Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash och mac mini

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-24 21:18

Flash är otroligt segt för mac minin, jag har en mini med 1,42 ghz 1 gb RAM, trots detta sackar den ihop rätt hårt när jag t.ex surfar på aftonbladet. Fläktarna går igång, och det rejält. Är detta hårdvaru eller mjukvaru-relaterat? Har hört att flash överhuvudtaget är slött på mac, någon som vet om en eventuell fix kommer till nästa flashplayer från macromedia?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 21:27

Flash är dåligt utvecklat för Mac, läs Tiger och Panther.

Därför springer det upp CPU arbete, det är bara att kolla i Terminalen.

Men det är inte Apples fel. Flash är utvecklad av Macromedia.
Jag råkade inte ut för hög fläkt eller annat, jag har nämligen Mac mini.

Flash har kommit med version 8. Nuvarande är 7. Jag fick problem med version 8 och tvingas gå tillbaka verion 7. Det var att jag besökte vissa hemsidor som inte klarade av version 8.

Jag hoppas att version 8 är bättre kompatilbel med OSX, så CPU får lugnare arbete.

Kanske här forum med sin kunnande vet hur det ligger till och kanske rättar till mej

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-08-25 08:43
Ursprungligen av REP:

Jag råkade inte ut för hög fläkt eller annat, jag har nämligen Mac mini.

Det måste vara en trevlig fläktlös specialmodell av minin som du har..... Min mini innehåller iallafall en fläkt som varvar upp till full fräs och och låter minst sagt bedrövligt mycket om man dristar sig och går in på tex aftonbladet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-25 09:33
Ursprungligen av matseng:

Det måste vara en trevlig fläktlös specialmodell av minin som du har..... Min mini innehåller iallafall en fläkt som varvar upp till full fräs och och låter minst sagt bedrövligt mycket om man dristar sig och går in på tex aftonbladet.

OK - eftersom det inte händer på min burk så är det förmodligen ngt som är knas... sitter på en mini 1,25 ghz vars fläkt bara hörs när CPUn går över 40° och då susar den diskret...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-08-25 09:53
Ursprungligen av Wiberg:

OK - eftersom det inte händer på min burk så är det förmodligen ngt som är knas... sitter på en mini 1,25 ghz vars fläkt bara hörs när CPUn går över 40° och då susar den diskret...

Ja, det kanske är en fråga om vad man jämför med. Jag sitter i ett i övrigt aldeles tyst rum hemma och hör minin på en meters avstånd som ett svagt väsande när den går på tomgång. När den blir varm så varvar den upp och låter *mycket* för att vara en tyst burk.

I kontorsmiljö, med gatubrus, ventillation och andra burkar i närheten så kanske man inte lägger märke till det på samma sätt som hemma.

Tror att jag ska leta upp en Apple-butik och provlyssna på deras under belastning. Det kan ju vara en ovanligt ljudlig fläkt som jag har.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-25 10:37

Prövade att ladda hem betan, och ja, det funkar, gick in på aftonbladet och fäkten gick inte upp någpt endaste. gott.

Ursprungligen av kepone:

Flash är otroligt segt för mac minin, jag har en mini med 1,42 ghz 1 gb RAM, trots detta sackar den ihop rätt hårt när jag t.ex surfar på aftonbladet. Fläktarna går igång, och det rejält. Är detta hårdvaru eller mjukvaru-relaterat? Har hört att flash överhuvudtaget är slött på mac, någon som vet om en eventuell fix kommer till nästa flashplayer från macromedia?

Flash Player 8 Betan är mycket snabbare, testa den!

http://www.macromedia.com/software/flashplayer/public_beta/

Problemet är bara att typ hälften av alla flashsidor sluta fungera med Flash Player 8 beta

EDIT: Jag var inte först..

Ursprungligen av Kristofer:

Problemet är bara att typ hälften av alla flashsidor sluta fungera med Flash Player 8 beta

EDIT: Jag var inte först..

Gå in på beta sidan och kolla om du behöver uppgradera flash betan. Det har kommit åtmindstone 4 olika varianter av Flash 8 sedan de släppte beta programmet - sista versionen verkar stabil..

Ursprungligen av lilledanne:

Gå in på beta sidan och kolla om du behöver uppgradera flash betan. Det har kommit åtmindstone 4 olika varianter av Flash 8 sedan de släppte beta programmet - sista versionen verkar stabil..

Aha! Ska kolla det, tack!

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-08-25 10:54

annars går det ju att blocka flash i webbläsaren.. 99% är det ju ändå onödig reklam.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-25 11:31

Ett tips för alla som har problem med Aftonbladet: Installera Pithhelmet, så kommer aftonbladet.se flyta på som en vals

Har aldrig riktigt begripit vad det här Flash är för nåt, i alla tider har diverse hemsidor ylat om att Flash behövs, men det är sällan nåt verkligen har fallerat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-26 09:29

Flash är ju en teknik som medger att man i viss mån kan befria sig från en del html-begränsningar - exempel på en lösning som jag arbetar med där vi använder flash för att skapa mer läsvänlighet än PDFer kan leverera.

1
Bevaka tråden