Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macar med Intel-CPU. När?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 23:54

Hej där!

Just nu är jag en PC-användare, och jag är vädligt trött på Windows och längtar verkligen till att köpa en Mac dator. För en tid sedan var jag nära på att köpa en Mac apple, men väntade med köpet. Idag har jag andra planer, och mina planer är att jag ska i framtiden fixa mig en stationär Mac med Intel processor.

Min fråga är, när släpps dessa Mac med Intel baserade processorer?
Och kommer priset på en Mac vara billigare, eller kommer priserna vara detsamma?

En vän till mig säger att dagens apple kostar mkt, detta för att IBM tillverkar processorerna dyrt, och Apple tvingas då att sälja sina datorer dyrt för att tjäna på det också. Men när de går över till Intel, så kommer Apple att köpa licensen från Intel mkt billigare än vad de köpte från IBM, och då behöver Apple inte sälja sina datorer allt för dyrt. Utan priset kommer att vara lagom, samtidigt som Apple kommer även att tjäna på det.

Hans teori låter bra, men jag vill gärna vara säker, därför tänkte jag att denna plats är det rätta stället att ställa sina frågor i.

Tacksam för svar.

Hej, läs omkring lite här på forumet, finns ju en hel avdelning just för detta ämnet.

Ursprungligen av Chrise:

Hej där!

Just nu är jag en PC-användare, och jag är vädligt trött på Windows och längtar verkligen till att köpa en Mac dator. För en tid sedan var jag nära på att köpa en Mac apple, men väntade med köpet. Idag har jag andra planer, och mina planer är att jag ska i framtiden fixa mig en stationär Mac med Intel processor.

Min fråga är, när släpps dessa Mac med Intel baserade processorer?
Och kommer priset på en Mac vara billigare, eller kommer priserna vara detsamma?

En vän till mig säger att dagens apple kostar mkt, detta för att IBM tillverkar processorerna dyrt, och Apple tvingas då att sälja sina datorer dyrt för att tjäna på det också. Men när de går över till Intel, så kommer Apple att köpa licensen från Intel mkt billigare än vad de köpte från IBM, och då behöver Apple inte sälja sina datorer allt för dyrt. Utan priset kommer att vara lagom, samtidigt som Apple kommer även att tjäna på det.

Hans teori låter bra, men jag vill gärna vara säker, därför tänkte jag att denna plats är det rätta stället att ställa sina frågor i.

Tacksam för svar.

Apple kommer med de första Intel baserade macar redan sommaren 2006 men det blir nog bara de bärbara och mac mini kanske även iMac ( men jag tror inte det ). Powermacen lär inte dyka upp förrän sommaren 2007 kanske julen 2007/2008 enligt Apple.

Ett gått råd är att du ser Apple Keynote på : http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc05/

Ursprungligen av Hunter78:

Ett gott råd är att du ser Apple Keynote på : http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc05/

Den där fungerar aldrig, inte utan 100 mbit iaf, någon som vet var man kan ta hem den?

Ursprungligen av statemachine:

Den där fungerar aldrig, inte utan 100 mbit iaf, någon som vet var man kan ta hem den?

Nä hä men jag har Felia ( Telia ) med snålband ( Bredband ) och det funkar fint här!
Har du kollat inställningarna i quicktime för har man fel så funkar det inte.

  • Medlem
  • 2005-08-28 14:23
Ursprungligen av Hunter78:

Apple kommer med de första Intel baserade macar redan sommaren 2006 men det blir nog bara de bärbara och mac mini kanske även iMac ( men jag tror inte det ). Powermacen lär inte dyka upp förrän sommaren 2007 kanske julen 2007/2008 enligt Apple.

Ett gått råd är att du ser Apple Keynote på : http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc05/

Hur vet du att de bärbara samt mac mini kommer bli Intel-ified först?

Senast redigerat 2005-08-28 14:47
Ursprungligen av Addex:

Hur vet du att de bärbara samt mac mini kommer bli Intel-ified först?

Svar 1 :

Ursprungligen av juanito:

Och är det segmentet av Apple datorer som har svårt att mäta sig mot PC idag.

Svar 2:

Mac mini konceptet finns redan som en pc variant som går via märket Aopen!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 13:21

Då väntar man ca 2 år. Men en Mac med Intel är ett måste för mig :).

Tack för svaren.

Ursprungligen av Chrise:

Då väntar man ca 2 år. Men en Mac med Intel är ett måste för mig :).

Tack för svaren.

