Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XCode-programmering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 16:12

Hej! Jag sitter och portar ett litet projekt i OpenGL med GLFW från visual studio till XCode. Hur gör jag för att få er att förstå vad som har hänt, skicka loggar eller så? Här är felkoden, jag är goddag yxskaft. Inga kompileringsfel eller något sånt. Projektet heter jox.

"jox has exited due to signal 10 (SIGBUS)."

Ditt program har kraschat. Normalt ska man få upp en ruta när detta händer, men det kan vara annorlunda när man startar programmet från Xcode. Du kan också kolla att du har rätt inställning i programmet CrashReporterPrefs (ligger i /Developer/Applications/Utilities). Det är rätt praktiskt att ha på Developer, för då får man upp kraschloggen direkt.

I brist på annat kan du titta i ~/Library/Logs/CrashReporters/jox.crash.log med Console-programmet. Den loggen innehåller felmeddelande och backtraces.

I stort sett omöjligt att felsöka ett sånt fel. Har haft problem med liknande.
Kolla om loggen säger dig något.

Annars så gå igenom alla dina retain/release och verifiera att de stämmer.
Sker krashen på samma ställe så kolla där först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-30 18:44

Min erfarenhet säger att SIGBUS ofta är relaterat till minnestrassel, ofta är det en pekare eller två som antingen pekar fel eller används på fel sätt.
Visual Studio är överlag med förlåtande för slarvig kompilering och körbar kod än GCC/XCode så det kan vara lite sk. småskit i programmet som ställer till det, men utan utförligare information är det som sagt svårt att felsöka..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-30 22:04

Du kan ju pröva att debugga programmet.. Sätt lite tracepoints där du tror att det går fel, och singelsteppa... På så sätt kan du ev. hitta kodraden där det går fel, och detaljstudera den lite grann...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-31 22:09

Det finns ju tre (3) sätt att göra retain-release på. Enligt Hillegass kan man råka illa ut om man använder en av varianterna, då den kommer att krascha i ett mycket senare tillfälle än då du gjorde den felaktiga releasen.

1
Bevaka tråden