Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-ATA/ATA100-disk i PowerBook G3

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 08:19

Kan man sätta in en Seatgate HD 5400 rpm med ATA100 interface i en PB G3?

Senast redigerat 2005-08-26 09:21

Ja, vad beträffar gränssnittet ska det inte vara problem. Däremot om disken avger en massa värme kanske det är illa. Personligen skulle jag inte vara orolig om det var min dator, men jag vet inte. Sök på typ "värme" här på 99mac och kolla om det finns fler trådar om samma ämne. Jag har läst om flera personer som har snabbare diskar i sina Kraftböcker.

Vad är det för Powerbook G3-modell du har?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 10:57

Wallstreet 266 mhz.

Som sagt, inga problem med gränssnittet. Det är datorns ATA-busshastighet som kommer att sätta fartbegränsningen, men funka kommer det att göra!

Skulle vara kul om någon som har erfarenhet med snabbare/varmare disk i en bärbar kan kommentera.

Jag bytte själv disk i min Powerbook G4 titan, men jag köpte en med samma rotationshastighet så jag hade inte problem med värme. Skulle jag byta idag skulle jag inte tveka att köpa en snabbare. Har ingen garanti kvar heller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 16:13

Om du kör extern skärm, se till att locket är uppfällt! Den alstrade värmen stiger uppåt och passerar genom tangentbordet - då är det bra att ha fri luft ovanför, har jag märkt!

Hårddik från iBook till G3:a?

Har också en gamal PB G3 266 MHz med en 4 G hårddisk som bara blir full. Kan få köpa en 20 GB 2,5" HD som suttit i en iBook. Kan man förutsätta att den passar/fungerar?

Ursprungligen av cuben@mac99:

Har också en gamal PB G3 266 MHz med en 4 G hårddisk som bara blir full. Kan få köpa en 20 GB 2,5" HD som suttit i en iBook. Kan man förutsätta att den passar/fungerar?

Ja, gjort en sån uppgradering!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 08:41

Hur är det med nya S-ATA diskar, passar de i PB G3?

Nej, nej.

Värmen är nog inga problem, hade en liknande disk i f.d min Pismo i några månader.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 10:34

Har installerat en Hitachi 40 GB 5400 rpm i burken nu och det blev faktiskt lite turboeffekt av den. Helt tyst och snabbare uppstart är ju också plus.

Någon högre temperatur har jag inte noterat, ligger stadigt runt 60 grader som i den gamla 4200 rpmarn.

Lite nytt liv i den gamla trotjänaren på gamla dar!

1
Bevaka tråden