Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kabelsamlare - tips på olika lösningar?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-28 12:05

Jupp precis som rubriken säger så letar jag efter kabelsamlare eller olika sätt att gömma mina sladdar, är fortfarande en jungel även fast jag gått över till mycket trådlösa grejjor... så kom gärna med tips och länkar till vart olika finurliga produkter finns så man slipper allt trassel med kablage!

Jag kör med denna från IKEA. Jag har inte en ända kabel liggandes på golvet, man slipper en massa damm. Det är ändå ganska lätt att pila bort en kabel om man skall byta något.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=20919&langId=-11&parentCats=10121*10297

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-28 14:58

Jo den där va ju smidig, kanske skulle investera i en sån nästa gång man åker till ikea! men sen så skulle jag vilja hitta något snyggt & smidigt som håller ihop kablarna på golvet också... har en grendosa med 10 kontakter som är proppfull.... för att inte tala om alla kablar bakom TVn...

Jag har satt grendoserna 2 st totalt 14 urtag på väggen under skrivbordet, halvvägs mellan golv och skrivbord. Från dessa har jag dragit upp kablarna i IKEA samlaren (två st). Längst ner mot golvsockeln har jag satt en kabelkanal (en sådan som elektriker använder. Finns att köpa på större varuhus typ COOP Forum). På så vis får jag helt kabelfritt på golvet. Hade jag varit hemma skulle jag postat en bild, för jag är ganska stolt över detta och min fru blev också glad när jag gjorde det,

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-28 15:20

Personligen är jag helt emot kabelkanaler, om jag inte hittar nån träfärgad som matchar mina lister... oftast är dom väll vita och otroligt fula där dom sitter på väggen. Däremot är fortfarande problemet kvar bakom tv bänken även om jag buntar och har mig... sen har jag ju nätverkskabel, högtalarkabel, elkabel, digital coax kabel för ljud från PCn (har airport på PBn) osv som går på golvet längst väggen... dom kablarna får ligga kvar gömda bakom möbler, håller på att leta efter lägenhet precis och planerar att vara flyttad och klar innan feb 06... där blir det totalrenovering när jag hittar någonting iaf... längtar

Tja man får väl välja mellan vita kabelkanaler och kabelhärvor blandat med dammråttor. För övrigt så har jag kabelkanalen bara bakom skrivbordet och där är det bara krypande bebisar som ser.
Det finns även golvsocklar med frästa spår att fälla in kablar, men det är kanske inget alternativ nu när du skall flytta.
Hoppas det löser sig i din nya lägenhet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-28 17:43

Jo det har jag sett, det blir ett alternativ i den nya lägenheten... gäller att hitta några schyssta socklar bara. Känns ju onödigt att lägga pengar på saker nu som jag inte kommer kunna ta med mig.
Tack!

Ursprungligen av kainen:

Jo det har jag sett, det blir ett alternativ i den nya lägenheten... gäller att hitta några schyssta socklar bara. Känns ju onödigt att lägga pengar på saker nu som jag inte kommer kunna ta med mig.
Tack!

Om man inte har tummen alldeles mitt i handen går det också att fräsa spåren själv så behöver man inte leta specifikt efter den sortens lister. Räcker bra med en budgetfräs (runt 300 pix) och ett frässtål för en dryg femtiolapp...

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-31 17:19
Ursprungligen av Samuel K:

Om man inte har tummen alldeles mitt i handen går det också att fräsa spåren själv så behöver man inte leta specifikt efter den sortens lister. Räcker bra med en budgetfräs (runt 300 pix) och ett frässtål för en dryg femtiolapp...

Jo det är sant men problemt är att det kommer bli en rätt stor bunt kablar jag vill gömma så att fräsa själv blir nog inget alternativ... plus att det kommer bli några meter (kanske 25m-35m) jag behöver så det skulle ta ett tag att fräsa själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 13:56
Ursprungligen av kainen:

Personligen är jag helt emot kabelkanaler, om jag inte hittar nån träfärgad som matchar mina lister... oftast är dom väll vita och otroligt fula där dom sitter på väggen.

kainen,

Du hittar träfärgade kabelkanaler på välsorterade byggvaruhus, typ K-Rauta m.fl.

