Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google lanserar Google Talk

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google har lanserat Google Talk, en Instant Messaging-tjänst som även stödjer telefoni. De har än så länge bara släppt klienten till Windows, men tjänsten bygger på det öppna jabber-protokollet och går att använda i andra klienter såsom iChat. Dock fungerar telefoni-tjänsten än så länge bara med den officiella klienten. Tjänsten kräver ett GMail-abbonemang, så om någon behöver en invitation skicka ett PM till mig med din e-post adress, så kan jag fixa det.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 09:44

Google är på god väg att bli nya Microsoft. De verkar vilja ha fingrarna i allt snart.

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Google är på god väg att bli nya Microsoft. De verkar vilja ha fingrarna i allt snart.

Visst, men det känns som att Google är mer possitivt inställda till att använda öppna standarder och liknande.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 14:22
Ursprungligen av Kristofer:

Visst, men det känns som att Google är mer possitivt inställda till att använda öppna standarder och liknande.

Absolut men det är alltid en risk att de tappar fokus och bara blir en stor seg klump med för stora utgifter och utan visioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 10:26

Jävligt coolt. Jag gillar verkligen Google. De är en otrolig framgångssaga!!

Cudos.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 18:12
Ursprungligen av hicke:

Jävligt coolt. Jag gillar verkligen Google. De är en otrolig framgångssaga!!

Cudos.

En gång hette det Alta Vista som var största sökaren

Manual för Google Talk i iChat

Gå till http://www.macnyt.dk/

Klicka på "Sådan bruger du Google Talk i iChat"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 14:04
Ursprungligen av REP:

En gång hette det Alta Vista som var största sökaren

...och ibland söker jag där när jag inte får träff på Google..

Ursprungligen av Hagelin:

Prata som i skriva, eller prata som i... prata (röstchatt)??

Sorry, prata som i skriva menade jag.

Ursprungligen av hicke:

...och ibland söker jag där när jag inte får träff på Google..

Jag upplever att Yahoo numera är en bättre sökmotor många gånger. Men Google är så invant, speciellt med Google-rutan i Safari (jo, jag vet att det går att hacka den, men jag inte orkat).

Enligt The Unoffical Apple Weblog så funkar ljudchatt mellan Google Talk och iChat. Någon som provat?

Ursprungligen av capojava:

Enligt The Unoffical Apple Weblog så funkar ljudchatt mellan Google Talk och iChat. Någon som provat?

Läste samma sak på Macworld.se. Misstänker att det är iChat<->iChat som funkar över jabber, och inte iChat<->Google Talk klient. Detta eftersom Google skriver på sin sida att ljudchatt endast funkar med deras klient, och bygger på ett än så länge proprietärt protokoll (som de ska dokumentera och släppa fritt).

Nu har jag testat ljud och video iChat <-> iChat via Jabber/Google, och det funkar utmärkt. Ingen som testat med en PC?

Genom att ställa in talk.google.com som server i en Jabber-kompatibel IM-klient (som Adium t.ex.) och använa sin gmail-adress som användare kan man prata med andra gmail-användare som ansluter på samma sätt. Läs mer här: Google Talk is live

Jag kan säga att jag har testat ovanstående i Adium och det fungerade fint.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 16:39

liter offtopic men eftersom nadra tagit upp det så.
Jag får också lite ms känsla över google, känns som om det växer på alla led och även om jag gillar det mesta de gör så är jag på något vis skeptisk kanske fram för allt för att en massa information om användare sparas osv osv verkar dock inte vara helt klart hur mycket och till vad det används men ....
Jag tror jag håller mig till skype i detta fall har fungerat ypperligt under tiden jag använt det och skype out gör ju att man kan snacka med folk som aldrig skulle sätta sig vid en dator

/thomas

Kan bara konstatera; visst det funkar, visst det finns jättemånga användare av gmail, men hur många chat-protokoll behöver vi egentligen?

:rolleyes:

Ursprungligen av sugplopp:

Kan bara konstatera; visst det funkar, visst det finns jättemånga användare av gmail, men hur många chat-protokoll behöver vi egentligen?

