Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop! - Pismo-people unite!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en känsla av att vi finns, vi som vill fortsätta med våra Pismo´s

Därför skulle jag vilja höra, inte av de som tycker att vi ska gräva ner Pismo, utan om t.ex. uppgradering till g4.

Visst sitter du där och knappar på ditt bronziga tangentbord och gillar det! Inte av snikenhet, snålhet utan av .... ja vad? Men inte ska vi skämmas eller känna oss mindre värda än G4 17" super-duper-värsta-allt...

Kom igen nu Stand up for your Pismo! Be proud!

...och en stor portion glad självironi...

lyss till en yngre generation: Unge Herr Hedenström...

Senast redigerat 2005-08-25 22:36

förtydligande

...sitter nån och redigerar rubrikerna?

jag skrev inte upprop. Men det var ju bra.. blev bara förvånad...

...har provat mycket snabba powerbooks och sleeky ibooks... men hemfaller ständigt till min Pismo

...sen när jag jobbar seriöst blir det Powermacen...

Ursprungligen av MaickeMac:

...sen när jag jobbar seriöst blir det Powermacen...

För mig är det ofta tvärtom. Jag försöker göra något seriöst på G5'an, men till slut sitter jag vid Pismo. Jag trivs bättre där tror jag.

Ja, jag är utan tvekan med i "Pismo fan-club". Men ta med Lombard också, det är en värdig lillebror.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-26 13:13

Jaaa... jag är med på "unite" hur menar du??
Skall vi dunka varandras ryggar. fläkta med locket till våra svarta skönheter?

*nyfiken*

  • Medlem
  • 2005-08-26 18:11
Ursprungligen av Jonaz:

fläkta med locket till våra svarta skönheter?

...helst inte det skulle jag tro, min välanvända Pismo är utsliten i gångjärnet (eller: snarare skärmkabeln) - så färgerna blir lite psykedeliska vid locköppning. Lite justering löser det hela. Pismon är idag en trevlig 2:a dator och stationära datorer kommer jag nog aldrig att använda igen!

Om man bara hade en (drömmer)

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Om man bara hade en (drömmer)

Ganska uppnåelig dröm faktiskt.

  • Medlem
  • 2005-08-27 10:37

Jag är absolut med! Har just blivit idiot förklarad av make och svåger eftersom jag hellre köpte en pismo istället för en splitterny Ibook som maken föreslog!
Gillar den här svarta skönheten!
Sen är ju en hel del uppdaterat och fixat på den så det gör den ju ännu bättre!!

Markus: Att hitta en begagnad pismo är inte speciellt svårt alls! Bara att ge sig ut och leta!

Upptäckte föressten glatt att mitt batteri räcker i hela fem timmar, inte tre som säljaren informerad om. Trevligt trevligt!

Överger aldrig min Pismo jag! När jag tycker jag behöver mera fart så får någon kunnig person uppdatera den till en G4..

Att hitta dom är inte så svårt, att få mig som är en mycket ekonomisk person att anse att jag har råd att köpa en är svårare när dom flesta ligger överpris fortfarande (och dom billiga hinner bli sålda innan jag hinner svara på annonsen).
Dessutom så tycker mina föräldrar att jag har tillräckligt många datorer, fast dom flesta är ju bara på skoj... (Quadra 800, LC475 etc)

Knepigt om du inte får köpa en anständigt snabb G3-knädator för att du har ett par kultiga museala Macar. Du får påpeka att det är lite svårt att stoppa en Quadra 800 i ryggsäcken.

Jo, men jag har alltså sista generationens clamshell också som jag köpte i våras (då låg dom billigaste pismona oftast på 4000kr) samt så har jag ju en WallStreet med defekt skärm också

Snabbare HD?

Yo! (Eller vad det heter nuförtiden ...) Jag skulle gärna vilja ha en snabbare HD till min pismo. Någon som har några vettiga förslag? 50 gig+ vill jag nog ha.

  • Medlem
  • 2005-10-01 15:53
Ursprungligen av Hasdrubal:

Yo! (Eller vad det heter nuförtiden ...) Jag skulle gärna vilja ha en snabbare HD till min pismo. Någon som har några vettiga förslag? 50 gig+ vill jag nog ha.

Har 60 GB i min. En Toshiba: TOSHIBA MK6025GAS. Fungerar finfint!

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Jo, men jag har alltså sista generationens clamshell också som jag köpte i våras (då låg dom billigaste pismona oftast på 4000kr) samt så har jag ju en WallStreet med defekt skärm också

Ett "dasslock" är ju nästan ännu häftigare, ur designsynpunkt i alla fall!