Lycka till,

-Torkel

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-08-25 11:07
Ursprungligen av Torkel:

kainen,

Du hittar träfärgade kabelkanaler på välsorterade byggvaruhus, typ K-Rauta m.fl.

Lycka till,

-Torkel

Ahh... jag får åka och kika när det blir aktuellt, förmodligen blir det ny lägenhet innan februari... en 2a eller 3a beroende på vad jag får tag på... är inte så lätt i täby... speciellt när man vill ha i ett visst område

Du kan ju alltid använda gaffa om det bara är tillfälligt. Det är inte snyggt men det funkar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-08-24 12:17

Får väll väcka liv i min gamla tråd då jag hittade dennawww.pid.se idag.

  • Medlem
  • 2005-08-24 12:41

Jag vet en mycket fin lösning som jag själv varit med att marknadsföra en gång i tiden, då produkten var helt ny. Se här för mer detaljer.

http://www.zolv.se/Tidy/

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag vet en mycket fin lösning som jag själv varit med att marknadsföra en gång i tiden, då produkten var helt ny. Se här för mer detaljer.

http://www.zolv.se/Tidy/

Den var inte dum! Finns det någon återförsäljare i Stockholmstrakten? Jag har ett trettiotal datorer står uppe i ett litet rum så det blir en del sladdar... Usch, ni skulle se min switch

  • Medlem
  • 2005-08-24 22:20

Om du PM-ar mig skall du få numret direkt till uppfinnaren/upphovsmannen till produkten.

Ursprungligen av crownswe:

Den var inte dum! Finns det någon återförsäljare i Stockholmstrakten? Jag har ett trettiotal datorer står uppe i ett litet rum så det blir en del sladdar... Usch, ni skulle se min switch

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-08-25 11:10
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag vet en mycket fin lösning som jag själv varit med att marknadsföra en gång i tiden, då produkten var helt ny. Se här för mer detaljer.

http://www.zolv.se/Tidy/

Hur länge sedan var detta, datorn på bilden ser ju inte direkt ny ut

Jag har inte problem med kablage på/bakom skrivbordet eftersom jag har 2 kablar som går ner därifrån... däremot bakom datorn skulle det vara trevligt (den står på en hurts på golvet)... vet inte om denna riktigt passar in där.

Kom gärna med fler förslag på olika typer av kabelsamlare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 12:21

Hittade några förslag hos Vi i Villa. Clark Cable verkar ha en del, men vet inte om de finns i sverige!
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=634&Cat=&sCat=148

De där alternativen som Vi i Villa visar var bland de fulaste jag sett - utom möjligen Ikea-slangen Montera. Enda problemet med Montera är att snittet i slangen "är vridet" runt slangen så det är inte bara att peta in kabeln eller kablarna utan man måste hela tiden vrida slangen vilket kan bli lite pilligt. Själv bor jag i en lägenhet som är möblerad på ett sådant sätt att de flesta kablarna göms av möbler eller mattor. Under skrivbordet har jag dock buntat kablarna med korta färgglada kardborreband från Clas Ohlson.

Jag köpte något grått plaströr från Ikea för 20-30 kr som man spänner ihop med buntband... inte jättevackert men betydligt vackrare än 20 sladdar från datorn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-26 11:56

Jag har samlat alla mina kablar i en stor väska som står uppe på vinden.

Ursprungligen av Macus:

Jag har samlat alla mina kablar i en stor väska som står uppe på vinden.

Och det hjälper trådskaparen hur?

Kolla på http://www.clasohlson.se/ Där finns gott om kabelupphängningar, buntband, kabelkanaler, kabelklammrar. Bäst är att kolla i butiken. Har själv gömt varenda sladd till dator och stereo med deras grejor. Inte en sladd inom synhåll

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-26 12:50

Man störs inte av det som man inte ser.

sladdar eller inlägg?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-26 12:59

Det gäller ibland hela trådar.

1
Bevaka tråden