?

3. Det största problemet hittills är styrplattan. Jag använder sällan knappen, utan klickar på plattan, men innan datorn har förstått att det faktiskt är ett klick och att jag inte vill flytta markören, så har den hoppat en liten bit. Det gör att man ofta klickar vid sidan om när det gäller små ytor, t.ex. det röda stäng-ner-krysset. Botemedel?

4. Sen öppnar inte enter program, utan döper om dem. JAg har läst andra diskussioner om det, men inga lösningar. Finns det någon väg runt detta?

/råddan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 15:42

1. Sök på MacUpdate.com. Ett program som kanske gör det du vill är DoubleCommand http://www.macupdate.com/info.php/id/12004

2. Vid högtalarna sitter ljussensorer. När sensorerna känner att det är mörkt, tänds tangentbordsbelysningen och skärmens ljusstyrka sänks, för att man automatiskt alltid ska ha de bästa inställningarna.

3. Tror inte det finns något botemedel, men en workaround är ju att använda tangentbordet mer. Själv klicar jag aldrig någonsin i röda knappen, utan trycker reflexmässigt cmd-W.

4. Kommandot cmd-O öppnar markerade objekt i Finder istf Enter. Ett smidigt sätt att kommma åt program på, är att dra programmappen till Dock. Då högerklickar du på aliaset där, så får du en meny med mappens innehåll. I den menyn kan du bläddra med pilknapparna och öppna med Retur eller Enter.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-23 19:54

1. fn + radera = del
(fn = längst nere till vänster)

2. - -

3. Detta är en vanesak. Jag själv tyckte styrplattan med "klick" var knepig i början, men tycker nu den är superb. Förhoppningsvis kommer du göra detsamma.

4. Även detta är en vanesak. Cmd-O är vad som gäller om inte programmet ligger i docken.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 10:35

Tack för hjälpen. Doublecommand verkar inte kunna göra det jag vill, det finns ett gäng förval man kan välja, men ingen möjlighet att konfigurera på egen hand. Kanske om man går lite djupare, vilke jag ännu inte gjort.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-26 10:47
Ursprungligen av råddan:

Hej,

4. Sen öppnar inte enter program, utan döper om dem. JAg har läst andra diskussioner om det, men inga lösningar. Finns det någon väg runt detta?

/råddan

OS X är inte Windows. Du får helt enkelt acceptera att vissa saker skiljer sig åt. Själv blir jag frustrerad när jag sitter på jobbet och försöker klicka på mushjulet för att komma åt exposé. "Vafan det händer ju inget!! Just ja, det är ju Windows"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-27 20:43

Nja, Rhesus, där håller inte jag med. Varför acceptera ngt som är sämre? Enter är i grunden ett steg lättare (och därmed bättre) än cmd+O. Det borde väl gå att göra något trevlgt litet script för att göra enter till cmd+O? Jag, vet inte; Är lekman eftersom jag fick min iBook idag

Ursprungligen av Frood:

Nja, Rhesus, där håller inte jag med. Varför acceptera ngt som är sämre? Enter är i grunden ett steg lättare (och därmed bättre) än cmd+O. Det borde väl gå att göra något trevlgt litet script för att göra enter till cmd+O? Jag, vet inte; Är lekman eftersom jag fick min iBook idag

Jag skulle önska att jag hade lite bra verktyg på båda plattformarna för att ställa om sådant. Det är bökigt att döpa om filer i Windows, för det finns ju inget Return för att omedelbart komma i namnredigeringsläge. På Macen har man ju cmd-O för att starta program, så jag ser inget stort problem mer än vanan, men vanor bryter man inte utan vidare. (Jag är så glad att jag kunnat mappa om cmd-N till ny mapp på OSX, men hur får man det på Windows?)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-28 01:06
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är bökigt att döpa om filer i Windows, för det finns ju inget Return för att omedelbart komma i namnredigeringsläge.

Prova F2... funkar alltid

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

(Jag är så glad att jag kunnat mappa om cmd-N till ny mapp på OSX, men hur får man det på Windows?)

Precis... det saknar man alltid i Win, men Alt, ner, höger, Enter är hyffsat snabbt i alla fall

Ursprungligen av theoo:

Prova F2... funkar alltid

Tack! Den hade jag ingen aning om.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 23:55
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

(Jag är så glad att jag kunnat mappa om cmd-N till ny mapp på OSX, men hur får man det på Windows?)

men om man kan mappa om cmd-N borde man kunna mappa om fn-backspace. hur gjorde du?

cmd+nedåtpil öppnar man ju filer med. (Motsatsen till cmd+uppåtpil som går uppåt i hierarkin, går cmd+nedåtpil nedåt.)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-28 15:13

Jag har för mig att även detta funkar för att döpa om fil i Win:
klicka, vänta 0,5 sek, klicka igen.

1
Bevaka tråden