Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill köra Linux på Lombard - men kan inte installera

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-27 12:22

Jag har fått en lombard tror jag den heter av en kompis. 333mhz, 4gb hdd, 64mb ram...

Kompisen jag fick den av har inte använt datorn på flera år så han har glömt av lösenordet för loginprompten i OS 9.. Då CD-romen verkar trasig eftersom jag inte kan boota med OS 9 skivan tänkte jag installera debian/linux på den med hälp av open firmware och yaboot ..

jag har lyckats komma in i open firmware och skriva "boot enet:0".
Då kommer jag till yaboot loadern som säger:

hd: 3 /tftpboot/vmlinux-2.6: Unknown or corrupt filesystem..

Jag tror att problemet är att jag måste formatera HDD på G3:an med ett program som heter mac-fdisk som skapar en "bootstrap" för yaboot.. Men hur gör jag det? Jag kommer ju inte in i OS 9 och kan köra mac-fdisk..

Jag har letat överallt men hittar ingen bra HOW-TO install linux on G3 powerbook.. Någon här som lyckats få igång linux på en mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-27 14:33

Har datorn FireWire? Isf kan du koppla en FW-kabel mellan den och en annan Mac-dator, starta Lombarden med T nedtryckt, så monteras dess hårddisk i den andra datorn och du kan köra programmet på den därifrån.

Antagligen har den inte FW förrutom om det skulle vara ett extra kort, men jag vet inte om en extern CD station skulle funka via USB.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-27 16:00

Håll inne shift när du startar datorn så poppar väl inte loginrutan upp?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-27 19:08
Ursprungligen av apple4ever:

Antagligen har den inte FW förrutom om det skulle vara ett extra kort, men jag vet inte om en extern CD station skulle funka via USB.

Nope... ingen FW.. Dock USB, men vem har en extern USB CD...
däremot ska det gå att installera Linux via ett USB minne.. Men då möts jag av samma problem igen, då jag måste formatera disken...

Ursprungligen av Ricky:

Håll inne shift när du startar datorn så poppar väl inte loginrutan upp?

Då startar man datorn utan extensions.. Och när jag kommer in i OS 9 möts jag av en dialog ruta som säger:
"Antingen höll du in shifttangenten eller så är tillägg avstängda. Du måste skriva in ägarlösenordet för Fera användare på nästa skärm om du vill gå till finder"

När jag klickar ok ber den mig ange ägarens lösenord och trycka på OK.. annars måste jag välja stäng av..

Någon som har fler tips?? Vore så tråkigt om jag inte kunde använda datorn bara för att lösenord inte finns..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-27 20:46
Ursprungligen av p2d:

Någon som har fler tips?? Vore så tråkigt om jag inte kunde använda datorn bara för att lösenord inte finns..

Installera Mac OS på en extern hårddisk/USB-minne, koppla in i Lombard och starta med alt nedtryckt. Då kan du starta från ett rent system utan lösenord.

Eller måste du installera Mac OS på den interna hårddisken? Isf: Klona Mac OS-installations-CDn till en extern hårddisk eller USB-minne, koppla in det och starta med alt nedtryckt. Kanske kan man sedan installera systemet på Lombarden därifrån.

Du kan också kombinera de båda alternativen genom att först installera Mac OS på extern hårddisk/USB-minne och sedan lägga en skivavbild med den klonade Mac OS-CDn på externa hårddisken också - då har du både ett fungerande system att starta ifrån samt ett sätt att installera på den interna hårddisken.

  • Medlem
  • 2005-08-27 22:41

Kollade i Pogue & Schorr's Mac Secrets 5 från 1999 för att se om jag kunde hitta en lösning. Där stod det att det inte gick att gå förbi lösenordet med Shift-tangenten eller ens med en start från en annan skiva, utan man var tvungen att lämna in datorn till Apple om man hade glömt lösenordet.

