Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring trådlös-lösning

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 16:30

Jag har precis flyttat in i en fastighet med Com hem-"bredband". Men med det medföljande modemet går det dock bara att koppla in en dator (som av olika anledningar har blivit min sambos bärbara pc)
Så nu har min stackars ibook ingen internetuppkoppling!

Tänkte först köpa en "vanlig" router så att även ibooken kan kopplas in till bredbandet men jag skulle nog hellre surfta trådlöst med min dator så att sambon och jag inte behöver sitta uppradade brevid varandra när vi ska surfa, alternativt dra kabel genom hela lägenheten.

Funderade även på en airport express-station men insåg ganska snabbt att det inte är en så särskilt bra lösning eftersom att det innebär att även min sambo måste köpa ett trådlöst nätverkskort.
Så jag tänkte om det finns någon bra router som funkar OK med com hem som både kan användas "som vanligt" (alltså att du kopplar bredbandskabel mellan router och datorn) samt att den går att surfta trådlöst med om man så vill.

Känns som att detta skulle vara den smidigaste lösningen eftersom att min sambo då dels kan koppla in sin dator till routern, och alltså inte behöver köpa något nytt nätverkskort, samt att jag kan surfta trådlöst om jag skaffar ett airport express-kort.

Skulle vara tacksom om jag kunde få tips på vad jag kan tänkas köpa...kanske är det någon av er som har just en sådan lösning som jag beskriver?

(PS. Var in på Macademic i Uppsala idag och frågade om hur man sätter in airport express-kortet...verkar ju inte särskilt jättelätt det där med att skruva upp den lilla skruven och sedan lyfta på hela tangentbordet, är det krångligt eller är det kanske mycket lättare än vad jag tänker mig?)

Airport Extreme har en LAN port som du kan använda att koppla in PC:n.

Ursprungligen av Hagelin:

Airport Extreme har en LAN port som du kan använda att koppla in PC:n.

Det går ju faktiskt inte. Vart ska man då koppla in sitt ADSL- eller Kabel-modem?

Airport Express duger enbart som trådlös accesspunkt. Kan ex.vis kopplas i en traditionell trådbunden router för att man ska få stöd för trådlös surfning. Eller direkt i sitt modem om man enbart vill ha trådlös surfning. Inget av detta efterfrågas av oskarrr som själv faktiskt avskrivit idén med en airport express då det skulle kräva honom två trådlösa nätverkskort.

Men å andra sidan oskarrr. Du tror inte att din sambo också vill kunna surfa trådlöst? Hon kommer svartna av avundsjuka och kräva dig på ett trådlös nätverkskort ganska snart tror jag. ; )

Kan tillägga att man inte behöver skruva för att lyfta tangentbordet. Men dock skruva för att komma åt kortplatsen. Men avskräcks icke. En miniskruvmejsel på Claes Ohlson är billigare än konsulttiden hos närmsta apple återförsäljare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-25 17:28

Det är inte särskilt krångligt att sätta in ett AirPort-kort i iBooken. Har du inte tummen helt mitt i handen så går det på mindre än fem minuter.

Köp en trådlös router, t.ex. en Linksys eller Netgear. Man ska tydligen akta sig för D-link.
Jag har en linksys WRT54G. Funkar utmärkt med ComHem och har förutom WiFi fyra ethernetuttag för trådbundna burkar.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 19:04
Ursprungligen av Gunnar B:

Det är inte särskilt krångligt att sätta in ett AirPort-kort i iBooken. Har du inte tummen helt mitt i handen så går det på mindre än fem minuter.

Köp en trådlös router, t.ex. en Linksys eller Netgear. Man ska tydligen akta sig för D-link.
Jag har en linksys WRT54G. Funkar utmärkt med ComHem och har förutom WiFi fyra ethernetuttag för trådbundna burkar.

Tack för tipset! Så exempelvis en WRT54G funkar alltså bra med både PC och Mac?
Edit: Läste på Pricerunner om den och det verkar som att ganska många har haft problem med den...hmmm, vad finns det för andra alternativ? (förutom airport extreme som jag hade köpt direkt om den hade varit billigare)

Ursprungligen av Gunnar B:

Det är inte särskilt krångligt att sätta in ett AirPort-kort i iBooken. Har du inte tummen helt mitt i handen så går det på mindre än fem minuter.

