Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undersökning: Hur bra är ditt batteri?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-24 22:22

Jag vill ha reda på hur bra batterierna är till din bärbara dator, iBook eller Powerbook. Diskutera gärna och tala om hur lång tid batteriet räcker till dina uppgifter, och tala om vad du arbetar med på datorn när den går på batteri.
Tala om hur gammalt batteriet är och hur mycket det är använt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 22:34

Mitt batteri klarar sig ca 2,5 timmar vid normal belastning på min PB 12" 867 mhz som jag haft i över två år nu. Tycker det är bra. Kör för det mesta med sladden i pluggad. Men en hel del utan slad har det blivit också.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 23:21

Batteriet i min 12" 1 GHz är nere på 23% av originalkapaciteten efter 21 månader. Rätt uselt.

  • Medlem
  • 2005-08-24 23:51
Ursprungligen av henrrrik:

Batteriet i min 12" 1 GHz är nere på 23% av originalkapaciteten efter 21 månader. Rätt uselt.

Hur mycket är det?

Jag har en 12" powerbook 867 mhz, 30 månader. Batteriet räcker väl i ca 35-50 minuter. Men eftersom jag mest jobbar med den med sladden ikopplad så gör ju inte det så mycket. Men idag t. ex. när jag tog den till skolan så hade det varit skönt med lite bättre kapacitet.

  • Medlem
  • 2005-08-25 21:29

Bump.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-26 00:16

tjena jag har en 15" powerbook 1,25 ....den är väl cirka 16 månader gammal, mitt batteri dör efter 40 minuter.helt värdelöst. jag kör i och för sig logic då...så den jpbbar på ganska bra tror jag..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-06 23:32

Jag klämmer ut run 4-5h beroende vad jag håller på men inte mindre än 4h , iBook frå dec-04

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 10:37

Min gamla Wallstreet från 99 med originalbatteri klarar minst 2 timmar, i illa va!? Kanske hade man bättre kvalitet på den tiden men grejerna var ju dyrare också.....eller så är det bara tur.

PB12, 1 GHz, 25 månader gammal.
För 2 månader sen kunde jag jobba 2,5 timmar.
Nu, sen några veckor tillbaka ligger jag på 1,5 timme.

Alltså: När 2-årsgränsen passerades så började batteriet hastigt bli sämre.

Enligt CoconutBattery har jag en kapacitet på 47%, och 454 laddningscykler (blir 18 st i månaden).
Jag tycker att detta talar MOT den gamla tesen att man inte ska köra en bärbar med sladden i jämt. Jag sitter nästan alltid med datorn i knät i soffan, sällan vid skrivbordet med strömsladd. När den säger att "bla bla bla dags att ladda nu" stoppar jag i kabeln. Ibland låter jag den gå slut helt. Man har ju fått lära sig att det är bra.
Men, en enkel analys av folks inskickade resultat i en annan tråd (om CoconutBattery) så känns det ju som jag gjort helt fel hela tiden. De som haft typ 20 laddningscykler på 2 års användning har batteri med hög kapacitet förtfarande.
Suck...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-24 09:22

Kolla hur många procent batterikapacitet man har kvar av orginalkapasiteten med coconutBattery

Vad menar du isac?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-24 09:38

Tänkte bara om någon vill kolla hur bra sitt batteriet är, om man vill kolla hur mycket kapacitet det är kvar i batteriet från att det var orginal, och hur många laddningscyckler, hur länge man haft batteriet m.m.

Senast redigerat 2005-09-24 12:53

"Tänkte bara om vill kolla" ??
Jag förstår inte vad du menar. Är ditt inlägg riktat till mig?

Som du ser i mitt inlägg så redovisar jag data från CoconutBatterys check av mitt batteri.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-24 12:52

Nej, jag tänkte bara tipsa de som läser diskussionen att man kan använda det programet för att kolla sitt batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 17:47

Min Powerbook G4 867 mhz 15" börjar närma sig sitt tredje år nu och med en texteditor/musik så klarar den sig fortfarande uppåt 5 timmar på batteriet. Det är iochförsig med "Reducerad processor hastighet" och med hyfsat låg backlight(samma som jag har med laddaren ikopplad).

[EDIT]
Bör nämnas att jag aldrig har testat ha igång den längre än lite över tre och en halv timme på senare tid.

1
Bevaka tråden