Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För- och nackdelar med bolag i England

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 12:58

Jag driver idag en enskild firma och tycker det börja bli dags att planera för att bilda ett AB. Har sett att man kan köpa så kallade lagerbolag, både svenska och engelska sådana.

Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Finns det några för- eller nackdelar med att driva ett engelsk bolag? Att man inte behöver mer än ett pund i aktiekaptial ser jag som en fördel, eller har jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 00:03

Vart har du hittat försäljning av engelska lagerbolag?
Jag har nyligen fått en agent i London, så jag är lite nyfiken på att ev starta ett mindre bolag i England om det inte är allt för jobbigt .

Innan Du ger Dig till att köp ett AB i England, så kolla med Skattemyndigheten om det får bedriva verksamhet i Sverige rakt av, eller om det finns begränsningar. Acceptera inte svar i stil med "Det går inte", utan kräv att de i så fall ska hänvisa till lagrum och/eller skattemålsdomar i högre instans.

Idén är intressant efter det att kravet på kapital ökats i Sverige.

Ursprungligen av leonardo:

Innan Du ger Dig till att köp ett AB i England, så kolla med Skattemyndigheten om det får bedriva verksamhet i Sverige rakt av, eller om det finns begränsningar. Acceptera inte svar i stil med "Det går inte", utan kräv att de i så fall ska hänvisa till lagrum och/eller skattemålsdomar i högre instans.

Som båda länderna är med i EU så får det enligt EU:s grundlag inte finnas några hinder för att bedriva verksamhet i ett annat medlemsland...

Ska du ha merparten av verksamheten i Sverige kan du registrera en filial hos Bolagsverket. Det som då händer (om jag kommer ihåg rätt) är att du får ett svensk org.nr. och redovisar moms i Sverige för den svenska verksamheten. Så bolaget kommer mot dina kunder se ut som vilket svenskt AB som helst. För den engelska verksamheten gäller självklart engelska skatter och regler. Vilket betyder att reglerna för t.ex. representation är bättre... Vad det gäller lön, skatt och sociala så betalas det i det land där löntagaren är skriven, så där tjänar du inget på att ha bolaget i utlandet.

Tittade själv för ett år sedan på att starta bolag i England. Men valde att starta ett AB för att slippa ha bolaget i två länder samtidigt. Samt att jag inte känner till Engelska skatteregler lika bra som dom svenska, vilket i mitt fall hade betytt högre kostnader för bokföring.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-05 11:21
Ursprungligen av 40two:

För den engelska verksamheten gäller självklart engelska skatter och regler. Vilket betyder att reglerna för t.ex. representation är bättre...

Det är de tyvärr inte. I UK finns det knappt något som kallas för representation. Eftersom det är en utgift som främst är till omedelbart gagn för den enskilde och först (och eventuellt) senare för företaget, anses den kostnaden inte vara avdragsgill för företaget. Å andra sidan så utgår det inte heller någon förmånsskatt.

Ursprungligen av 40two:

Vad det gäller lön, skatt och sociala så betalas det i det land där löntagaren är skriven, så där tjänar du inget på att ha bolaget i utlandet.

Stämmer, med vissa undantag. Enligt skatteavtalet mellan Sverige i UK ska styrelsens lön beskattas i UK, där även arbetsgivareavgifterna ska betalas. I Sverige betalar man sedan mellanskillnaden upp till svensk skattenivå. Även om det inte innebär någon skillnad för den enskilde, blir det i alla fall billigare för företaget eftersom de brittiska sociala avgifterna är betydligt lägre.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-05 08:51

Jag är numera delägare i ett företag (i UK) som hjälper svenskar starta företag i både Sverige och UK. Ber därför om ursäkt för eventuella referenser till detta som kan uppfattas som förtäckt reklam. Det finns säkert andra bolag där ute som arbetar på liknande sätt.

Det är inte ett dugg konstigt, egentligen. Ett bolag omfattas av bolagslagarna i det land som bolaget är registrerat i. Det omfattas också av skattelagarna i det land där verksamheten bedrivs. Om verksamheten bedrivs i ett annat land än det där bolaget är registrerat måste man registrera det som filial i verksamhetslandet innan man kan börja verksamheten. När det är gjort (och filialen alltså har fått sitt organisationsnummer), går man vidare till Skatteverket och registrerar filialen för F-skatt, arbetsgivareavgifter och moms. Filialen ska ha en separat bokföring och separat revisor.