Köp en trådlös router, t.ex. en Linksys eller Netgear. Man ska tydligen akta sig för D-link.
Jag har en linksys WRT54G. Funkar utmärkt med ComHem och har förutom WiFi fyra ethernetuttag för trådbundna burkar.

HeHe, kan ju inte påstå att Netgear har en fläckfri funktion direkt. Om man t.ex. lägger på kryptering för säkerhetens skull. (Då kan det bli segt och hänga sig.)
Airport Extreme är dock klockren! Som router och som trådlös! Sen kan man ju sätta en switch i LAN-porten så har man möjligehet att koppla ihop ett fast nät också.

Tror man får vad man betalar för

Routern är helt plattformsoberoende. Man kan till och med börja skicka filer mellan macen och en PC via routern.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 19:16

Läser om Airport Express-kortet på Apple.se
"Systemkrav:
• AirPort Extreme-kortet kan endast installeras i datorer som är AirPort Extreme-förberedda. AirPort Extreme-kort kan inte användas i AirPort-förberedda datorer som har en AirPort-kortplats. "
Vad menar de med att det inte fungerar i förberedda datorer med kortplats? Jag köpte min ibook för ca. 1,5 år sedan och då fick jag information om att den var förberedd. Kommer min ibook att kunna använda kortet?

I äldre iBooks så används ett äldre airportkort med 11 MB hastighet, i nyare airport extreme med mycket högre hastighet 56 MB eller vad det är.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 19:26

okej, då är det lugnt alltså...
med tanke på alla guider som görs för apple-produktet, finns det någon gjord för hur man sätter in airport kort i sin ibook?

Följer med kortet. Se bara till att antennsladden snäpper i ordentligt det misstaget har flera gjort, jag till exempel.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 20:07

okej, låter bra...
nu kvarstår bara problemet med att hitta en stabil router

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 20:38

wwwandi: han skriver ju om extreme, inte express! (extreme har fler portar)

Ursprungligen av oskarrr:

wwwandi: han skriver ju om extreme, inte express! (extreme har fler portar)

my bad!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-25 20:41

Som router skulle jag rekommendera (trots vad du har läst) en Linksys WRT54G. Har köpt flera stycken till kollegorna och är nöjd med den. Har även hört mycket bra om Linksys, som förövrigt tydligen har Cisco i ryggen, och det är ju betryggande.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 22:28

Okej, kanske får chansa på en sådan ändå....den ligger ju hyffsat bra i pris

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-25 22:31
Ursprungligen av oskarrr:

Okej, kanske får chansa på en sådan ändå....den ligger ju hyffsat bra i pris

Tänkte bara nämna att jag faktiskt inte har koll på "airport extreme/express". Vet inte om Linksys WRT54G har tillräcklig hastighet jämfört med Apple-lådorna.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 23:58

hastigheten lär nog räcka med den skituppkoppling jag har...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 17:40

Läser lite information om WRT54G.
"Systemkrav Microsoft Windows 98, Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows Millennium Edition, Microsoft Windows XP"
Går det ändå att konfigurera den i OS X?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-26 17:55

Linksys kör med webgui så det funkar från alla OS. gillar man inte webgui så finns det alternativa firmware med ssh eftersom det är Linux i dom.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 19:05

Hmmm, okej. Ja jag är fortfarande inte helt imponerad av WRT54G...känns som att det borde finnas någon annan router som fungerar stabilare. Har nämligen hittat sidor där WRT54G beskrivs som en enhet med hårdvarufel som tydligen t.o.m. tillverkaren har erkänt är omjöliga att lösa...

Någon annan med com hem som har en bra router att tipsa om?

Ursprungligen av oskarrr:

Hmmm, okej. Ja jag är fortfarande inte helt imponerad av WRT54G...känns som att det borde finnas någon annan router som fungerar stabilare. Har nämligen hittat sidor där WRT54G beskrivs som en enhet med hårdvarufel som tydligen t.o.m. tillverkaren har erkänt är omjöliga att lösa...

