Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Platt Ethernetkabel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 16:13

Jag behöver platt ethernetkabel. Någon som vet var man kan köpa det? Typ 5-10meter..

/henric

Direktronik.

www.direktronik.se

edit: Hm, nu såg jag att deras platta kabel bara var två meter. Darn!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-24 21:14

Följde länken, dom har ju ocså platt kabel på 100 m rulle - 745 kr. Men så mycket behövde du ju inte.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-24 21:49

Kan man verkligen köra höga hastigheter på platta kablar då?... Jag är ingen kabelexpert, men en platt kabel kan ju knappast vara CAT5/6 eftersom den inte är partvinnad.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-08-25 10:46
Ursprungligen av theoo:

Kan man verkligen köra höga hastigheter på platta kablar då?... Jag är ingen kabelexpert, men en platt kabel kan ju knappast vara CAT5/6 eftersom den inte är partvinnad.

Den kan ju fortfarande vara partvinnad trots att den är platt. Om kabeln är 3 mm hög och 8 mm bred är den ju "platt" och har gott om plats för 4 partvinnade par.

Här är en modell som används för att läggas bakom lister

http://www.cablestogo.com/product.asp?cat_id=303&sku=43031

Edit: skrev 3 m istf 3 mm. Fast den är ju platt då oxo

  • Medlem
  • 2005-08-24 22:13

Kjell & Co har platt kabel, Cat 5e. Tio meter för 119:-, 15 m för 149:-. Artikelnummer 38-277 resp. 38-279.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-24 22:32

Well, det enklaste är väl helt enkelt och se vilken Cat-märkning den har. Om det står CAT 6 så är den cat6-certad och klarar därmed upp till minst 1Gbit/s.

för den som är intresserad är de olika kategorierna klassade såhär:

CAT 1 - Upp till 1Mbit. Används främst till telefonledningar, dörrklockor och liknande
CAT 2 - Upp till 4Mbit. Används - eller snarare användes - i IBM's token-ring-nätverk.
CAT 3 - Upp till 16Mbit. Användes främst i 10BASE-T-nätverk - 10Mbit)
CAT 4 - Upp till 20Mbit. Användes främst i 16Mbit token-ring-nätverk)
CAT 5 - Upp till 100Mbit, eller 1000Mbit med fyra använda par(i stort sett aldrig använt). Användes i 100Mbit-nätverk och 155Mbit ATM-nätverk, men har nu standardmässigt ersatts av CAT 5E
CAT 5E - Upp till 1000Mbit (eller instabilt i 10000Mbit). Används i 100Mbit-, 155Mbit ATM- och Gigabit-nätverk.
CAT 6 - Upp till 400MHz vilket borde räcka fint för 10Gbit. Används främst för installationer som kör Gigabit.
CAT 6E - Upp till 625MHz vilket är fullt tillräckligt för 10Gbit. Används för 10GBASE-T-nätverk
CAT 7 (ISO-klass F) - 600-700MHz eller 1,2GHz kopplade i par. Används för specialapplikationer och avancerade nätverksinstallationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 10:32

Jag ska dra den under en list i min lägenhet och behöver "egentligen" bara knappa 2m. resten kan jag dra med vanlig sladd. Jag har 100MBit fiber, så sladdkvalitet och kategori är av vikt!

edit: jag hittar inte den 2m-kabel som det talas om. Bara 100m-trumman..

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-08-25 10:48
Ursprungligen av hicke:

Jag ska dra den under en list i min lägenhet och behöver "egentligen" bara knappa 2m. resten kan jag dra med vanlig sladd. Jag har 100MBit fiber, så sladdkvalitet och kategori är av vikt!

Jag skulle definitivt försöka med att ta en vanlig kabel och sedan plocka bort ytterhöljet, så att kablarna blir frilagda, på dom två metrarna som går under listen. Jag sätter 100 spänn på att det kommer att fungera aldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 00:10
Ursprungligen av matseng:

Jag skulle definitivt försöka med att ta en vanlig kabel och sedan plocka bort ytterhöljet, så att kablarna blir frilagda, på dom två metrarna som går under listen. Jag sätter 100 spänn på att det kommer att fungera aldeles utmärkt.

Smart. Jag har fixat det. Drog den under en eklist som är 130cm lång och 60mm bred. Lyfte upp 4 skruvar, tejpade kabeln längs marken under och drog fast listen igen. Perfekt prestanda och ingen utgift!

Tack.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-25 17:18

Kom och tänka på en firma som jag brukar handla diverse adaptrar m.m. av. Dem kanske kan få fram någonting... (men idén med att skala av höljet är ju iofs klockren)

Tyvärr har de en ganska sunkig sida: http://www.sisaco.se
PS. "Vi levererar till:
landets AV-installatörer och
Radio-TV fackhandeln (huvuddelen av t.ex Audio Video, Euronics och Expert-butikerna har vår katalog)
hembiobutiker, SIBA Kungens kurva, industri, sjukhus samt leverantörer m.fl inom branschen.

Privatpersoner som behöver våra produkter ska vända sig till ovanstående företag!" DS.

1
Bevaka tråden