Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI släpper 256 MB Radeon 9600 PRO för G4, G5 och PC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är det första grafikkortet som fungerar i både PC och Mac, och det har stöd för AGP 4x och 8x. ATI har satt priset till 199$, så man kan hoppas att det kortet blir överkomligt om någon tar in det på den svenska marknaden. Det har verkligen saknats ett alternativ till hyfsat pris för folk som mig, som har velat uppgradera från ett GeForce4 MX. Om man räknar om 199$ till kronor rakt av, så hamnar man på 1500 kr, men jag gissar att priset blir lite högre än så, med tanke på momsen och annat.

Kortet på ATIs hemsida.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-21 08:42

Viktigt att tillägga är väl att kortet har stöd för dubbla DVI-skärmar, men saknar ADC-kontakt.

Just det. Och kortet har alltså dual-link, så det kan driva Apples skärm på 30". Det borde innebära en skön prissänkning för dem som vill ha den skärmen, men tidigare har varit bundna till de dyraste korten på marknaden för att kunna driva den.

Men å andra sidan så innebär skillnaden i pris på grafikkorten inte så mycket, om man har råd att köpa Apples 30"-skärm.

I praktiken har den bara en malgrupp: de som har 30" och inte kor spel pa Macintosh. En PCavandare kan kopa ett PC 9600 for halva priset. Som spelkor pa macken ar det inte mycket att komma med for de senaste spelen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-24 15:43

Vi som sitter med gamla PM G4:or vill nog gärna byta upp oss ett snäpp också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 16:16

Återstår att se vad priset blir i Sverige, men kortet har helt klart en marknad om det hamnar kring 1500 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 16:19

Någon som vet någon som ska ta in det? Tittar efter grafikkort till min QS 2x1GHz.

Ursprungligen av hicke:

Någon som vet någon som ska ta in det? Tittar efter grafikkort till min QS 2x1GHz.

Jag kontaktade Macoteket, och fick följande svar:

Citat:

Visst kommer vi att ta in det. Jag kan dock inte ge dig någon information om priser och leveranstider ännu då det inte har blivit tillgängligt för oss ännu.

Håll utkik på vår webb, skulle tro att de tar runt två veckor innan vi vet mer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-24 16:29

OWC har redan lagt upp kortet som artikel d v s det går att beställa på deras hemsida:

www.macsales.com

Lite typiskt att ATI släpper ett kombikort med AGP nu när x86/Win går över till PCIex. Å andra sidan, ett kapabelt kort till ett bättre pris är rätt utveckling. Jag har beställt via OWC. Tänkte först sätta ett 9800Pro/128 i min ålderstigna PMG4, men detta verkar ju ge mer för slantarna. Macus, det finns väl egentligen ingen som saknar ADC-kontakten? Det var ju som om B&o hade släppt en skivspelare som bara spelade deras demoplattor, när ADC kom. När ändå frågan om standards är uppe, så tycker jag att smolket i bägaren när det gäller övergången till Intel är att APPLE ställer sig på det andra benet, lika tungt. Det kostar visserligen att vara Sven Gren, med ett extra ben. Dock hade det varit något om APPLE hade gjort portabla och Mini med Intel, och PowerMac/servrar med AMD och eller IBM. Det räcker inte med att vara bäst i framtiden. Det räcker inte att ha varit bäst förut. Det är uthållighet som räknas. Fråga Göran Persson, han har redan mantrat på tungan.

Senast redigerat 2005-08-25 13:43
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-25 14:48

>>Sven-Erik Olsson
Jag saknar ADC-kontakten på det nya ATI-kortet, eftersom jag för en månad sen köpte en begagnad Apple Studio Display 17" TFT med ADC.

ADC är ju rätt fiffigt. Väldigt bekvämt att styra Av/På/Vila från strömbrytaren på skärmen. Två USB-kontakter är ju också bra att ha nära till hands. Färre sladdar blir det också.

1
Bevaka tråden