Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac mini med Superdrive bränner inte DVD-R!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Packade upp min Mac mini i förrgår och skulle testa att bränna en DVD men det går inte. CD-skivor går att bränna utan problem. Läsning av CD, och DVD sker går utan problem också.

Har testat att bränna i både Toast, Skivverktyg och i Findern men det går inte.
Och ja, jag är säker på att det sitter en superdrive i.

Vad tror ni? Är det bara att felanmäla, eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 11:07

Du kanske har köpt modellen utan superdrive måntro ?

Nej, det har jag inte. Jag har modellen med Superdrive, såklart.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-11 13:18
Ursprungligen av southtown:

Nej, det har jag inte. Jag har modellen med Superdrive, såklart.

De där ser inte ens ut som en brännare... så här står det på min vilket är en likadan:
MATSHITA DVD-R UJ-845C:

Firmware Revision: DPP9
Interconnect: ATAPI
Burn Support: Yes (Apple Shipped/Supported)
Cache: 2048 KB
Reads DVD: Yes
CD-Write: -R, -RW
DVD-Write: -R, -RW, +R, +RW
Burn Underrun Protection CD: Yes
Burn Underrun Protection DVD: Yes
Write Strategies: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Media: No

Engelska iofs
Provat bränna med Toast?

Ursprungligen av Ricky:

De där ser inte ens ut som en brännare... så här står det på min vilket är en likadan:
MATSHITA DVD-R UJ-845C:

Firmware Revision: DPP9
Interconnect: ATAPI
Burn Support: Yes (Apple Shipped/Supported)
Cache: 2048 KB
Reads DVD: Yes
CD-Write: -R, -RW
DVD-Write: -R, -RW, +R, +RW
Burn Underrun Protection CD: Yes
Burn Underrun Protection DVD: Yes
Write Strategies: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Media: No

Engelska iofs
Provat bränna med Toast?

Jag har testat både Toast, Finder och skivverktyg

Om du går in Äpple-meny->Om den här datorn->Mer info..., vad står det under skivbränning?

Vilken typ av skivor använder du?

edit: du hann före...

Ursprungligen av Hagelin:

Om du går in Äpple-meny->Om den här datorn->Mer info..., vad står det under skivbränning?

Vilken typ av skivor använder du?

edit: du hann före...

Japp det gjorde jag
Jag använder Platinum DVD-R (inte något +)
8X om det spelar någon roll?

Har också funderat på om det kan ha något med det att göra, kanske skulle testa med några andra?

Apple har tydligen haft problem med andra SuperDrive-modeller: http://superdrive.crc.id.au/

Det är dock inte den du har, och kanske inte samma problem, de skriver att det bara går att bränna i 2X. Har du provat att bränna i lägre hastigheter?

edit: verkar som du inte är ensam om problemet: http://flickr.com/groups/macintosh/discuss/68342/

Ursprungligen av Hagelin:

Apple har tydligen haft problem med andra SuperDrive-modeller: http://superdrive.crc.id.au/

Det är dock inte den du har, och kanske inte samma problem, de skriver att det bara går att bränna i 2X. Har du provat att bränna i lägre hastigheter?

edit: verkar som du inte är ensam om problemet: http://flickr.com/groups/macintosh/discuss/68342/

Har testat i både 1, 2 och 4x... Ska kolla i den tråden, det fanns några trix såg det ut som.

Ursprungligen av southtown:

Har testat i både 1, 2 och 4x... Ska kolla i den tråden, det fanns några trix såg det ut som.

Verkar vara att något i kedjan är extremt media-kinkigt... prova med lite olika fabrikat, och hoppas att Apple orkar att fixa det någon gång i framtiden...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 11:06
Ursprungligen av Hagelin:

Apple har tydligen haft problem med andra SuperDrive-modeller: http://superdrive.crc.id.au/

Det är dock inte den du har, och kanske inte samma problem, de skriver att det bara går att bränna i 2X. Har du provat att bränna i lägre hastigheter?

Det kan jag intyga att det stämmer. Min PB har aldrig klarat av att bränna i mer än 2x, trots att den ska klara av upp til 4x, men Apple hävdar som sagt att upp till inte är synonymt med att den ska klara det. Det känns lika sjukt som om Volvo skulle släppa en bil som kan köra i upp till 250 kmh, och sedan skulle den bara klara 120.

Ska cykla ner till stan och inhandla några andra och testa

Nu har jag testat med Fujifilm DVD-R också och nu står det att mediet är inte skrivbart och superdriven låter konstigt när den försöker läsa skivan.

Detta kan ju inte vara acceptabelt, hur ska jag gå till väga för att få den utbytt/reparerad?

Senast redigerat 2005-08-30 16:21

ringa apple, de har ju ett supportnummer

Jag ringde och sa som det var - att det inte gick att bränna varken Fujifilms- eller Platinums DVD-skivor, och att det lät konstigt när den försökte läsa tomma dvd-skivor. De skickade en ny på direkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 09:46

Har du testat +R? Min erfarenhet säger att +R-skivorna är väldigt mycket mer tillförlitliga..

Det har jag iofs inte gjort.. Men det ska ju funka med DVD-R står det ju instruktionsboken - och det gör det inte.

Har fått min nya nu och allting fungerar som det ska! Gott.

Ursprungligen av southtown:

Har fått min nya nu och allting fungerar som det ska! Gott.

Fick du en ny mini?

Ja, den andra var ju trasig, så dom bytte ut den.

1
Bevaka tråden