Däremot hade vissa versioner av den här lösenordsinställningen en märklig bugg, nämligen den att man kunde skriva "bullets", vad det nu heter på svenska, istf det riktiga lösenordet i lösenordsrutan (dvs alt + 8 -----> ••••••••; OBS! Hos mig skriver man bullets med alt + q och som det verkar även med alt+skift+§). Det var alltså "bullets" som syntes i lösenordsrutan av säkerhetsskäl då man skrev lösenordet och inte det man verkligen hade som lösenord, och tydligen fungerade "bulletsen" i sig ibland som korrekt lösenord. Hur många man sedan ska skriva vet jag inte.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-27 23:04
Ursprungligen av Giggs:

Kollade i Pogue & Schorr's Mac Secrets 5 från 1999 för att se om jag kunde hitta en lösning. Där stod det att det inte gick att gå förbi lösenordet med Shift-tangenten eller ens med en start från en annan skiva, utan man var tvungen att lämna in datorn till Apple om man hade glömt lösenordet.

Däremot hade vissa versioner av den här lösenordsinställningen en märklig bugg, nämligen den att man kunde skriva "bullets", vad det nu heter på svenska, istf det riktiga lösenordet i lösenordsrutan (dvs alt + 8 -----> ••••••••; OBS! Hos mig skriver man bullets med alt + q och som det verkar även med alt+skift+§). Det var alltså "bullets" som syntes i lösenordsrutan av säkerhetsskäl då man skrev lösenordet och inte det man verkligen hade som lösenord, och tydligen fungerade "bulletsen" i sig ibland som korrekt lösenord. Hur många man sedan ska skriva vet jag inte.

Verkar inte fungera med "bullets"

Man måste väl kunna komma förbi lösenordet på något sett? Borde ju gå att blåsa hela disken på något sett och installera om hela OS 9...

Nu ska jag i alla fall försöka hitta någo USB minne.

  • Medlem
  • 2005-08-27 23:14
Ursprungligen av p2d:

Verkar inte fungera med "bullets"

Man måste väl kunna komma förbi lösenordet på något sett? Borde ju gå att blåsa hela disken på något sett och installera om hela OS 9...

Nu ska jag i alla fall försöka hitta någo USB minne.

Nej, såg nu att det var tal om "flera användare"-inställningen (multiple users) och inte gamla "Password security"-inställningen till PB. Jag var fel ute...

Då bör det jugå med en annan startskiva och sedan radera/formatera den interna skivan.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-27 23:16
Ursprungligen av Giggs:

Nej, såg nu att det var tal om "flera användare"-inställningen (multiple users) och inte gamla "Password security"-inställningen till PB. Jag var fel ute...

Då bör det jugå med en annan startskiva och sedan radera/formatera den interna skivan.

Jo... problemet är ju bara att cd-romen inte riktigt verkar fungera... händer inget när jag bootar med OS 9 skivan... inte panther skivan heller

  • Medlem
  • 2005-08-27 23:45
Ursprungligen av p2d:

Jo... problemet är ju bara att cd-romen inte riktigt verkar fungera... händer inget när jag bootar med OS 9 skivan... inte panther skivan heller

Menade med startskiva något slags extern HD eller annat à la Rajjes förslag ovan.

Jag antar att du kan inte logga in som "Normal" användare, utan bara som "Ägare"?? Annars är det bara att göra följande:

Log in as a Normal user. Find the file called 'Users & Groups Data File' in the Preferences Folder and move it to another location. Log out and back in using the Owner account. Result: No password is required to log in as the Owner user.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-27 23:33
Ursprungligen av Giggs:

Kollade i Pogue & Schorr's Mac Secrets 5 från 1999 för att se om jag kunde hitta en lösning. Där stod det att det inte gick att gå förbi lösenordet med Shift-tangenten eller ens med en start från en annan skiva, utan man var tvungen att lämna in datorn till Apple om man hade glömt lösenordet.

