Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal PC-hårddisk som extern HD till Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
Jag har några små frågor om en gammal hårddisk. Jag fick en pc från en skola som man inte kunde starta eller ändra i systemmenyn, så man inte kunde ändra att den skulle läsa från cd tex.
Så nu har jag en hårddisk (10gb ) som jag skulle vilja koppla till min mac och ha som extern disk.

Kan man bara rensa allt på hårddisken när det ligger ett gammalt låst system på den?
När jag köpt kabinett till den, vad ska den vara?
På baksidan kan man vara på master, slave och cable select. Jag antar att den ska vara slave.
Är det bara att koppla in och ur den som en nyare hårddisk, eller är den för gammal för sådant här?

Skulle vara roligt och göra så det funkade!

vad fasen har hänt med rubriken???? vad är "PG"? Dessa ändringar borde inte genomföras, hjälp till att svara på frågorna istället om ni har tid över

Ursprungligen av martin_stenmark:

vad fasen har hänt med rubriken???? vad är "PG"? Dessa ändringar borde inte genomföras, hjälp till att svara på frågorna istället om ni har tid över

Hehe, förmodligen skrev du en svårtolkbar rubrik som inte talade om vad du ville. Shit happens!

Det ska bara vara att formatera den men om det skulle krångla kan du ju alltid grundformatera den - välj alternativet zero all så borde allt försvinna. Jag antar att det är en ide-disk det handlar om o isåfall ska den vara slave om den ska sättas externt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 08:26
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...Jag antar att det är en ide-disk det handlar om o isåfall ska den vara slave om den ska sättas externt.

FYI: Det är inte alltid så. Det beror på tillverkaren av den externa lådan..

De diskar jag stoppar i min externa hd-låda (USB 2.0) jag har till min Powerbook ställer jag i master. Jag tänkte att det måste fungera som en vanlig ata-buss inne i datorn där sista disken i kedjan eller enda disken alltid blir master.

Att formatera bör inte vara problem. Macen kan inte läsa eller köra något av de Windowsinställningarna som finns där. Macen ser bara en massa oanvändbara filer. Rensa ut Windows-mööget bara med macens Skivverktyg... Det behövs förmodligen inte "skriva nollor", men det är aldrig fel.

[edit: Skrev ett fel angående ata-kedja i dator]

Senast redigerat 2005-08-30 12:49

ojojoj vet ni vad jag gjorde. jag gjorde lite fel vid insättningen av disken så jag fick en 230 volt stöt i en halv sekund i vänster tummen. PROVA INTE DET säger jag bara.... phu. Den blev blå men övergick snabbt till normalfärg :/ Tummen luktade bränd plast. Fortfarande lite chockad. Men tack för det ni skrivit!!

Oj, låter farligt! Fortfarande ok? Ska inte göra om samma sak. Man bör alltså dra ut strömsladden innan men meckar med elektronikprylar...

Finns det verkligen externa kabinett med inbyggd transformator - dvs utan klumpig extern "power brick"? Grattis isåfall (fast inte till ström i tummen förstås).

ja, det var en låda med inbygd transformator, så korkat tycker jag. Vill hellre ha en transformator någon annan stans, gillar med 12 volt apparater. Helt ok. Fick ett brännmärke stort som en trekant under ikonerna i osx. Jag skulle bara lyfta grejen och där var en helt öppen krets, längst upp på den. fy. inköpt på clas ohlsson... Inte väldig kvalitet kanske..

Apropå något liknande ämne (inte helt OT) så köpte jag ett usb2-kabinett från Komplett PC av märket Zynet men jag kan inte få någon usb2-hastighet ur det hur jag än försöker. Har kopplat det till ett Sonnet Tempo2 usb2/fw400-kort. Det hela är lite skumt för under os9 kan jag flytta filer utan problem till o från disken fast i usb1.1-fart. Försöker jag göra samma sak under osx så låser sig hela skiten så det måste väl helt enkelt vara så att kabinettet inte funkar med min Mac. Ska iaf testa på en kamrats PC o funkar allt som det ska där så får han köpa det av mig. Om det inte funkar så skickar jag tillbaks det till Komplett. J***a smurf!

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

[...] Försöker jag göra samma sak under osx så låser sig hela skiten så det måste väl helt enkelt vara så att kabinettet inte funkar med min Mac. Ska iaf testa på en kamrats PC o funkar allt som det ska där så får han köpa det av mig. Om det inte funkar så skickar jag tillbaks det till Komplett. J***a smurf!

Jag har samma problem med flera usb-enheter, se denna tråd (inlägg #11).

1
Bevaka tråden