Hur vore "Pismo-eller-äldre-klubben"? Inklusive dasslocken, och till och med 1400c och bakåt. Finns det några 540c kvar i drift? Det var nog den PB som höll värdet längst, och designen med "noskonerna" är historisk. Det kanske till och med finns en och annan PB i 100-serien som rullar? (Min gamla 180c ligger dock i förrådet sedan länge.) Man kanske vill dra gränsen någonstans mellan "bra knädator med några år på nacken" och "museal skit" men den gränsen drar väl användaren?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det kanske till och med finns en och annan PB i 100-serien som rullar? (Min gamla 180c ligger dock i förrådet sedan länge.)

Hade jag bara en skärm som höll ihop till min 190 så skulle jag nog använda den en del. Vet någon hur man får tag på en sån? Sen är väl iofs batteriet rätt kasst vid det här laget ...

Ursprungligen av Hasdrubal:

Hade jag bara en skärm som höll ihop till min 190 så skulle jag nog använda den en del. Vet någon hur man får tag på en sån? Sen är väl iofs batteriet rätt kasst vid det här laget ...

Jag skulle tro att de gamla 190 som finns kvar ligger i diverse skrotlådor, så det bästa är nog att efterlysa en reservdelsdator. Den kan inte kosta mycket, knappt mer än frakten.

Men batteriet är troligen stendött. Det är väl NiMH? När min Duo hade dött batteri fantiserade jag om att försöka ersätta de döda cellerna med billiga standardceller från Biltema, men jag vet inte om det skulle funka. Battericeller av specialtypen som satt i Duo-batteriet var för dyra.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-01 21:49

Jag har också en Pismo 500 Mhz med 512 Mb minne som jag köpte begagnad. Kör Tiger på den och är frapperad över hur bra det går. Även att köra Photoshop även om det mest blir Office X.

Har dock bytt ut orginaldisken eftersom att den lät så förbaskat illa, det var en plåga att lyssna på den. Jag köpte en 40 Gb Seagate 5400 rpm disk och det märks klar skilnad i hastighet.

Tangentbordet är bland det absolut bästa som jag träffat på på en bärbar.

Ursprungligen av gpd:

Har dock bytt ut orginaldisken eftersom att den lät så förbaskat illa, det var en plåga att lyssna på den.

Amen till det. Beställer nog en i morgon ...

Ursprungligen av Hasdrubal:

Amen till det. Beställer nog en i morgon ...

Rekommenderas. Originaldisken, hur den än låter, är bara på 10 Gb, det går ju åt hälften bara att swappa på!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Rekommenderas. Originaldisken, hur den än låter, är bara på 10 Gb, det går ju åt hälften bara att swappa på!

Öhhh ... Då har nog inte jag en originaldisk, för min är på 30 gig. Köpte iofs min pismo beg, så det är väl inte omöjligt. Låter illa gör den dock ändå. Och plats med allt har jag inte heller. Och snabb verkar den heller inte vara.
[Kollar]
En IBM DJSA-230 verkar det sitta i min pismo. Någon som har några erfarenheter av den? Den låter som attan som sagt.
[Kollar mer]
Hittar info om en lillebror, som ska ge ifrån sig 36 db, och det verkar ju vara rätt mycket. Den jag småspanat på (HITACHI TRAVELSTAR 5K100) ska ge ifrån sig 24–27 när den snurrar.

Har jag fattat rätt att det funkar med en vanlig 2,5 tums IDE-disk som inte är för hög (typ under v12,5 mm)?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-04 15:25
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men batteriet är troligen stendött. Det är väl NiMH? När min Duo hade dött batteri fantiserade jag om att försöka ersätta de döda cellerna med billiga standardceller från Biltema, men jag vet inte om det skulle funka. Battericeller av specialtypen som satt i Duo-batteriet var för dyra.

Jag satte i nya celler i mitt Duo-batteri. Det fungerade fint. Första generationen Duo-batterier körde med celler i vanligt AA-format, så man får försöka få tag på ett sånt.

Ursprungligen av perkl:

Jag satte i nya celler i mitt Duo-batteri. Det fungerade fint. Första generationen Duo-batterier körde med celler i vanligt AA-format, så man får försöka få tag på ett sånt.

Det låter praktiskt. Då kostar det ju bara nån hundring att byta! Men inte går första generationens Duo-batteri i 280c?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-04 20:16
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det låter praktiskt. Då kostar det ju bara nån hundring att byta! Men inte går första generationens Duo-batteri i 280c?

Jo! Det var just en Duo 280c jag hade.

Med reservation för att jag kan minnas fel:
För duo-serien gäller det att det går bra att ha ett batteri av äldre generation än datorn, men vill man ha ett nyare krävdes det att någon programvara uppdaterades på datorn. Duo 280c, som är den nyaste duon, klarar alltså alla duo-batterier. Utåt sett är ser batterierna likadana ut (förutom någon märkning) men inuti skiljer sig formatet på cellerna som används. (vanliga AA i första generationen, sedan något mer ovanligt format)

Att byta celler var lite pilligt, men är i högsta grad genomförbart om man är händig och kan löda. Jag läste på nätet hur andra gjort innan jag skred till verket.