Däremot hade vissa versioner av den här lösenordsinställningen en märklig bugg, nämligen den att man kunde skriva "bullets", vad det nu heter på svenska, istf det riktiga lösenordet i lösenordsrutan (dvs alt + 8 -----> ••••••••; OBS! Hos mig skriver man bullets med alt + q och som det verkar även med alt+skift+§). Det var alltså "bullets" som syntes i lösenordsrutan av säkerhetsskäl då man skrev lösenordet och inte det man verkligen hade som lösenord, och tydligen fungerade "bulletsen" i sig ibland som korrekt lösenord. Hur många man sedan ska skriva vet jag inte.

mm... verkar inte fungera... Det jag gjorde var att jag drog innehållet från OS 9 skivan till USB minnet... Startade upp lombarden med alt nertryckt..
har jag gjort fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 10:33
Ursprungligen av p2d:

mm... verkar inte fungera... Det jag gjorde var att jag drog innehållet från OS 9 skivan till USB minnet... Startade upp lombarden med alt nertryckt..
har jag gjort fel?

Nja, du ska alltså klona OS 9-CDn till USB-minnet, inte bara dra över innehållet - för annars kommer inte allt med. Klona kan du göra i programmet Skivverktyg. Välj Återställ, ange OS 9-CDn som källa och USB-minnet som mål. Du kan också testa programmet Carbon Copy Cloner om Skivverktyg inte skulle fungera.

Kommer USB-minnet ändå inte upp som alternativ nät du startar med alt - testa att installera ett riktigt Mac OS 9 på USB-minnet.

SCSI-hårddisk ska nog inte behövas - har datorn inbyggd USB så ska man kunna starta från den.

Starta med alt är inget Mac OS X-specifikt, utan jag tror det har fungerat sedan Open Firmware började användas, dvs fr.o.m. ca 1995. Min 8600 från 1996 har den funktionen.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-28 13:12
Ursprungligen av Rajje:

Nja, du ska alltså klona OS 9-CDn till USB-minnet, inte bara dra över innehållet - för annars kommer inte allt med. Klona kan du göra i programmet Skivverktyg. Välj Återställ, ange OS 9-CDn som källa och USB-minnet som mål. Du kan också testa programmet Carbon Copy Cloner om Skivverktyg inte skulle fungera.

Kommer USB-minnet ändå inte upp som alternativ nät du startar med alt - testa att installera ett riktigt Mac OS 9 på USB-minnet.

SCSI-hårddisk ska nog inte behövas - har datorn inbyggd USB så ska man kunna starta från den.

Starta med alt är inget Mac OS X-specifikt, utan jag tror det har fungerat sedan Open Firmware började användas, dvs fr.o.m. ca 1995. Min 8600 från 1996 har den funktionen.

Okej.. Jag ska försöka med detta... Tyvärr är mitt USB minne bara på 128mb... Däremot har jag ett CF-kort på 1gb med en CF USB läsare... Borde väl bli samma sak antar jag... När jag pluggar in den i OS X så kommer den upp som vilken drive som helst på skrivbordet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 14:11
Ursprungligen av p2d:

Okej.. Jag ska försöka med detta... Tyvärr är mitt USB minne bara på 128mb... Däremot har jag ett CF-kort på 1gb med en CF USB läsare... Borde väl bli samma sak antar jag... När jag pluggar in den i OS X så kommer den upp som vilken drive som helst på skrivbordet

Ja, CF kan också fungera. Det är nog möjligt att få plats med Mac OS på 128 MB, om man bara väljer bort alla installationsalternativ förutom själva huvudsystemet och nätverksmöjligheter.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-29 20:57
Ursprungligen av Rajje:

Ja, CF kan också fungera. Det är nog möjligt att få plats med Mac OS på 128 MB, om man bara väljer bort alla installationsalternativ förutom själva huvudsystemet och nätverksmöjligheter.

