Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.4.3 ryktestråden.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 18:20

Så var det dags igen. Apple har släppt första externa versionen.

Saxat från Appleinsider:
"Specifically, tipsters said the update addresses issues with .Mac, AppleScript, AFP Server communications, and Finder permissions.

Other improvements are rumored to include better handling of Japanese file names when communicating with a Windows server, improved handling of corrupt fonts, and Arabic characters display fixes."

3000 inlägg. Toblerone!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 01:23

Appleinsider skriver att den senaste builden av Mac OS X 10.4.3 innehåller över 300 (!) buggfixar. Uppdateringen berör bla följande delar av operativet:

"Mac Sync, AFP, AppleScript, AppKit, Audio, Automator, Bluetooth, Calculator, Carbon Applications, DVD Playback, Dashboard, Dictionary, Disc Recording, Finder, FireWire, Fonts, Font Book, Foundation, ftp, Graphics & Video, HIToolbox, iCal, iChat, Installer, Java, Keyboard Input Methods, Keychain, Mail, Navigation Services, Networking (AirPort, Ethernet, PPP), Printing, RSS, Safari, Screen Saver, Slideshow, SMB, Software Update, Spotlight, Sync, System Preferences, USB Storage Devices, X11, and XGrid."

Nästan hela systemet alltså...

Med så mycket ändringar ska man nog inte vara så het på gröten att uppdatera har jag en känsla av... bättre låta andra ta smällen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-24 01:29
Ursprungligen av Adrian B:

Med så mycket ändringar ska man nog inte vara så het på gröten att uppdatera har jag en känsla av... bättre låta andra ta smällen

Precis... Jag håller mig till 10.3.9 ett tag till

Ursprungligen av Jonaz:

Precis... Jag håller mig till 10.3.9 ett tag till

Här håller jag mig vid 10.3.6. Perfekt fungerande system behöver inte uppdateras.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-24 08:00

Surkart fast så unga!
Nä, 10.4.2 är det stabilaste system Apple gjort hittills så varför skulle inte nästa vara en förbättring?!
På't barre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 20:16
Ursprungligen av Le:

Surkart fast så unga!
Nä, 10.4.2 är det stabilaste system Apple gjort hittills så varför skulle inte nästa vara en förbättring?!
På't barre.

Samma här ! Mycket stabil (ordet räcker inte till, 100%)

Varje uppgraderingar har det inte uppstått problem.
Jag har sett till köra "Reparera skivbehörigheter" före uppdatering och efter uppdatering !
Allt perfekt.

Det var bara stora uppdatering med DVD-skiva från 10.3.9 till 10.4 som jag råkade ut för Mail inte startade och efter fix så gick det igång o sedan funkade inte å,ä,ö, som sedan fixade också till.
Det är allt, naturligtvis var det ju p.g.a. STORA uppgraderingen.

(Det finns förstås allvarlig bugg som 10.4.x som har problem med Nyckelring som aldrig kan fixa till, ständigt dyker upp att skriva in lösenord som vissa här forum råkar ut)

Ursprungligen av REP:

(Det finns förstås allvarlig bugg som 10.4.x som har problem med Nyckelring som aldrig kan fixa till, ständigt dyker upp att skriva in lösenord som vissa här forum råkar ut)

Jepp, det var inte så kul. Ringde till apple och efter de hade hjälpt mig så hade jag förlorat allt utom mina program..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 02:11

Skönt att Apple följer mina råd och stannar upp och rensar ut alla buggar.

Adrian > Försök lura någon annan. Du klarar max en dag innan du trycker igång Software Update.

Jag kör 10.4.2 och det fungerar bra och stabilt på min nya iBook.

Ursprungligen av acke:

Adrian > Försök lura någon annan. Du klarar max en dag innan du trycker igång Software Update.

Well, innan dess har ändå 20 andra pers här på 99mac hunnit köra in det och gråtit om det inte skulle visa sig fungera som planerat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 11:00
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kör 10.4.2 och det fungerar bra och stabilt på min nya iBook.

Well, innan dess har ändå 20 andra pers här på 99mac hunnit köra in det och gråtit om det inte skulle visa sig fungera som planerat...

Sant, jag bland annat. Kommer att hugga som en kobra när det kommer. Fördelen med att göra alla jobb på kundernas datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 02:33

Jag tar gärna smällen bara dom styr upp bugging safari..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 10:39

Jag har inte ens nya säkerhetsuppdateringen..
Kör 10.4.2 och tycker det är stabilt - kanske det stabilaste hittills..?!!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-24 11:59

Jag har alltid uppdaterad några minuter (eller i värsta fall timmar) efter att en uppdatering släppts till OS X. Jag har aldrig haft några problem som skulle få mig att inte fortsätta göra det. Har jag haft tur bara?