För att inte glida ifrån trådens ämne alltför mycket kan jag säga att efter vad jag sett när jag googlat så finns det folk som byter celler i sina pismo-batterier också. Men då får man ha i åtanke att Litiumjon-batterier, som i pismon, kan vara farliga (explosion/brand) om man har otur eller gör fel.
NiMh-batterier, som i duon, är inte lika farliga (men jag kan vis av egen erfarenhet säga att man inte bör kortsluta dem).

Ursprungligen av perkl:

Jo! Det var just en Duo 280c jag hade.

Med reservation för att jag kan minnas fel:
För duo-serien gäller det att det går bra att ha ett batteri av äldre generation än datorn, men vill man ha ett nyare krävdes det att någon programvara uppdaterades på datorn. Duo 280c, som är den nyaste duon, klarar alltså alla duo-batterier. Utåt sett är ser batterierna likadana ut (förutom någon märkning) men inuti skiljer sig formatet på cellerna som används. (vanliga AA i första generationen, sedan något mer ovanligt format)

Att byta celler var lite pilligt, men är i högsta grad genomförbart om man är händig och kan löda. Jag läste på nätet hur andra gjort innan jag skred till verket.

För att inte glida ifrån trådens ämne alltför mycket kan jag säga att efter vad jag sett när jag googlat så finns det folk som byter celler i sina pismo-batterier också. Men då får man ha i åtanke att Litiumjon-batterier, som i pismon, kan vara farliga (explosion/brand) om man har otur eller gör fel.
NiMh-batterier, som i duon, är inte lika farliga (men jag kan vis av egen erfarenhet säga att man inte bör kortsluta dem).

LiIon-celler är väl inte speciellt billiga? Jag skulle tro att det kostar nästan tusenlappen att köpa celler.

Efter det du berättar är det nästan frestande att ta Duon till heders (som reseskrivmaskin antar jag) om jag bara kunde hitta ett par batteripackar av äldre modell. Då skulle jag packa dem fulla med billiga NiMH och plötsligt ha en gammal häck med mycket bättre batteritid än min nya. Det vore skoj (men knappast väldigt nyttigt).

Ursprungligen av Hasdrubal:

Hade jag bara en skärm som höll ihop till min 190 så skulle jag nog använda den en del. Vet någon hur man får tag på en sån? Sen är väl iofs batteriet rätt kasst vid det här laget ...

Iofs. så räknas väl knappast 190 när man tänker på 100-serien, den är ju nyare än 500-serien (kom samtidigt med 5300). 100-serien är väl 100, 140, 145, 145B, 160, 165, 165C, 180, 180C. Själv har jag en 180 som fungerar perfekt. Har tom. en scsi-ethernet-adapter till den så att jag kan IRC:a mm på den.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-02 22:12

Pismon fanns med 6 12 eller 20 Gb hårddisk.

  • Medlem
  • 2005-10-02 22:35
Ursprungligen av gpd:

Pismon fanns med 6 12 eller 20 Gb hårddisk.

Först: 6 & 12 GB
Sen: 10 & 20 GB

400 Mhz hade den lilla och 500 Mhz hade den större.

För övrigt funkar min PB 540c ypperligt (36 MB RAM & 500 MB hd), har testat bredbandet på den och det funkar även om 99mac blir lite segt uppritat på skärmen! Den står för det mesta nerpackad men ibland spelar jag lite crystal quest på den.

Jag håller med - det finns ingen anledning att räkna ut Pismo!

Det är dags att köra in Tiger i min Pismo 400 Mhz inköpt som ny i maj 2000. Har fungerat utan anmärkning hela tiden, dock är batteriet numera stendött vilket troligen är mitt eget fel då jag långa perioder låtit den gå på enbart nätaggregatet.

Helt klart måste viss uppgradering göras och jag behöver råd och tips.

Hårddisken – Byte till större och snabbare. Är det någon som har erfarenhet av att installera en 7200 disk? Det ska tydligen vara möjligt även om det inte är helt säkert att det fungerar.

Minnet – Det ska gå att få in 1 GB fördelat på de två platserna men är det någon som vet vad dessa minnen heter och var de finns att köpa?

Batteri – Var hitta nytt och vad kostar det?

Airportkort av gamla modellen – Är det begagnat som gäller eller?

Hoppas kunna komma igång med detta snarast och ge en rapport till tråden om hur det gick. Det ska bli mycket roligt att klä upp gamla trotjänaren till en respektabel 2:a dator.

Tack för era svar,
Patrik

Bevaka tråden