Det fungerar inte alls.. Håller in alt i uppstarten... Men USB-minnet börjar inte lysa (aktiveras) förrens precis innan inlogningsdialogen.. Så datorn verkar inte ens försöka öppna USB-minnet i booten...

Kan man inte skriva något i Open Firmware för att boota från USB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-29 21:56
Ursprungligen av p2d:

Det fungerar inte alls.. Håller in alt i uppstarten... Men USB-minnet börjar inte lysa (aktiveras) förrens precis innan inlogningsdialogen.. Så datorn verkar inte ens försöka öppna USB-minnet i booten...

Kan man inte skriva något i Open Firmware för att boota från USB?

Hmm ... Det var mycket länge sedan och på en gammal dator som jag höll på med Open Firmware, men lite minns jag ...

Man kan skriva "dev" eller "dir" eller något sådant (motsvarar ungefär unixkommandot "ls") för att se vilka enheter som finns. Sedan skriver man "boot" eller "bootr" och enhetens beteckning, partitionens ID osv. "boot scsi-int/sd@3:0" betydde att den startade från den enda partitionen (partition 0) i CD-enheten, som var inkopplat på den interna SCSI-bussen med ID 3. Kanske behöver man även ange en sökväg till en Boot-fil i den angivna enheten och jag fattade aldrig hur man skulle formulera sökvägarna ...

Men: "Devalias" (tror jag) visar vilka förenklade namn på enheter som finns. Finns något som heter typ "usb" så ska det nog räcka med att skriva "boot usb". När du ändå är på gång i Open Firmware kan du ju sätta i OS 9-CDn och testa om "boot cd" fungerar (eller hade du redan gjort det?).

Att starta med ALT-nedtryckt fungerar väl endast om man kör OS X?
Undrar föressten om man kan starta från ett USB-minne på Lombarden?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-27 23:40
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Att starta med ALT-nedtryckt fungerar väl endast om man kör OS X?

Kanske det...
Kan man skriva något i Open Firmware för att det ska fungera då?

Boot enet:0 tex så bootar man via nätverket..

boot usb fungerar inte...

Dålig på Open Firmware, tyvärr.
Är du säker på att OS9 skivan inte funkar? Prova att starta med Kringla/Äppel-Option/Alt-shift-delete (knappen som man suddar med) istället för att trycka ner C när du startar med CD'n.
Annars borde det gå att starta med en extern SCSI enhet med det kräver ju att man har en samt rätt kablar för att koppla den till PowerBooken.

Senast redigerat 2005-08-27 23:57
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-27 23:53
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Dålig på Open Firmware, tyvärr.
Är du säker på att OS9 skivan inte funkar? Prova att starta med Kringla/Äppel-Option/Alt-shift-delete istället för att trycka ner C när du startar med CD'n.
Annars borde det gå att starta med en extern SCSI enhet med det kräver ju att man har en samt rätt kablar för att koppla den till PowerBooken.

Det fungerar inte heller.. Dessutom hittar jag ingen delete tangent...
Edit: Har provat att boota skivan från open firmware med "boot cd-rom" också.. vilket inte heller fungerar

Ursprungligen av Giggs:

Menade med startskiva något slags extern HD eller annat à la Rajjes förslag ovan.

Jag antar att du kan inte logga in som "Normal" användare, utan bara som "Ägare"?? Annars är det bara att göra följande:

Log in as a Normal user. Find the file called 'Users & Groups Data File' in the Preferences Folder and move it to another location. Log out and back in using the Owner account. Result: No password is required to log in as the Owner user.

Kan inte logga in som Normal user... kommer inte in i systemet alls... det enda jag kan göra något från är Open Firmware

................