När det är dags för årsbokslut ska filialens resultat tas upp i hela bolagets resultat, alltså i UK. Den skatt som är betald i Sverige dras bort från den skatt som ska betalas i UK och mellanskillnaden betalas in där. Eftersom den brittiska småbolagsskatten bara är 19%, blir det normalt inget att betala där. Om ingen av ägare eller ordinarie ledamöter finns i UK kan man dock få skattemyndigheterna i UK att gå med på att bolaget inte alls är beläget i UK, vilket gör att bolaget inte alls behöver deklarera i UK, eller bara göra en enkel sådan.

Fördelarna med att registrera bolag i UK är att det går snabbt (vi får igenom en bolagsregistrering på under ett dygn), att aktiekapitalet kan vara så lågt som ett par pund och att bolagslagarna där är, tycker jag, vettigare utformade. Bolag får förbruka hela sitt aktiekapital och det finns heller inte ett låneförbud på samma sätt som i Sverige. Om man senare vill expandera ut i världen, eller av olika skäl börja bedriva verksamhet i UK, har man redan ett etablerat bolag där. Vi har till och med kontakt med en bokföringsfirma där som drivs av svenskar, samt bra revisorer.

Nackdelen är som sagt att man har lite fler myndigheter och lagar att hålla koll på. Det är dock en tjänst som vi tar hand.

Ursprungligen av rawrez:

Nackdelen är som sagt att man har lite fler myndigheter och lagar att hålla koll på. Det är dock en tjänst som vi tar hand.

Hej

Vad händer om det skulle hända erat företag någon ting? Jag har tittat en del på lösningen med att ha ett bolag i UK men det har fallit på att jag inte vill lägga så mycket ansvar för mitt bolag hos ett annat företag.

Nu vet jag inte vilket företag du jobbar på men om man behöver hjälp "allt", adress, revisor och allt annat man behöver löpande. Vad händer då med mitt bolag om ditt företag går i konkurs?

Är det lätt att få hjälp av ett annat företag då eller får jag helt plötsligt en massa engelskbyråkrati att kämpa med?

mvh
/Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-05 11:02
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Vad händer om det skulle hända erat företag någon ting? Jag har tittat en del på lösningen med att ha ett bolag i UK men det har fallit på att jag inte vill lägga så mycket ansvar för mitt bolag hos ett annat företag.

Nu vet jag inte vilket företag du jobbar på men om man behöver hjälp "allt", adress, revisor och allt annat man behöver löpande. Vad händer då med mitt bolag om ditt företag går i konkurs?

Är det lätt att få hjälp av ett annat företag då eller får jag helt plötsligt en massa engelskbyråkrati att kämpa med?

Det händer inget alls egentligen, utom att du får utse en ny agent. Det är fortfarande ditt bolag som äger bankkonton (om du vill ha det), ditt bolag som har kontakt med bokföringsfirma och revisor (om du behöver det) etc. Vi förmedlar kontakterna, hjälper till med korrespondensen (om du vill det), pratar med engelska leverantörer på engelskt vis och med svenska kunder på svenskt vis, hjälper till med avtal och lagar, hjälper till att förklara hur saker och ting fungerar på ett så lättförståeligt sätt som möjligt och ger rådgivning kring hur man driver företag i Sverige och utomlands, men vi har ingen rätt att företräda ditt bolag annat än vad som har kommits överens om.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-05 11:14
Ursprungligen av loobiac:

Jag driver idag en enskild firma och tycker det börja bli dags att planera för att bilda ett AB. Har sett att man kan köpa så kallade lagerbolag, både svenska och engelska sådana.

En varning för engelska lagerbolag. Banker, revisorer, bokföringsfirmor och alla andra som på något sätt arbetar med rådgivning är ålagda att kolla upp "ultimate beneficiary owner". Om man köper ett lagerbolag måste man kunna bevisa att den tidigare ägaren inte längre på något sätt finns med i verksamheten, vilket bara brukar orsaka onödigt merarbete och kanske också problem. Det bästa är att registrera ett helt nytt bolag med rätt ägare och styrelse från början. Det gör alla glada och nöjda och tar inte mycket längre tid.

I UK registreras inte bara styrelsen hos motsvarigheten till Bolagsverket, utan även aktieägarna. Ansvaret ligger fortfarande hos styrelsen, men kontrollen över bolaget anses ligga hos ägarna eftersom dessa när som helst kan byta ut styrelsen.

1
Bevaka tråden