Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad döljer sig bakom Apple Display?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-28 17:44

Vilket märke är det Apple använder sig av till sina skärmar? En annan fråga. Är det en annan teknik bakom 20" än i 23"? Den senare är ju mycket i förhållande till sina ".

Ursprungligen av BoP:

Den senare är ju mycket i förhållande till sina ".

hm.... du får gärna utveckla frågan ganska mycket.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-28 21:12
Ursprungligen av David Slättne:

hm.... du får gärna utveckla frågan ganska mycket.

Jag menar, från vem köper Apple skärmarna från?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 22:31
Ursprungligen av BoP:

Jag menar, från vem köper Apple skärmarna från?

Öhh ... Apple-skärmar är Apple-skärmar ...

Var köper Samsung sina skärmar ifrån?

Eller menar du vilket företags fabrik som används vid tillverkningen av skärmarna? Apple lägger ut tillverkningen på enteprenad, men jag vet inte exakt hos vem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 22:36

Investerade inte Apple 200 miljoner i Samsung för några år sedan? Har för mig att även LG levererar skärmar till Apple.

Hmm . . . samma som Dell tydligen: http://engadget.com/entry/1234000020041567/

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-28 22:42

Står LG på min iMac skärm om man kollar under huven

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-29 07:30

Hah, så Apples skärmar är egentligen inte deras egna!? Det visste jag faktiskt inte ...

Men gäller det verkligen de "riktig" Apple-skärmarna - inte bara de som är inbyggda i PB och iMac?

Apple tillverkar ju inte allt själva. De flesta komponenter och en hel del tillverkning köper de in från andra företag. För det mesta så står de bara för design, hårdvaruarkitektur och mjukvara. I vissa fall, som t.ex. iPoden, så köper de in mjukvaran också.

Det är faktiskt inte särskilt många som tillverkar sina egna TFT-paneler.

DELL skulle exempelvis aldrig kunna tillverkar, eller köpa, paneler från en och samma tillverkare - pga kapacitet. DELL är just nu världens största köpare av paneler, och mellan tillverkningsserierna är det en salig blandning.

När du köper en skärm, må så vara Apple eller DELL, så kan du med stor säkerhet räkna med att det sitter en panel i från någon av följande tillverkare - de står för merparten av de paneler som tillverkas:

Sharp
Samsung
LG-Philips
AU_optronics
Chi_Mei eller CPT

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-29 11:44
Ursprungligen av Michael Hammarström:

Det är faktiskt inte särskilt många som tillverkar sina egna TFT-paneler.

DELL skulle exempelvis aldrig kunna tillverkar, eller köpa, paneler från en och samma tillverkare - pga kapacitet. DELL är just nu världens största köpare av paneler, och mellan tillverkningsserierna är det en salig blandning.

När du köper en skärm, må så vara Apple eller DELL, så kan du med stor säkerhet räkna med att det sitter en panel i från någon av följande tillverkare - de står för merparten av de paneler som tillverkas:

Sharp
Samsung
LG-Philips
AU_optronics
Chi_Mei eller CPT

Jag tänker som så, att om det egentligen är en LG-panel jag köper, så kan jag köpa en sådan direkt. Lite onödigt (ibland) att betala extra bara för att ha Apple-design. Även intressant i tester. Jag visste att jag läst någonstans att Apple inte tillverkar panelerna själv.

Ursprungligen av BoP:

Vilket märke är det Apple använder sig av till sina skärmar? En annan fråga. Är det en annan teknik bakom 20" än i 23"? Den senare är ju mycket i förhållande till sina ".

23 tummaren är HD, alltså High Definition, men inte 20 tummaren. Det kan ju förklara prisskillnaden till viss del.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-29 11:45
Ursprungligen av Stefan Swales:

23 tummaren är HD, alltså High Definition, men inte 20 tummaren. Det kan ju förklara prisskillnaden till viss del.

Tack! Är det något som en vanlig dödlig märker av?

  • Medlem
  • 2005-08-29 11:51
Ursprungligen av BoP:

Tack! Är det något som en vanlig dödlig märker av?

Större är dyrare. Det blir ju ganska många fler pixlar, även om antalet tum är blygsamt fler. Man märker ju att man kan dra upp fönster större.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-29 12:55
Ursprungligen av stfm:

Större är dyrare. Det blir ju ganska många fler pixlar, även om antalet tum är blygsamt fler. Man märker ju att man kan dra upp fönster större.

23" känns inte riktigt aktuellt med den prislapp som är. Är det någon här som tycker att 20" känns liten efter att ha fått hem den? Jag kör f.n. med Apple 15", och den känns för liten.

  • Medlem
  • 2005-08-29 13:09
Ursprungligen av BoP:

23" känns inte riktigt aktuellt med den prislapp som är. Är det någon här som tycker att 20" känns liten efter att ha fått hem den? Jag kör f.n. med Apple 15", och den känns för liten.

Jag tycker att 20" är ganska lagom, men det finns säkert de som tycker att den är för liten. Om man jobbar mycket med väldigt högupplösta bilder kan den nog upplevas som för liten. T ex om du har mer än 8MP i din kamera.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-29 13:21
Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att 20" är ganska lagom, men det finns säkert de som tycker att den är för liten. Om man jobbar mycket med väldigt högupplösta bilder kan den nog upplevas som för liten. T ex om du har mer än 8MP i din kamera.

Här handlar det om mer än en sida i Office, Dreamweaver med paletter, och Photoshop med paletter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-29 13:22

>>BoP
Jag har bytt från en Apple Studio Display 17" CRT, som jag körde i 1024x768, till en Apple Studio Display 17" TFT, som jag kör i 1260x1024. Det gjorde faktiskt stor skillnad. Jag gav 2000 kr för min begagnad.

Men jag använder väldigt sällan PhotoShop och har inte behov av något större än så här.

Det är ju smidigt med ADC. Att sköta av/på/vila från strömbrytaren från skärmen är ju något man säkert saknar ifall man byter till en annan skärm med enbart DVI. 2 st USB-portar nära till hands är ju inte heller fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-29 19:18

Fattar fan inte hur folk kan köra 1024x768. Personligen är jag i full fart att skaffa en 21" CRT bara för att kunna köra högre upplösning...kör 1792x1344 just nu på min 19" som igenkligne bara ska klara av 1600x1200. Känner ändå att jag behöver både mer bild yta och större text...därav valet av en större skärm.
Tur att exposé finns...bästa nyheten för ett OS på länge. Med flera musknappar så är det bara o trycka till med tummeen...=D

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-29 19:39

Har själv en 20" ACD, och är nöjd. Den funkar ok med min Mac mini. Är inte så Photoshoppig av mig för tillfället. Den känns väldigt välbyggd och är överdj**ulskt snygg.

Men om nu någon kastar en 23" ACD efter mig skulle jag ju inte direkt neka mig hes...

/M

1
Bevaka tråden