Du behöver garanterat inte vänta 2 år på Intel i en stationär mac men processorn är ju faktiskt inte det viktigaste i datorn utan operativsystemet. Apples datorer är lite dyrare än PCs inte för att IBM processorerna har varit mycket dyrare än Intels utan för att man betalar för helheten och för att Apple lägger ned mer på forskning och utveckling än de flesta andra datortillverkare.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du behöver garanterat inte vänta 2 år på Intel i en stationär mac men processorn är ju faktiskt inte det viktigaste i datorn utan operativsystemet. Apples datorer är lite dyrare än PCs inte för att IBM processorerna har varit mycket dyrare än Intels utan för att man betalar för helheten och för att Apple lägger ned mer på forskning och utveckling än de flesta andra datortillverkare.

Vad för forskning skulle det vara ?
Utveckling av design kan jag hålla med om, men när det gäller forskning är jag betydligt mer skeptiskt!

Om jag inte minns fel så lade både Dell och Hp mer pengar i forskning av nya Maskiner och konstruktioner än Apples års budget!

Ursprungligen av Hunter78:

Vad för forskning skulle det vara ?
Utveckling av design kan jag hålla med om, men när det gäller forskning är jag betydligt mer skeptiskt!

Om jag inte minns fel så lade både Dell och Hp mer pengar i forskning av nya Maskiner och konstruktioner än Apples års budget!

Dell och apple lägger ned ungefär lika mycket på FoU per år men hos Apple verkar pengarna användas bättre eftersom de verkligen kommer med innovationer till skillnad mot CopyDelll och eftersom Apple än så länge säljer färre datorer än Dell så lägger Apple ned mer pengar per såld dator på FoU än Dell.
HP lägger säkert ned mer än Apple och Dell på FoU men HP har ju också ett enormt produktsortiment.

Ursprungligen av Hunter78:

Vad för forskning skulle det vara ?
Utveckling av design kan jag hålla med om, men när det gäller forskning är jag betydligt mer skeptiskt!

Apple har en del ganska omfattande satsningar på just FoU, och har bland annat egen halvledarutveckling. Chipseten är Cupertino-produkter som utvecklas med viss hjälp av IBM resp. Freescale, och förutom det leder de även utvecklandet av Firewire. Förutom det plöjer Apple ner stora mängder FoU-resurser på forskning inom interaktionsteknik, och har även omfattande mjukvaruutveckling.

Citat:

Om jag inte minns fel så lade både Dell och Hp mer pengar i forskning av nya Maskiner och konstruktioner än Apples års budget!

HP är och har alltid varit ett företag som har en mycket bred produktportfölj och som bedriver mycket forskning via det helägda Agilent. De har två UNIX-distributioner, egen processortillverkning och ett jättesortiment nätverksprodukter, och det är inte det minsta konstigt att de investerar mer på forskning än vad Apple gör. Däremot går knappast några större pengar åt till utveckling av persondatorer.

I Dells fall beror det på att de har betydligt fler produktlinjer och nästan obefintliga marginaler, och att de därför är tvungna att ständigt strömlinjeforma tillverkningsprocessen. De utvecklar inte nya produktkoncept eller interaktionstekniker, utvecklar ingen mjukvara och använder bara andras halvledare. Däremot är de synnerligen framstående inom konsten att minimera antalet skruvar, det kan ingen ta ifrån dem.

Ursprungligen av Samuel K:

... I Dells fall beror det på att de har betydligt fler produktlinjer och nästan obefintliga marginaler, och att de därför är tvungna att ständigt strömlinjeforma tillverkningsprocessen. De utvecklar inte nya produktkoncept eller interaktionstekniker, utvecklar ingen mjukvara och använder bara andras halvledare. Däremot är de synnerligen framstående inom konsten att minimera antalet skruvar, det kan ingen ta ifrån dem.

Och nu blir deras nya utmaning att minimera antalet klistermärken...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 09:43
Ursprungligen av Simon Templar:

Du behöver garanterat inte vänta 2 år på Intel i en stationär mac men processorn är ju faktiskt inte det viktigaste i datorn utan operativsystemet. Apples datorer är lite dyrare än PCs inte för att IBM processorerna har varit mycket dyrare än Intels utan för att man betalar för helheten och för att Apple lägger ned mer på forskning och utveckling än de flesta andra datortillverkare.

Jag kan köpa en MAC med dual processor, men blir tvungen att byta ut den mot en ny Mac med Intel Processor. Så varför ha en dator under 2 år period, bättre att vänta. Man har en dator minst 4 år.

Men, hoppas Apple arbetar snabbt, släpps det i usa, så lär jag importera en själv.

För att bärbart är den snabbast växande marknaden inom datorer?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-28 15:21
Ursprungligen av ztaafen:

För att bärbart är den snabbast växande marknaden inom datorer?

Och är det segmentet av Apple datorer som har svårt att mäta sig mot PC idag. en PMG5 är snabbare än de flästa PC som man kan köpa idag inte snabbast mera men håller god fart. G5 är en snabb cpu. G4 börjar bli hopplös. Mest pga 167 MHz buss skulle jag tro.

1
Bevaka tråden