Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Passar detta minne iMac G5 17'?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-08-10 19:31

Har precis beställt min första Mac och ska precis sälja min PC som jag hade innan.

PCn har två stickor 512mb PC3200 minnen (länk), så jag undrar om det går att använda en av stickorna i iMacen?

Tackar på förhand!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-10 20:55

Ja, det bör du kunna göra, dock har du bara två minnesplatser så du måste plocka i det minne som sitter i den för att få in dina båda minnen.

Dock kan man inte vara 100% säker på att de fungerar klanderfritt med din iMac förrän du har provat dem. Stoppa i dem och starta med "Apple Hardware Test"-skivan som kommer med datorn. Om den godkänner dem kan du lugnt använda dem med datorn.

Du kan välja att starta från en CD skiva på två sätt.
1. Stoppa in CD-skivan och gå in i Systeminställningar -> Startskiva och välja skivan där
2. Stoppa in CD skivan, starta om datorn och hålla in C när datorn startar.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-08-10 21:00
Ursprungligen av Arvid:

Ja, det bör du kunna göra, dock har du bara två minnesplatser så du måste plocka i det minne som sitter i den för att få in dina båda minnen.

Dock kan man inte vara 100% säker på att de fungerar klanderfritt med din iMac förrän du har provat dem. Stoppa i dem och starta med "Apple Hardware Test"-skivan som kommer med datorn. Om den godkänner dem kan du lugnt använda dem med datorn.

Du kan välja att starta från en CD skiva på två sätt.
1. Stoppa in CD-skivan och gå in i Systeminställningar -> Startskiva och välja skivan där
2. Stoppa in CD skivan, starta om datorn och hålla in C när datorn startar.

Tack så mycket!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-08-27 01:05

Har fått iMacen nu, men jag vet fortfarande inte vad för minne jag ska använda.

Jag beställde 1024mb (länk), men jag vet inte om stickan funkar i datorn. Är det någon som använder det här minnet?

Tackar så mycket på förhand!

Kingstons minnen brukar alltid vara kompatibla med MAC datorer, dock så är timingsen lite slöa på minnet du valt (CL3) men det borde fungera bra iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 07:28

jag är äntligen på gång med en iMac G5 20".
är lite konfunderad när det gäller val av minnen.
vad är aktuellt?
1. köpa till 1 gigsmodul och då få totalt 1,5 eller
2. köpa två engigsmoduler för "parprincipen"

hur mycket betyder det att dom är i "jämt par"
alltså 2 x 512 eller 2 x 1 gig?

har inte riktigt kopplat "128-bitars snacket"...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-08-27 11:04
Ursprungligen av Sajbermaku:

Kingstons minnen brukar alltid vara kompatibla med MAC datorer, dock så är timingsen lite slöa på minnet du valt (CL3) men det borde fungera bra iallafall.

Tack för svaret!

Vet att timingsen är lite slöa, men är det värt att lägga 300-500(?) kronor extra för att få minnen med CL2.5? Ifall skillnaden är stor lägger jag nog dom pengarna, men är den ganska liten så struntar jag i det.

Vad för timings är det på 512an som redan sitter i? Finns det något program man kan kolla det med?

Minnen

Skillnaden är relativt minimal om du inte hårdkör typ video eller musik - program. Det kan variera mellan olika programtyper as well.
Min erfarenhet säger att King. minnen funkar bra!

.j.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-08-28 13:43
Ursprungligen av jonassandwall:

Skillnaden är relativt minimal om du inte hårdkör typ video eller musik - program. Det kan variera mellan olika programtyper as well.
Min erfarenhet säger att King. minnen funkar bra!

.j.

Tack så mycket!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-09-02 18:04

Valde att avbeställa minnet för säkerhetsskull (det framgick inte om det var 2st 512-stickor eller en 1024-sticka, och priset var likt priset på 2st 512or på andra affärer) och för att jag även ska beställa en större hårddisk.

Så jag har bestämt mig för att köpa en sticka 1024mb Kingston-minne och en Maxtor DiamondMax10 300gb 16mb cache.

Är det någon som har en sådan hårddisk i en iMac G5 (helst 17" modellen)?

Senast redigerat 2005-09-03 01:47
  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 16:54

Stödjer iMacen dual ddr? Alltså 128-bitars buss med två likadana stickor?

1
Bevaka tråden