Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet via eluttaget?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror ni om det här?

Hos Inet:
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5400616

Hos tillverkaren:
http://www.netgear.com/products/details/XE102.php

Fördelar:
Slippa dra kablar, slippa den lilla strålning som trots allt kommer från trådlösa basstationer.

Nackdelar:
Man behöver tydligen minst 2 st. Överföringshastigheten är bara 14 Megabit/sek. Funkar inte på Mac?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-08-24 13:01

Låter inget vidare alls. Dyrt och dålig hastighet. Varför inte köra trådlöst istället, funkar ju hur bra som helst?

Jodå, ska väl funka med Mac.

  • Medlem
  • 2005-08-24 14:10

Kör själv både trådlöst och via eluttag, kompletterar varandra. Hastigheten är ungefär lika låg.

Perfekt om man har ett bredbandsmodem på ett våningsplan och vill ha den trådlösa accesspunkten på ett annat. Eller i ett rum där det trådlösa inte riktigt räcker för pålitlig uppkoppling.

Japp, man måste börja med två. Men sedan kan man koppla till fler - så länge de fungerar inom samma nät. Du kan alltså inte koppla ihop två olika lägenheter. Och kör bara ett nätverk - annars kan de störa ut varandra (olika ip-nummerserier alltså).

Men det bästa vore ju att köra power-on-ethernet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 17:30
Ursprungligen av lime:

...Men det bästa vore ju att köra power-on-ethernet.

Ehhh....

"Power-on-Ethernet" är inte relevant i detta fall.

"POE" strömsätter ex.v. en basstation via Ethernetkablaget, så man slipper dra ström till den punkt där man avser placera sin utrustning.

Detta kräver speciella kontakter i bägge ändar av nätverkskabeln, alternativt utrustning (hubb/switch/basttation) som har inbyggd "POE".

Så "POE" är snarare motsatsen till det vad "Komponist-Kalle" är ute efter...

-Torkel

Kollade själv det där förut men det är ju rätt långsamt, bara en tredjdel av normalt trådlöst, och ganska dyrt i jämförelse.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 17:55

Folk som tror att frekvenserna (sändarna) är farliga. Titta bara på vetenskapliga testerna om mobiltelefonerna är farliga ( nästan samma frekvenserna som trådlösa system ).

Många vetenskap män säger är ofarligt och samma grupp säger att man ska undvika.

Så ta det lungt och kör trådlöst.

Annars blir man som hypokondriker, tror allting är farligt i livet.....

Har du tänkt på åskan ? Den kan slå ner via 220 volt och förstöra dator (spikspänning).

Ursprungligen av REP:

Har du tänkt på åskan ? Den kan slå ner via 220 volt och förstöra dator (spikspänning).

Fast om man har nätverket kopplat till telenätet (som många av oss har via ADSL-modem) så kan ju åskan komma in ändå, den vägen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 18:03
Ursprungligen av Hagelin:

Fast om man har nätverket kopplat till telenätet (som många av oss har via ADSL-modem) så kan ju åskan komma in ändå, den vägen.

Ja, tyvärr kan åskan komma fram överallt

Men inte trådlöst !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 13:10
Ursprungligen av REP:

Ja, tyvärr kan åskan komma fram överallt

Men inte trådlöst !

Åskan om något är väl trådlös

/Tangen

Ursprungligen av Torkel:

Power-on-Ethernet

[JOBBIG]
Heter det inte Power-over-Ethernet?
[/JOBBIG]

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-25 16:22
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

[JOBBIG]
Heter det inte Power-over-Ethernet?
[/JOBBIG]

Nejdå Inline Power heter det..

iaf för dom stackarna som tillbedjer Cisco-guden

  • Medlem
  • 2005-08-25 18:56

Nope, mina dosor är blå, kopplas in med strömladd, blir varma och har käcka små gröna lampor som visar nätverkstrafiken. Tyvärr har jag inte mer info eftersom jag är på landet och har semester. Uppkoppling via modem!

Aha...

Hoppas du har en skön semester!

Vi kan ju kolla längre fram vad det är för märke och så.

  • Medlem
  • 2005-10-03 21:45

Tänkte uppliva (!) denna tråd lite. Mina vackert blå burkar (passar så bra till Cobolt Quben...) heter GigaFast. Funkar hyfsat pålitligt.

Netgear som nämnts tidigare har värmeproblem - modellen med TRE hål på ovansidan. Den reviderade modellen har TVÅ och inga sådana problem. De med tre hål funkar i ca tio minuter innan nätverket lägger av. De med två funkar bra.

Ah, va bra att det finns en reviderad variant. Bra att du kollade det. För närvarande drar jag en sladd med mig när jag ska nån stans. Det käns helt OK, faktiskt. Vi har en liten lägenhet med öppen planlösning. Nu lyser solen!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-07 13:31
Ursprungligen av lime:

Tänkte uppliva (!) denna tråd lite. Mina vackert blå burkar (passar så bra till Cobolt Quben...) heter GigaFast. Funkar hyfsat pålitligt.

Netgear som nämnts tidigare har värmeproblem - modellen med TRE hål på ovansidan. Den reviderade modellen har TVÅ och inga sådana problem. De med tre hål funkar i ca tio minuter innan nätverket lägger av. De med två funkar bra.