Inte någon som installerat linux på en mac någon gång med hjälp av yaboot ?
Jag har ju lyckats komma ganska långt där i alla fall... Förstår inte riktigt hur jag ska confa yaboot.conf filen bara..
min ser ut så här:

boot=/dev/hdc1
device=hd:1
partition=1
root=/dev/hdc1
timeout=30
default=linux
install=/usr/lib/yaboot/yaboot
magicboot=/usr/lib/yaboot/ofboot
macos=/dev/hda5

image=/tftpboot/vmlinux-2.6
label=linux
read-only
append="video=ofonly"

Hittar ingen bra förklaring någonstans för vad allt betyder... Alla device, root, boot m.m... Ska jag ange detta för PC linuxburken där yaboot ligger.. Eller ska jag ange var det ska ligga i macen?
Och detta med bootstrap har jag inte heller förstått.. ska jag göra en bootstrap på macen eller på linux PC'n??

Ojdå skrev fel, menade knappen man suddar med (alltså inte delete som på ett fullstort tangentbord)
Låter lite knepigt det där...

  • Medlem
  • 2005-08-28 00:23

Although Multiple Users could keep an over-inquisitive child (or parent) out of sensitive parts of a Macintosh, its security is easily bypassed by starting up from another device (such as the internal CD-ROM) Källa

Enligt Low-End Mac så bör det gå att starta den från ett flashminne med rätt bootsystem kopplat till PC-kort. Kanske det enklaste tipset om du nu inte kan skaka fram en extern SCSI-HD t ex?

http://www.lowendmac.com/macdan/02/1114dk.html

http://www.lowendmac.com/pb2/lombard.shtml

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-28 03:07

Du råkar inte bo i närheten av någon på forumet som råkar ha grejor att hjälpa dej med? En SCSI-HD med OS9 är ju inget större problem att fixa om du bara ska radera datorn.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-08-28 04:01
Ursprungligen av Creops:

Du råkar inte bo i närheten av någon på forumet som råkar ha grejor att hjälpa dej med? En SCSI-HD med OS9 är ju inget större problem att fixa om du bara ska radera datorn.

Jo.. det hade ju inte vart fel...
Efterlysning då:
Om någon har en SCSI disk och bor i närheten av Stenungsund, 5 mil norr om GBG, så räck upp och vifta med handen.

  • Medlem
  • 2005-08-29 22:14

Alt funkar väl inte i gamla OS 9? Pröva med skift+alt+kommando+backsteg för att hoppa över den interna HD:n som redan nämnts i tråden.

Kan man verkligen starta från ett USB-minne?

Ursprungligen av Giggs:

Alt funkar väl inte i gamla OS 9? Pröva med skift+alt+kommando+backsteg för att hoppa över den interna HD:n som redan nämnts i tråden.

Kan man verkligen starta från ett USB-minne?

Jag tror fortfarande att dom första Macarna med USB (ex Lombard) inte kunde det.
Det enda jag hittar om ämnet (vid en snabbare sökning) är detta:
http://www.macintouch.com/usbflash02.html#nov16

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 14:20
Ursprungligen av Giggs:

Alt funkar väl inte i gamla OS 9? Pröva med skift+alt+kommando+backsteg för att hoppa över den interna HD:n som redan nämnts i tråden.

Kan man verkligen starta från ett USB-minne?

Som sagt: Alt vid uppstart är inte operativsystemsberoende och har fungerat typ sedan Open Firmware började användas. Det fungerar på min 8600 från 1996.

Men du kan ha rätt i det där med USB - de första datorerna med USB var antagligen för lite integrerade med tekniken för att det skulle fungera.

Senast redigerat 2005-08-30 17:26
  • Medlem
  • 2005-08-30 18:11
Ursprungligen av Rajje:

Som sagt: Alt vid uppstart är inte operativsystemsberoende och har fungerat typ sedan Open Firmware började användas. Det fungerar på min 8600 från 1996.

Det funkar inte på min 8600.

  • Medlem
  • 2005-08-29 22:46

Uppenbarligen måste det iaf formateras i HFS/HFS+ först för att det ska funka.

Bevaka tråden