Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerBook har åkt i golvet!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-29 21:14

Hej...

Har varit mycket stolt ägare av en PB 15" 1,5Ghz i snart tre månader nu, men idag åkte jag på en rejäl käftsmäll. Min två år gamle son ryckte tag i nätsladden och PB:n åkte i golvet, vilket har resulterat i en mörk rand (inte svart) på skärmen och en rejäl buckla i vänster nederkant på datorn. Jävligt irriterande!! Jag köpte datorn begagnad i juni (den tidigare ägaren hade köpt den ny i februari) så det finns garanti kvar på den, men min fråga är: när jag ringer Apple-support, hur tror ni dom ställer sig till att låta försäkringen täcka en sån skada? Vad tycker ni jag ska göra (måste göra nånting, jag kan inte leva med en handikappad PB!!)

Tacksam för råd...

/PeMo

Skit i apple support ring ditt försäkringsbolag hör om de täcker skadan, få den lagad hos ett applecenter i sverige istället. Det ända apple kommer att öra är att ta in den och skicka den till t.ex. lan-master i sthlm eller kullander i malmö. Så bord du nära någon av de tre storstads regionerna kolla hos ett applecenter istället

Mvh Olof

P.s jag tycker synd om dig

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-29 21:19

tack för svaret.

vet du om dom lagar bucklan också?

Mvh PeMo

Apple-support svarar ju bara på garantifrågor. Försäkringsfrågor får du ta med ditt försäkringsbolag.

Att Apple skulle ta det som ett garantiärende känns ju direkt uteslutet.

De byter bottomcase och allt annat som behöver bytas, så nä de lagar inte utan byter ut de skadade dearna...var PB igång??

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-29 21:31

Ja den var igång, men jag har testkört allt jag kan komma på att testa, utan att hitta fler fel än de jag nämnde.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-29 21:33

Ponera att försäkringsb ber mig dra åt helvete när jag vill ha ut stålar, vad kostar bottomcase + skärm (mellan tummen o pekfingret)?

Ursprungligen av PeMo:

Ponera att försäkringsb ber mig dra åt helvete när jag vill ha ut stålar, vad kostar bottomcase + skärm (mellan tummen o pekfingret)?

Jag skulle gissa på att det kostar som en ny iBook. Nästa i alla fall. Tror det är svårt att hitta nån som säljer dig grejerna löst utan du får nog bara tag på dem genom en reparation hos en Apple-handlare. Och material+arbete går säkert lös på en 7-8000kr. Specialdelar är svindyra tyvärr.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-31 14:50
Ursprungligen av Rickard A:

Jag skulle gissa på att det kostar som en ny iBook. Nästa i alla fall. Tror det är svårt att hitta nån som säljer dig grejerna löst utan du får nog bara tag på dem genom en reparation hos en Apple-handlare. Och material+arbete går säkert lös på en 7-8000kr. Specialdelar är svindyra tyvärr.

Försäkringsbolaget har fortfarande inte rett ut om min farbror skall få ersättning för sin skadade powerbook eller inte. Dock "verkar" det lösa sig.
Prisförslaget han fick för att byta ut hela skärmen (17") var: ca 5500:- (exkl. moms) för både material och jobb.

Ursprungligen av PeMo:

Hej...

Har varit mycket stolt ägare av en PB 15" 1,5Ghz i snart tre månader nu, men idag åkte jag på en rejäl käftsmäll. Min två år gamle son ryckte tag i nätsladden och PB:n åkte i golvet, vilket har resulterat i en mörk rand (inte svart) på skärmen och en rejäl buckla i vänster nederkant på datorn. Jävligt irriterande!! Jag köpte datorn begagnad i juni (den tidigare ägaren hade köpt den ny i februari) så det finns garanti kvar på den, men min fråga är: när jag ringer Apple-support, hur tror ni dom ställer sig till att låta försäkringen täcka en sån skada? Vad tycker ni jag ska göra (måste göra nånting, jag kan inte leva med en handikappad PB!!)

Tacksam för råd...

/PeMo

Jag har en två-åring själv som gjorde precis samma sak. Trodde det var jag som skrivit inlägget

Jag fick en bula i högerkanten vid DVDn och min IDE-kontroller dog. Lämnade in på Jansson Data i Helsingborg, 5800 kr inkl moms, betalade och fick tillbaka allt utom självrisken på 1000 kr av Trygg Hansa (gick på hemförsäkringen). Sparade kvittot i högen med de andra, Linus (min son) skall minsann få betala när han börjar jobba

det gäller att se till man att man har en "allrisk" eller "merrisk" med i sin hemförsäkring. annars blir det problem. en del försäkringsbolag har det inkluderat, andra inte.

hur lång tid kan det ta att fixa en mac med sådana skador?

Ursprungligen av anders gbg:

det gäller att se till man att man har en "allrisk" eller "merrisk" med i sin hemförsäkring. annars blir det problem. en del försäkringsbolag har det inkluderat, andra inte.

hur lång tid kan det ta att fixa en mac med sådana skador?

Jag lämnade den på onsdag eftermiddag och hämtade den på måndag vid lunch. Då hade den åkt till Holland och varit på service, och kommit tillbaka igen.

1
Bevaka tråden