:rolleyes:

Fast nu har ju inte Google direkt släppt något nytt, eget protokoll, utan bygger på den redan existerande, öppna standarden jabber. Sådant behöver vi väl snarare mer av, så vi kommer ifrån dessa stängda, isolerade tjänster som MSN, Yahoo och AOL/ICQ/iChat.

Ursprungligen av thomk:

liter offtopic men eftersom nadra tagit upp det så.
Jag får också lite ms känsla över google, känns som om det växer på alla led och även om jag gillar det mesta de gör så är jag på något vis skeptisk kanske fram för allt för att en massa information om användare sparas osv osv verkar dock inte vara helt klart hur mycket och till vad det används men ....
Jag tror jag håller mig till skype i detta fall har fungerat ypperligt under tiden jag använt det och skype out gör ju att man kan snacka med folk som aldrig skulle sätta sig vid en dator

Även om Google växer i MS-takt så gör de det på ett rätt annorlunda sätt. Istället för egna, stängda lösningar använder Google sig av standarder på ett väldigt o-Microsoft-igt sätt.

Ursprungligen av sugplopp:

Kan bara konstatera; visst det funkar, visst det finns jättemånga användare av gmail, men hur många chat-protokoll behöver vi egentligen?

Eftersom dom använder Jabber (som Hagelin skrev) så är detta faktiskt ett av de bästa och definitivt största initiativet till att öka medvetandet för detta öppna protokoll. Bättre reklam kan knappast Jabber få (även om folk i allmänhet förstås inte vet eller bryr sig om protokollet i grunden).

Eftersom de använder en öppen standard kunde jag alltså direkt lägga till min Gmail-användare i Adium (se ovan) vilket var väldigt smidigt, har redan testat att prata med en person som körde Google Talk på PC.

Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom de använder en öppen standard kunde jag alltså direkt lägga till min Gmail-användare i Adium (se ovan) vilket var väldigt smidigt, har redan testat att prata med en person som körde Google Talk på PC.

Prata som i skriva, eller prata som i... prata (röstchatt)??

Är det någon som lyckats bekräfta om det funkar med röstchatt iChat<->Google Talk, eller om det är så att det endast är iChat<->iChat över Jabber som skapat ryktet?

Problemet med Google är all sökmotorspam, men det kommer automatiskt när något blir populärt. När/om MSN och Yahoo börjar ta tillbaka marknadsandelar kommer spammarna dit också och förstör sökresultaten.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

När/om MSN och Yahoo börjar ta tillbaka marknadsandelar kommer spammarna dit också och förstör sökresultaten.

MSN Search har väl aldrig haft några marknadsandelar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-25 17:21
Ursprungligen av Kristofer:

MSN Search har väl aldrig haft några marknadsandelar?

Jo, faktiskt. Förmodligen beror det nog mest på Explorers beteende i Windows. Skriver man en felaktig adress i adressraden är förinställningen att det man skrivit söks fram på MSN Search. Brukar reta gallfeber på mig i synnerhet som sökresultaten brukar vara bedrövliga, men det finns väl en minoritet någonstans som uppskattar detta beteende.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Problemet med Google är all sökmotorspam, men det kommer automatiskt när något blir populärt. När/om MSN och Yahoo börjar ta tillbaka marknadsandelar kommer spammarna dit också och förstör sökresultaten.

Det är nog mer än bara sådant, det handlar också om vilka algoritmer som används, hur effektiva spindlarna är osv. Om Yahoo upptäcker en ny sajt jag lagt ut på 24 h medan Google tar en månad på sig att hitta den, då handlar det inte om spam.

Men när det gäller att räkna ut hur man gör för att få bästa placering så är Google förstås hårdast ansatta av SEO-folk. Och Googles en gång i tiden så fungerande PageRank har därför börjat halta lite. Men de jobbar förstås för fullt på förbättringar även dom.

Men nu är vi alldeles offtopic inser jag... sorry.

Beträffande Google Talk så kan den bli rätt mycket bättre, men det är ju en första version. Filöverföring vore trevligt.

1
Bevaka tråden