Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Freeway: Länk i ram fungerar bara i ny flik eller fönster

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-28 15:24

http://ljunghall.nu/dagistest

Jag håller på med en grej till min sons dagis i Freeway Express. Under fliken "Stadgar" vill jag nu ha två ramar. Så långt är det bra, men när jag ska klicka på nån annan flik kommer jag nästan ingenstans. Det underliga är att jag i statusfältet ser rätt länk, men länken laddas bara i den övre ramen. Stadgarna ligger kvar i botten och rätt länk hamnar i den lilla smala övre ramen. Men om jag klickar på samma länk men öppnar i ny flik eller i nytt fönster blir allt rätt. Varför? Vad är det som inte stämmer?

  • Medlem
  • 2005-08-29 22:08

bump.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-30 09:07

Testa target "_top" i länkarna.
Men voffo dona med olika frames o sånt?

  • Medlem
  • 2005-08-30 09:10

För att annars blir det andra problem. Jag är novis på området...

Hur testar man target "_top"?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-30 10:37

Jo, kolla koden i sista sista länken, "Aktuellt". Den ser ut så här:

<map name="map6"><area alt="" coords="0,0,99,20" href="http://lillgarden.net/aktuellt" target="_blank" onMouseOver="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo');FWLSwap('img6',1,'Resources/button1a1a1aa.gif','','Indigo')" onMouseOut="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo')"></map>

Som du ser så finns det en snutt där det står 'target="_blank"'. Det betyder att länken ska öppna i ett nytt fönster.

Om du klämmer in ett liknande kommande i de andra länkarna, men byter ut "_blank" mot " _top", så säger du till webbläsaren att göra fönstret helt fritt fråna ramar. Det borde funka. Men jag har inte tänkt igenom detta sådär jättenoga, så jag reserverar mig för eventuella andra konstigheter som kanske kan uppstå... du får väl prova...

  • Medlem
  • 2005-08-30 11:21

Aktuellt ska öppnas i ett nytt fönster. Problemet är med Stadgar. Väl i Stadgar kommer man inte därifrån om man inte väljer att öppna nästa länk i nytt fönster eller ny ram.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-30 12:29
Ursprungligen av Baron:

Aktuellt ska öppnas i ett nytt fönster. Problemet är med Stadgar. Väl i Stadgar kommer man inte därifrån om man inte väljer att öppna nästa länk i nytt fönster eller ny ram.

Jo, det har jag fattat, men tror inte du hajar vad jag menar. Men jag reserverade mig förut som tur var. Det är precis tvärtom mot vad jag skrev:

Gör så här, och se ljuset:

Öppna filen "lillgarden..stad.html" (det är förresten ingen bra idé med punkter i filnamnet! Kan orsaka strul).

Kopiera filen som backup ifall nåt går fel.

Leta reda på koden som börjar med <map name="map1" och går hela vägen till och med </map> strax innan <table...

Kopiera och klistra in nedanstående kod istället:

<map name="map1"><area alt="" coords="0,0,99,20" href="index.html" target="_top" onMouseOver="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo');FWLSwap('img1',1,'Resources/button1.gif','','Indigo')" onMouseOut="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo')"></map>

<map name="map2"><area alt="" coords="0,0,100,20" href="lillgarden..peda.html"  target="_top" onMouseOver="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo');FWLSwap('img2',1,'Resources/button1aa.gif','','Indigo')" onMouseOut="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo')"></map>

<map name="map3"><area alt="" coords="0,0,100,20" href="lillgarden..milj.html"  target="_top" onMouseOver="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo');FWLSwap('img3',1,'Resources/button1a1.gif','','Indigo')" onMouseOut="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo')"></map>

<map name="map4"><area alt="" coords="0,0,100,20" href="ramstadgar.html" target="_top" onMouseOver="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo');FWLSwap('img4',1,'Resources/button1a1aa.gif','','Indigo')" onMouseOut="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo')"></map>

<map name="map5"><area alt="" coords="0,0,100,20" href="lillgarden..bild.html" target="_top" onMouseOver="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo');FWLSwap('img5',1,'Resources/button1a1a1.gif','','Indigo')" onMouseOut="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo')"></map>

<map name="map6"><area alt="" coords="0,0,99,20" href="http://lillgarden.net/aktuellt" target="_blank" onMouseOver="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo');FWLSwap('img6',1,'Resources/button1a1a1aa.gif','','Indigo')" onMouseOut="FWRestore(1,'Indigo');FWSRestore(top.frames,'Indigo')"></map>

I denna kod har jag lagt till target="_top" på alla länkar. Inget annat behövs göras i de andra filéerna. Jag har testat o funkar OK.

  • Medlem
  • 2005-08-30 13:39

Ok, jag får testa när jag kommer hem i kväll. Det görs lämpligen i en texteditor? Jag har gjort det hela i Freeway Express (wysiwyg).

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Baron:

Ok, jag får testa när jag kommer hem i kväll. Det görs lämpligen i en texteditor?
Tack för hjälpen!

Nej, det fina i kråksången är att du kan ändra koden direkt i freeway.

  • Medlem
  • 2005-08-30 22:28

Hmm, jag vet inte om det är för att det är sent, men jag hittar ingenstans där man kan ändra i koden. Jag hittar ingen kod öht. Och när jag försöker öppna i Texthanteraren måste jag välja fel filer, för det verkar definitivit inte rätt...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-31 06:33
Ursprungligen av Baron:

Hmm, jag vet inte om det är för att det är sent, men jag hittar ingenstans där man kan ändra i koden. Jag hittar ingen kod öht. Och när jag försöker öppna i Texthanteraren måste jag välja fel filer, för det verkar definitivit inte rätt...

Har knappt hört talas om Freeway, så jag vet inget om hur den hanterar filer, tyärrr. Men du ska kunna öppna "lillgarden..stad.html" i Texthanteraren utan problem.

Om inte annat, så bifogar jag den filen med ändringarna här. Spara din originalfil som backup nånstans, och lägg in den här istället. Du måste ändra filändelsen till "html", eftersom man inte kan ladda upp "html" dokument här. Och ändra gärna filnamnet till nåt UTAN punkter...

Hoppas det hjälper.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-03 21:56

Nå??? Hur gick det?

  • Medlem
  • 2005-09-03 22:09

jag har inte haft tid med det. Tänkte titta på det i morgon. Men tack för att du frågar.

)Jag har ett mer akut ptoblem med min mammas nya iBook. Jag ska importera mail till Mail.app från Outlook express i Win98, och det är inte det lättaste...)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-03 22:15
Ursprungligen av Baron:

jag har inte haft tid med det. Tänkte titta på det i morgon. Men tack för att du frågar.

)Jag har ett mer akut ptoblem med min mammas nya iBook. Jag ska importera mail till Mail.app från Outlook express i Win98, och det är inte det lättaste...)

OK, håller tummarna tta det funkar med menyn.
Importera via ett IMAP-konto. Finns många gratis (Googla) men dom är inte på mer än ca 10Mb. Andra kostar en 30 spänn/månad eller så, men erbjuder flera hundra Mb. Sätt upp kontot, exportera från OE, koppla upp Mail och importera. Badabing badabom.

  • Medlem
  • 2005-09-03 22:25

Badabing badabom?! Ha! Du har inte följt mina mer och mer uppgivna trådar på olika håll om hur jag ska göra... Mailen ligger i en dator utan nätverk. Jag har lyckats få över databasen till en mac, men kan inte importera nånstans ifrån.
Nu har jag dessutom på nåt sätt raderat OE på PC:n så jag kan inte heller exportera utan vidare...

1
Bevaka tråden