Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WLAN i lägenhet med betongväggar?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 22:27

Hejsan!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med tips på hur man bäst sätter upp ett WLAN genom en router som har:

1. Bra räckvidd
2. Stark signal (betongväggar)
3. Kompabilitet mellan OSX och Windows xp (om det spelar någon roll)

Jag bor i en tvåplans lägenhet från sextiotalet.
I hushållet finns en iMac G5, en PC och snart en ny iBook.
Vi har ett abonnemang med BBB.

Hur blir signalen genom väggarna och genom taket?

Vilken router skall man välja som hittar den gyllene punkten som ligger mellan bäst prestanda och bäst pris? Vad är viktigt att tänka på?

Kan en pece och två macar dela?

Förlåt för rörig tråd med många frågor, hoppas att någon kan svara...

Tack på förhand för alla svar!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-23 22:33

Att dela trådlös anslutning är iaf inga som helst problem. Jag har själv två Macar och en PC i ett trådlöst nät och det fungerar överallt i villan, garaget och i trädgården.

  • Medlem
  • 2005-08-23 22:37

Säger det igen, Netgear WGT624. Grymt bra produkt för litet pengar. Finns på siba för 699!

  • Medlem
  • 2005-08-23 23:02

Jag skulle satsa på linksys eller nåt annat halvpro-pro-märke. Jag har hört av ÅF att Netgear har tappat stinget. Den köper kvalitet gråter bara en gång.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 00:20

Är det någon som har erfarenhet av betongväggar då?
Finns det någon sändare som är bättre eller sämre?
Jag har pratat med en säljare på macoteket och han flaggade för en sk speedbooster.
Är det nödvändigt i mitt fall, eller är det mest för att den är dyrare som jag fick det tipset?

Om du har möljighet är det bästa att testa. Betong kan bete sig väldigt annorlunda beroende på typ, tjocklek och armering. Sedan beror det på villka hastigheter man eftersträvar.
Speedbooster låter inte som något seriöst medel mot betongväggar. Har man hinder kan man iaf inte köra i de höga moduleringshastigheterna.
Vad man behöver är en bra sändare som ligger på med max "upplevt utstrålad effekt" (EIRP) i rätt riktning, men framför allt en bra motttagare i andra änden. (Och vise versa i andra änden, datat skickas ju i båda riktningarna... )
Tyvärr går ju inte mottagningsdelen att påverka i datorer med inbyggt WLAN.
En annan viktig sak, som alltid, är att kolla vilka andra nät som finns i omgivningen och vilka kanaler de ligger på. Ju sämre förhållanden man har, dessto viktigare blir dessa faktorer.

Jag bor i träkåk, men har en fet skorstensstock mitt i huset och den skuggar mitt WLAN på ett ställe på nb. Enda sättet att komma runt det är att skappa en acesspunkt till, AP Express -när jag får råd, och sätta den lite offset i förh till stocken, så att den sänder in i den döda vinkeln.

Polarn i betongkåk, delar DSL-lina med en granne via WLAN genom en rätt så nybyggd betongvägg. Han kör AirPort Ufo. Korta avstånd, men det var lite pill med att hitta rätt placering för att kunna sända genom armeringen. Funkar tåget.

Satsa på fältstyrka och plats-unik kanal, hellre än skumma alternativ för att hetsa fram högre hastighet, men var beredd på att två våningar och betong kan vara trixigt.

iBook piskar bärbara pc med externa usb-dongles vad gäller sändning/mottagning!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 15:35
Citat:

Polarn i betongkåk, delar DSL-lina med en granne via WLAN genom en rätt så nybyggd betongvägg. Han kör AirPort Ufo. Korta avstånd, men det var lite pill med att hitta rätt placering för att kunna sända genom armeringen. Funkar tåget.

Vad betyder tåget? Är tyvärr inte så bra på slang.

Ursprungligen av vicconcussion:

Vad betyder tåget? Är tyvärr inte så bra på slang.

Att det fungerar utan problem (i.e. går som tåget).

  • Medlem
  • 2005-08-25 16:57
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Tyvärr går ju inte mottagningsdelen att påverka i datorer med inbyggt WLAN.

Kommer man bara åt sitt airportkort kan man sätta en antenn direkt på kortet. Jag hade en extern antenn på min iMac G4 i över ett år. Det räckte med att skruva bort bottenplattan och fila en liten skåra i falsen runt hela undersidan för att få ut antennsladden.

Tycker att första steget bör vara att skaffa en AP som har bra räckvidd, d.v.s. en Linksys. Finns få accesspunkter som har så bra känslighet i mottagardelen som en WRT54G, och lägger man dessutom till några extra hundralappar på en WRT54GX har man dessutom grym räckvidd på sändaren. Om inte det räcker kan man byta ut standardfirmwaren mot antingen OpenWRT eller nåt från Sveasoft, så kan man själv ställa in uteffekten på sändaren (och då får man dessutom en hel massa andra highend-funktioner på köpet). Det lönar sig att köpa linuxbaserat

Ursprungligen av Samuel K:

Tycker att första steget bör vara att skaffa en AP som har bra räckvidd, d.v.s. en Linksys. Finns få accesspunkter som har så bra känslighet i mottagardelen som en WRT54G, och lägger man dessutom till några extra hundralappar på en WRT54GX har man dessutom grym räckvidd på sändaren. Om inte det räcker kan man byta ut standardfirmwaren mot antingen OpenWRT eller nåt från Sveasoft, så kan man själv ställa in uteffekten på sändaren (och då får man dessutom en hel massa andra highend-funktioner på köpet). Det lönar sig att köpa linuxbaserat

Efter mitt inköp av NSLU2 har jag blivit lite intresserad av andra Linksys-produkter, men när jag läste på om WRT54GX så verkar det inte som om OpenWRT ännu fungerar på den, eftersom den är så ny. WRT54GS verkar däremot vara en något bättre köp än WRT54G samtidigt som OpenWRT fungerar på den.