Har jag aldrig hört något om, och då har jag kört båda modellerna utan problem..

  • Medlem
  • 2005-10-07 14:32

En kund till mig köpte en sådan (med tre hål) och nätverket lade hela tiden av. Så hon ringde och pratade med supporten som genast bad henne kolla antalet hål. Hon fick ett par nya och sedan dess har det funkat fint. Antar att det handlade om vissa burkar med någon defekt del i, och att de därför bytte den vid revideringen. Det betyder ju inte att alla tre-håls-maskiner har detta fel, bara att en del av dem har det. Men om dina funkar fint är det ju bra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-12 13:13
Ursprungligen av lime:

En kund till mig köpte en sådan (med tre hål) och nätverket lade hela tiden av. Så hon ringde och pratade med supporten som genast bad henne kolla antalet hål. Hon fick ett par nya och sedan dess har det funkat fint. Antar att det handlade om vissa burkar med någon defekt del i, och att de därför bytte den vid revideringen. Det betyder ju inte att alla tre-håls-maskiner har detta fel, bara att en del av dem har det. Men om dina funkar fint är det ju bra.

Vad du snackar om vet jag inte...

PÅ XE102 (Netgears Powerline adaptrar) så finns det inga hål alls.

Så antingen sitter du och pratar om någon helt annan tillverkare eller snackar bara massa skit.

Eller ja...några små, små, ventilationshål, men dom är 10st till antalet..

Sökt efter något test som visar ungefärlig verklig hastighet, men inte hittat nåt. Att jämföra teoretiska hastigheter är ju rätt meningslöst. Den verkliga hastigheten i trådlöst är ju långt under den teoretiska maxhastigheten. Frågan är hur högt EoP kommer sin maxhastighet.

Ursprungligen av Hagelin:

Sökt efter något test som visar ungefärlig verklig hastighet, men inte hittat nåt. Att jämföra teoretiska hastigheter är ju rätt meningslöst. Den verkliga hastigheten i trådlöst är ju långt under den teoretiska maxhastigheten. Frågan är hur högt EoP kommer sin maxhastighet.

Stämmer nog och beror på hur när man är sin bas + vad man har för bas, fast att det är meningslöst att jämföra siffror... nja
Köpte en Airport Extreme och den är bra mycket piggare än den Netgear jag hade innan, framförallt med kryptering.

lime, du som kör både trådlöst och över elnätet, har du några siffror att dela med dig av?

Jag befinner mig i en lite speciell situation. Utöver min stationära blåvita som står i samma rum som routern/switchen så har jag en vit iBook G3 utan Airport-kort, som jag främst vill använda i ett annat rum som ligger en bit bort. Visst, man ska tänka framåt här i livet, men för närvarande gäller följande:

Pris: Ett 11 Mbps-kort till iBooken kostar väl omkring 1000-lappen, om jag ens får tag på nåt + en trådlös accesspunkt för mellan 500 och 1000(?). Sen, hypokondriker eller ej, så gillar jag inte riktigt idén med strålande basstationer, men det kan vi diskutera sen om vi vill.

Hastighet: Nu har jag 0.5 Mbps ADSL och Airportkortet i iBooken klarar 11 Mbps. Då låter inte 14 Mbps så långsamt ändå, så länge jag inte fildelar mellan datorerna. Men, som sagt, hur länge vet man att jag har kvar iBooken och bara har 0.5 Mbps Adsl...

Jag har installerat detta för en person var i samma situation som dig.
Och det fungerar alldeles utmärkt.

Synd bara att det är så dyrt annars tror jag detta skulle bli större, för alla kan koppla in en sak i eluttaget men alla kan inte sätta upp en trådlös basstaion.

  • Medlem
  • 2005-08-24 21:11

Hastighetsmässigt så ligger det ganska lika. Allt över ca 11 Megabit/s är teoretiskt när det gäller trådlöst eftersom man vill ha grejerna längre ifrån än nån meter... Har man en "jobbig" miljö kan det vara lägre än så. Men via elnätet minskar inte heller störningskällor, kylskåp och andra spikskapare påverkar uppkopplingen.

Men det är en baggis att koppla in två lådor i eluttagen, och det är omöjligt att koppla fel. Men man kan behöva "starta om" lådorna ibland om man har kinkig datorer (läs PC...)

Det vore guld om Apple byggde lådor som Airport Express fast för elnätet!

Jag vet att PoE inte riktigt funkar i detta fall, men jag kan ändå inte känna att ha både strömsladd och nätverkssladd är en för mycket.

Lime, är det just Netgear XE102 du har? Har du i så fall problem med att dosorna blir varma? Ett par användare har skrivit om det under "User opinions" en bit ner på sidan: http://reviews.cnet.com/Netgear_XE102_Powerline_Adapter/4505-3380_7-21057065.html

Undrar va en "power strip" är för nåt. Ström-fördelardosa? Tror du dosorna måste pluggas direkt i väggen eller kan man använda fördelardosor?

Ja, Airport Express via eluttaget vore nåt. Apple-design, prestanda och smart lösning! -I framtiden kanske kombinerat med PoE + PoE-baserade datorer, skrivare, stereoapparater...

1
Bevaka tråden