Nej 10.4.3 kan knappast vara sämre. Kalla mig gambler men med mina erfarenheter kan jag inte låta bli att uppdatera på studs.

Kan dessa goda erfarenheter bero på att jag aldrig eller mycket sällan är inne och "meckar" med systemet månne?

Ursprungligen av Spooky:

Kan dessa goda erfarenheter bero på att jag aldrig eller mycket sällan är inne och "meckar" med systemet månne?

Bara delvis. Om man meckar med systemet eller bara gör en så enkel sak som att flytta Apples program från originalstället så är det som att be om problem. Men då och då uppstår problem som inte kan skyllas på användarna utan beror på någon olycklig kombination som Apple inte testat eller missat. Har för mig att nånting kring 10.4 t.ex. pajjade folks AirPort-funktion.

Har man rena installationer som man inte meckat med och om man kör uppdateringen utan att ha andra program igång och liknande sunda åtgärder så brukar det oftast fungera bra.

Hoppas Apple fixat problemen med kernel panic och SE-mobiler i 10.4.3 (som uppenbarligen går att fixa eftersom K750iGrabber klarar av det - vilket många här på 99mac kan intyga).

Ursprungligen av Spooky:

Jag har alltid uppdaterad några minuter (eller i värsta fall timmar) efter att en uppdatering släppts till OS X. Jag har aldrig haft några problem som skulle få mig att inte fortsätta göra det. Har jag haft tur bara?

Nej 10.4.3 kan knappast vara sämre. Kalla mig gambler men med mina erfarenheter kan jag inte låta bli att uppdatera på studs.

Kan dessa goda erfarenheter bero på att jag aldrig eller mycket sällan är inne och "meckar" med systemet månne?

Hur gör man när man uppdaterar? Försvinner alla program och saker som man har sparade på datorn?

Ursprungligen av ztaafen:

Hur gör man när man uppdaterar? Försvinner alla program och saker som man har sparade på datorn?

Du kör bara "Programuppdatering..." från Äpple-menyn och väljer vilka uppdateringar du vill ladda ner och installera. Ingenting försvinner eller tas bort. I värsta fall behöver du starta om datorn.

Om du använt Windows kan du jämföra det med att köra Windows Update, förutom att det inte är webb-baserat.

/edit: förtydligande

10.4.2 går stabilt som attan. Värre är det med alla program som helat tiden avslutas oväntat. Safari springer å smäller i dörrarna som en äggsjuk höna... ....eh

När (tror ni att) kommer uppdateringen till 10.4.3 ?

Ok, då vet jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 08:26

Enlige Appleinsider så är Mac OS X 10.4.3 build 8F20 på väg ut. Antalet fixade buggar har nu vuxit från 300 till 400.
Även om inte jag har dem så måste det ju finnas folk som har. Som sagt, skönt att Apple jobbar så hårt med att fixa vårt favoritsystem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-31 10:07

Jo, vissa buggar i 10.4.2 har jag råkat ut för, bla. att alla "genvägar" till vänster i Finder plötsligt bara försvinner och man måste lägga dit en efter en igen, och samtidigt "försvinner" allt man har liggandes på skrivbordet, det kommer dock tillbaka om man loggar ut och sen in igen. Detta har hänt 2-3 gånger hittills.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-08-31 11:58

Jag tror att det som månge referer till att vara "buggar" i systemet många gånger bara är tillfälliga problem, skapade av tidigare installationer av system och program som idyker upp när den nya systemuppdateringen ar installerad.

Brukar installera alla uppdateringar så fort dom dyker upp men har hittills inte haft några som helst problem med OS 10 i sambande med uppgraderingar. Att underhålla sitt system regelbundet ser effektivt till att minimera dessa risker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 12:06

Undrar hur många av alla buggar som folk har finns i ett rent installerat system. Som sagt så tror jag att det är dåligt utförda uppgraderingar av Mac OS X och installation av "fulprogram" som står för en stor del av alla problem som medelanvändaren har.
Lägg sedan till alla hyss och hokus pokus-lösningar som datoranvändare har för sig så är det inte konstigt att det blir strul ibland.
Samtidigt säger jag inte att problemen inte finns där vilket kommande mastodont-uppdatering (Mac OS X 10.4.3) bevisar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 18:56

Nu har build 8F23 släppts till utvecklare. 75 nya buggfixar, nästan 500 (!) allt som allt. Mer finns att läsa på Thinksecret.

Jag undrar när de fixar till mus-markören. Känns trött att text-markören kan hänga kvar även när man ska klicka på en länk. Ser så illa ut på ett annars visuellt tilltalande system.

1
Bevaka tråden