Någon annan med com hem som har en bra router att tipsa om?

Beror på vilken version av WRT54G det rör sig om. Vissa v2.2 verkar ha ett hårdvarufel som rättas till genom att man ställer upp klockfrekvensen, vilket till och med Linksys egen firmware gör i senaste versionerna. Själv har jag en v1.0 som är dyngstabil, bästa wlan-routern jag hittills haft att göra med. Fast hade jag köpt en idag hade det definitivt blivit en WRT54GX i stället, den är lite dyrare men har helt brutal räckvidd. Har dessutom inte hört om några hårdvarufel med den modellen.

Men: som alltid gäller ju att det i grunden är konsumenthårdvara med minimal kvalitetskontroll. Jag har hittills aldrig stött på någon som haft problem med hårdvarufel, och en stor majoritet verkar tvärtom inte ha några problem. Däremot finns det alltid måndagsexemplar och den risken kommer du att få finna dig i så länge du köper konsumentprylar, oavsett det står Linksys, Netgear, D-Link eller något annat på routern. Vill du vara säker, köp i stället något i stil med en HP ProCurve 420 med livstids garanti för 3500 pix, för det finns liksom inga gratisluncher egentligen.

Skulle inte någon ansvarig kunna lägga upp en liten marknadsunbdersökning om routers? Vilka har funktionsproblemm vilka funkar bäst?

Själv har jag ett D-Link DI-624+ som funkar sisådär... har haft ett par avbrott på en månad nu. Märker at det är vid större belastning, när jag (iBook airport), min dotter (iBook airport) och mina två söner (PC gamers... via kabel) är inne samtidigt.

Skulle vara intressant att se vilken router jag skulle satsa på om ett byte skulle bli aktuellt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 20:48

Suck! Det här är verkligen en djungel. Tycker inte att det borde vara så svårt att hitta en stabil router som fungerar med com hem som kan köra både trådlöst och med sladd...

Ursprungligen av oskarrr:

Suck! Det här är verkligen en djungel. Tycker inte att det borde vara så svårt att hitta en stabil router som fungerar med com hem som kan köra både trådlöst och med sladd...

128-bitars WEP samt WPA-kryptering är bra om du bor i tätort. Betala inte för lite så blir det nog bara bra.
Om du stuntar i att ändra grundinställningar och däremed kör okrypterat så funkar det mesta dock.

(Blev du klokare? Jag ska nog fälla ner locket för idag tror jag)

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 21:23
Ursprungligen av Svante S:

(Blev du klokare? Jag ska nog fälla ner locket för idag tror jag)

Ja du, det korta svaret är väl: Nej!

Men är det någon vänlig själ som kan ge mig namnet på andra modeller jag borde titta närmare på så blir jag glad

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 14:21

Tack för svaret Samuel. Jo det är väl sant att det kan vara fel på egentligen vilken vara som helst, gäller väl bara för mig att hitta en återförsäljare som jag kan lita på och som jag vet kan gå med på ett byte om varan är felaktig...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-29 22:24
Ursprungligen av oskarrr:

Tack för svaret Samuel. Jo det är väl sant att det kan vara fel på egentligen vilken vara som helst, gäller väl bara för mig att hitta en återförsäljare som jag kan lita på och som jag vet kan gå med på ett byte om varan är felaktig...

Ja dom har väl inte lägsta priset alla gånger men Dustin är bra att ha göra med.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 16:07

Har hittat en router som verkar riktigt intressant. "3Com OfficeConnect Wireless 11G" Är det någon som har erfarenhet av den?
Om man jämför den med WRT54G så verkar den ju knappast sämre. Den borde väl inte ha några problem att funka med com hem och en mac?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 16:09

Satt å slötittade på TV förut och såg en reklam från Elgiganten. De säljer ett trådlöst paket från Netgear med basstation och usb-kort för 699:-
Skulle det kunna funka om jag köper AE-kort och sambon pluggar in usb-kortet i sin PC?
Modellen heter, enligt Elgiganten, NGWGB111, men jag hittar den tyvärr inte någonstans annars. Någon som vet vad den kan tänkas heta annars?

Bevaka tråden