Ursprungligen av Baron:

Kommer man bara åt sitt airportkort kan man sätta en antenn direkt på kortet. Jag hade en extern antenn på min iMac G4 i över ett år. Det räckte med att skruva bort bottenplattan och fila en liten skåra i falsen runt hela undersidan för att få ut antennsladden.

Ja, med de tre V:na (Vilja, Våld och Vasselin) går ju som bekannt det mesta...
Sannolikheten att vicconcussion ställer sig och borrar hål i sin iBook för en antennsladd känns som obefintlig dock...

1. Bra räckvidd.

Som jag förstår saken räcker det med att den ena antennen blir bättre för att kommunikationen mellan två antenner skall bli bättre, oavsett i vilken riktning effekten/strålningen/vågen skickas. Alltså, det spelar ingen roll om det är utdata eller indata som skickas. Man kan bygga eller köpa en reflektor till den externa antennen och rikta denna mot (en) dator om man vill öka antennens effektiva antennyta (har du sett en parabol så förstår du vad jag menar) och ändra på strålningsloobens karaktär, men det blir ju lite svårt om du ska ha flera datorer.

Det wlan vi har på högskolan på markplan fungerar bra på våningen över och jag har även lyckats ladda ner några sidor på tredjevåningen!!! Min uppfattning liksom många andras här är att trådlöst funkar rätt bra inomhus.

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 15:33

Nu har jag kollat på det, men det verkar inte så intressant. Tror du/ni att cementgolvet/-taket mellan våningsplanen är mycket bekymmersamt? Jag vet att många kommer att svara att det bara är att prova, men det skulle vara fint med någon som har erfarenhet.

betong inga problem

Ursprungligen av vicconcussion:

Nu har jag kollat på det, men det verkar inte så intressant. Tror du/ni att cementgolvet/-taket mellan våningsplanen är mycket bekymmersamt? Jag vet att många kommer att svara att det bara är att prova, men det skulle vara fint med någon som har erfarenhet.

Vi bor i radhus med betonggolv mellan bottenvåning och källare - har inga som helst problem med mottagning därnere i TV_rummet i källaren. I hushållet finns nu en 18 månaders iBook och en en-månaders... bägge utan problem med mottagning.

Bor i ett tvåvåningshus med källare. Routern står på övervåningen men det går utmärkt att surfa i källaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 00:29
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Bor i ett tvåvåningshus med källare. Routern står på övervåningen men det går utmärkt att surfa i källaren.

Bor du i trähus eller i sten(betong)hus?

Ursprungligen av vicconcussion:

Bor du i trähus eller i sten(betong)hus?

Golv i betong, väggar i lättbetong plus Netgear DG834

Nya routrar/accesspunkter med MIMO-teknik ska väl ha superb räckvidd inomhus. Men tekniken är i sin linda och när 802.11n är klart så kanske inte de som säljs idag fungerar med den standarden. Här i vår lägenhet (med delvis betongväggar) går det utmärkt med WLAN, har en gammal sunkig D-Link-router. Skulle nog köpa en 3com om jag köpte en ny idag.

  • Medlem
  • 2005-08-27 23:09

det fanns en PC och en iMac med på bordet också...

Nja, inte om man ska ta hänsyn till uteffekter och lagar. Många klienter har mellan 15 och 18dBm uteffekt, och typiskt 1-2 dBi antennvinst, vilket ger 20dBm EIRP, vilket är max på 2,4GHz-bandet. Vill man öka direktiviteten måste man alltså sänka uteffekten för att hålla sig under 20dBm.

Det finns vissa mindre seriösa tillverkare som låtsas om ingenting på den här fronten och säljer högdirektiva antenner kors och tvärs. För mobila lösningar i 3 dimensioner (flera våningar) är högdirektiva antenner inte särskilt lämpligt, då de alltid har mindre antennlob som är riktad på ett eller annat sätt. (Rundstrålande antenner med hög antennvinst har en väldigt smal lob i horisontalplanet, så även de har begränsad lob.)

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 15:21

Turligt nog är det ju bara två våningar i mitt fall. Jag ska nog söka av marknaden och köpa någonting lämpligt. Tack så mycket för alla tips! Om det är någon som har saker att tillägga så tar jag mer än gärna emot fler tips. WLAN är en djungel, långt snårigare än jag hade väntat mig.

Behöver man en riktad antenn kan det ordnas för en billig penning med hjäp av en amerikansk chipsburk

  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 14:41
Ursprungligen av johan_tanying:

Behöver man en riktad antenn kan det ordnas för en billig penning med hjäp av en amerikansk chipsburk

Haha! Mäktigt, men vill man ha det där i sin lägenhet? Då är det mesta pcskräpet snyggare, fast det är på håret...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 14:05

Hej alla!

Det blev Netgear WGT624 till slut. Tack så mycket för alla tips!
Denna router fungerar som sagt prickfritt och jag kan varmt rekommendera den även om själva initieringen av den var lite småklurig. Nu funkar det hur som helst och tack igen!

När jag är ute på färd i europa så kör jag med en sånhär antenn för att komma åt internet

http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=36

misstänker att man även kan få bättre signal genom väggar med den.

1
Bevaka tråden