Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Overheadfilm i LaserWriter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-04 20:22

Jag undrar om de går att skriva ut på overheadfilm med min Color laserwriter 12/600 ?

det funkar i laserwriter 300, men papperet fastnar i 12/600án....så borde det väl inte vara på en såpass fin skrivare ...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-04 21:25

Du behöver OH film som är avsett för din skrivare - olika skrivare har "greppkant" på olika kanter på pappret och din färglaser blir också varmare än din s/v laser.

12/600 använder sig av silikon olja som läggs på ytan och det gör din OH lite fläckig/flammig ett tipps som jag fick av en tidigare kund är att diska OH bilderna senare med ett mild diskmedel typ Yes.

Senast redigerat 2004-12-04 21:42
  • Medlem
  • 2004-12-04 23:00
Ursprungligen av MikaelF:

Du behöver OH film som är avsett för din skrivare - olika skrivare har "greppkant" på olika kanter på pappret och din färglaser blir också varmare än din s/v laser.

12/600 använder sig av silikon olja som läggs på ytan och det gör din OH lite fläckig/flammig ett tipps som jag fick av en tidigare kund är att diska OH bilderna senare med ett mild diskmedel typ Yes.

Okej, de va svar på allt, jag ska leta rätt på rätt film.

Bara man inte gör som jag gjorde för ett antal år sen; Jag tog vanlig OH-film till bläckstråleskrivare. Allt bläck flöt ut och smetade ner hela skrivaren.
(Det finns särskild OH-film till även bläckstråle också. Off topic jag vet...)

Ursprungligen av Svante S:

Bara man inte gör som jag gjorde för ett antal år sen; Jag tog vanlig OH-film till bläckstråleskrivare. Allt bläck flöt ut och smetade ner hela skrivaren.
(Det finns särskild OH-film till även bläckstråle också. Off topic jag vet...)

Jämfört med vad som kan hända om man gör samma misstag men med vissa laserskrivare är det där ändå rätt lindrigt. Det är liksom mindre kul när halva maskineriet klistras ihop av smält OH-film

Det här har väl kanske inte riktigt med trådens ursprungsvinkel att göra, men jag tyckte ändå att det passade hyfsat.

Jag kör en färglaser Samsung CLP-550N och får väldigt konstiga utskrifter på OH/Transparent film. Det går alldeles utmärkt att skriva ut och bilderna ser jättefina ut när man tittar på dem, men när man kör dem i OH-projektorn blir det nästan svart/vitt. Vissa färgnyanser kan urskiljas en aning men det mesta blir grått och trist. Vad är problemet? Jag har valt inställning för transparent film i skrivaren och högsta utskriftskvalitet. Kan det bero på filmen? Blir färgerna "för tjocka" så att projektorn inte orkar lysa igenom.

Tacksam för hjälp!

Så blir det med alla laserutskrifter eftersom tonern är mer eller mindre ogenomskinlig. Vill du ha vettiga resultat finns det tyvärr inget att göra annat än att skriva ut med bläckstråleskrivare (eller något annat som ger låg opacitet).

Ursprungligen av Samuel K:

Så blir det med alla laserutskrifter eftersom tonern är mer eller mindre ogenomskinlig. Vill du ha vettiga resultat finns det tyvärr inget att göra annat än att skriva ut med bläckstråleskrivare (eller något annat som ger låg opacitet).

Menar du alltså att det är helt lönlöst att försöka få fram något vettigt OH-material på en laserskrivare? Det blir ju visserligen kanonkvalitet på bläckstrålen, men det tar så förb%&#at lång tid att skriva ut.

Efter vidare kontakt med Samsungs tekniska support visar det sig, precis som Samuel nämner, att tonern i Samsung PLC-550N inte är transparent och därmed inte kan släppa igenom ljus på samma vis som bläck. Jag får tejpa upp mina utskrivna OH-bilder på väggen och beskåda hur härligt vackra de är när man inte belyser dem. Sedan får jag sparka igång min HP-bläckstråle och låta den tugga över natten * puuuuuh *. Tack Samuel för snabba svar!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-25 17:14

HP 4600/4550 klarar att skriva ut på vanlig OH-film utan konstigheter och blir rätt bra resultat, testat även lite foton och det såg bra ut. Men visst en bra bläckstråle ger väl bättre resultat om man har tid att vänta på det eller är kräsen.

1
Bevaka tråden