Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera router - inställningar för Com hem?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 17:15

Jag har nu äntligen fått min router Linksys WRT54GS, men jag har några funderingar kring själva installationen. Sitter å läser i installationsmanualen nu och har några frågor under själva inställningsmomentet då man ska göra inställningar via sin webbläsare...

Vill alltså ha svar utifrån inställningar för bredband via Com hem. Jag ska använda mig av min ibook för att surfa trådlöst, samt en PC som i början ska vara ansluten via kabel.

1. Ska jag fylla i "Host name" och "Domain name"-fälten eller lämna dem blanka? Om ja, vad ska jag skriva?

2. Har jag "Static IP" "Dynamic IP" "PPPoE" eller "PPTP"?
Om jag har "Static IP" eller "PPTP", hur vet jag då vad jag ska skriva in i fälten "Internet IP Address" "Subnet Mask" "Gateway" "DNS" ?

3. För trådlöst (alltså ibooken än så länge) Visst ska jag då välja "G-only" under vilka "Wireless devices" jag har? (Routern och Airport kortet är väl det?) eller ska jag välja "Mixed" eller "B-only"?

4. Bör jag välja "Wireless SSID Broadcast" ?

När jag nu, förhoppningsvis, har fått till alla dessa inställningar är det då någonting mer som krävs i ibooken för att jag ska kunna använda trådlöst? Ja, jag antar att jag måste skriva in användarnamn och lösenord samt välja samma "channel" som jag valde i router-inställningarna, men är det något mer än det?

Jttetack till den som kan hjälpa mig!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-31 17:37

1. Lämna dem blanka.
2. Välj dynamic IP (DHCP) så tilldelas routern en IP-adress från com hems server.
3. Jag föreslår att du väljer "Mixed"
4. Ja, tills vidare.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 17:43
Ursprungligen av Macus:

4. Ja, tills vidare.

Men ändra sedan om även PC:n ska vara trådlös menar du?

TACK! för svaren, nu är det väl bara att slå av alla grejer å testa då....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-31 17:49

1. Spelar nog ingen roll. Jag har fyllt i ett Router Name på min.
2. Internet connection type: Automatic config. DHCP (då blir du dessutom av med resten av valen under den punkten)
3. Om alla burkar du tänker ansluta trådlöst har 54 Mb/s så välj G-only.
4. Nej, Du vill inte visa för omvärlden att du har en trådlös basstation. Alltid är det nån djävel som ska försöka hacka sig in.

Channel väljer iBooken själv. Däremot måste du som du själv antagit in i närverksinställningar på iBooken och skapa en trådlös nätverksinställning med samma namn som du döpte routerns trådlösa när till.

Sedan rekommenderar jag att du aktiverar MAC-adressfiltreringen så att bara DIN iBook kan ansluta.
Är du lätt paranoid så aktiverar du också WPA Pre-shared keys i routern och WPA personal i iBooken.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 18:11

Nu har jag gjort alla inställningar som jag först blev tipsas om att göra och det fungerar bra. Det som dock oroar mig är själva säkerheten. Jag fick ju namnge mitt lilla nätverk och hittade då på det fantasifulla namnet "hemma"
När jag sedan startar macen och tittar på airportmenyn ser jag ordet "hemma" i menyn. Jag klickar på det och svarar ja på frågan om jag nästa gång automatiskt vill anslutats till just det nätverket...
Varför behövde jag inte skriva in det lösenord som jag angav i inställningarna (som jag f.ö. gjorde på PC:n)?
Detta borde väl innebära att vem som helst kan komma åt min uppkoppling nu, eller?

Jag ska testa att ändra inställningen på fråga 4 men hur gör jag för att aktivera MAC-adressfiltreringen? Måste jag veta om något nummer från min mac då eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 18:17

I macadress menyn
ska jag då välja
-Prevent PCs listed from accessing the wireless network
eller
-Permit only: Permit only PCs listed to access the wireless network
?
Hur hittar jag numret på min mac?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 18:22

apan-oskar gör framsteg
jag har nu hittat min macadress för airport samt ethernet, antar att jag bör skriva in adressen för airport eftersom att jag kör trådlöst på ibooken?
måste jag även leta upp å skriva in macadress för PC:n eller behövs inte det eftersom den är ansluten med kabel?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 18:39

Nu har jag valt "Permit only: Permit only PCs listed to access the wireless network" och skrivit in mac-adressen för min ibook. Jag testade även att skriva in macadressen för PC:n men då hamnade den under rubriken "not connected" till skillnad från ibooken som hamnade under "connected"
innebär detta att jag inte behöver skriva in adress för PC:n?

När jag har gjort alla dessa inställningar har jag ju såklart klickat på "Save" men bör jag även starta om routern?

Tycker fortfarande att det är konstigt det där med att jag aldrig behövde skriva in lösenordet jag valt på ibooken

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 18:45
Ursprungligen av oskarrr:

Nu har jag valt "Permit only: Permit only PCs listed to access the wireless network" och skrivit in mac-adressen för min ibook. Jag testade även att skriva in macadressen för PC:n men då hamnade den under rubriken "not connected" till skillnad från ibooken som hamnade under "connected"
innebär detta att jag inte behöver skriva in adress för PC:n?

Just precis, men det skadar ju inte att den är där, så om du inte orkar ändra slipper du.

Ursprungligen av oskarrr:

När jag har gjort alla dessa inställningar har jag ju såklart klickat på "Save" men bör jag även starta om routern?

Är olika på olika routrar, men det skadar inte så det är väl lika bra att göra det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-01 17:34
Ursprungligen av oskarrr:

"Permit only PCs listed to access the wireless network"

[besserwisser]
Notera ordet "wireless", MAC-adressfiltret gäller alltså bara trådlös anslutning. Den trådbundna anslutningen har du ju skyddat genom att låsa in routern i din lägenhet.
[/besserwisser]

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 20:57
Ursprungligen av Gunnar B:

[besserwisser]
Notera ordet "wireless", MAC-adressfiltret gäller alltså bara trådlös anslutning. Den trådbundna anslutningen har du ju skyddat genom att låsa in routern i din lägenhet.
[/besserwisser]

Hehe, jo jag anade det. Skönt inlägg

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 19:16

Tack för svaren!
Ja nu återstår väl bara att fråga hur jag gör för att föra filer mellan ibooken och PC:n?
Hoppas att det inte är jättekrångligt...

1
Bevaka tråden