Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta fläkt i PowerMac G3 (Blådåre)?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 08:43

Är det någon här som bytt fläkt i sin G3 Blue & White, och så fall, var kan man hitta rätt sorts fläkt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-19 10:07

Jag föreslår att du köper en Enermax 120 mm. Den är tyst, har varvtalsregulator och kan enkelt kopplas in via en s k strömtjuv som levereras med. Du slipper m a o problemet att koppla in en tre-pinnars kontakt med en två-pinnars.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

Om du senare byter till en Power Mac G4, så kan du ta med dig fläkten.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 10:27

Tack Macus.
Det blir nog till att beställa en sådan.
Ska bli skönt att dämpa lite av jet-planseffekten:)

  • Medlem
  • 2005-08-19 12:16

Ett ännu bättre val är en fläkt från Papst. Bättre kvalitet än så får man inte. Titta t ex på http://www.jmedata.se

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-19 12:30

Papst gör bra fläktar, men den föreslagna fläkten saknar varvtalreglering och har en tre-pinnars-kontakt, som kan vara lite svår att passa ihop med Apples två-pinnars.

Enermax-fläkten är nog ett bättre val trots allt. Ställer man den på det lägsta varvtalet så ger den endast 22 db ifrån sig.

Men ska du byta fläkten i nätdelen så föreslår jag en Papst 80 mm. Den har en ljudnivå på endast 12 db.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

  • Medlem
  • 2005-08-19 13:23

Enermaxfläkten håller mycket sämre kvalitet så jag ser inte hur den kan vara ett bättre val. Att det finns tre trådar spelar ju inte någon roll. Den tredje och vita tråden är bara till för varvtalsavläsning på pc och den kan man bara klippa bort. Att sen löda på den gamla kontakten på den nya fläktens kablar är ju inte särskilt svårt. Vill man absolut dra ner varvtalet och då även missa viktig kylning kan man bara komplettera med ett motstånd som stryper ner fläkten till 7 volt istället.

Bästa fläkten på nätdelen är en temperaturreglerad där du sätter temp-proben på kylblocken i nätdelen. Då är den jättetyst när den går på lågt varvtal, men har även möjlighet att varva ut ordentligt om det skulle behövas extra ventilation.

Kan där rekommendera Thermaltake SmartFan II. Det gäller ju också att de nya fläktarna kan leverera tillfredsställande kylning mätt i cfm, i förhållande till de gamla.

Ursprungligen av Macus:

Papst gör bra fläktar, men den föreslagna fläkten saknar varvtalreglering och har en tre-pinnars-kontakt, som kan vara lite svår att passa ihop med Apples två-pinnars.

Enermax-fläkten är nog ett bättre val trots allt. Ställer man den på det lägsta varvtalet så ger den endast 22 db ifrån sig.

Men ska du byta fläkten i nätdelen så föreslår jag en Papst 80 mm. Den har en ljudnivå på endast 12 db.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 12:47

Ok, nu blir jag ju lite osäker på vilken av fläktarna det är som lever om så förfärligt. Oväsendet drar igång direkt när jag startar den, om nu det är någon ledtråd. Får öppna chassit när jag kommer hem och lyssna helt enkelt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-19 13:14

Det är säkert båda, men nätdelsfläkten brukar låta mest. Klipp gärna bort gallret på själva nätdelen. Gallret behövs ju inte eftersom det sitter ett petskydd i plast utanför. Nätdelen sitter fastskruvad med tre insexskruvar baktill och en plåtskruv på insidan. Du behöver inte lossna några kablar när du gör detta. Men du kan behöva dra ut CD-vaggan en bit. Den sitter fastskruvad med två skruvar på framsidan.

Du vinner mycket på om du gör rent fläktarna. Använd en lätt fuktad tops.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-19 15:48

Enermax-fläkten håller minst lika hög kvalitet som Papst, är min bedömning. Jag har använt flera Enermax 120 mm-fläktar i ett flertal Power Macar under lång tid (>2 år). Inga som helst problem. Har man många PCI-kort, så kan man förslagsvis skruva upp varvtalet en aning.

Man ska vara noga med att montera fläkten åt rätt håll, så att den blåser in luft i datorlådan. Etiketten på fläkten skall synas inifrån. Då är den rättvänd.

Jag har även använt en Papst 80 mm i nätdelen på en Sawtooth under lika lång tid. Inga som helst problem där heller. Varför välja något annat än det som är tystast och fungerar?

Jag har även använt billigare ADDA-fläktar i nätdelen på en PM G4 Digital Audio och en Gigabitethernet-modell (de har båda kraftigare nätdelar än Sawtooth och B/W) som håller en ljudnivå på 15 db. De hörs lite mer, men räcker också till för att kyla ner nätdelen tillräckligt.

  • Medlem
  • 2005-08-20 01:49

Att på fullaste allvar hävda att Papst och Enermax håller lika hög kvalitet tycker jag är litet magstarkt. Det är som att jämföra Skoda med Mercedes, bara för att man inte haft några problem med sin Skoda innebär inte detta att det är en lika bra bil. Det är ett vedertaget faktum att man bland Papst största kunder hittar företag som gör medicinsk utrustning med mycket höga krav på tillförlitlighet.

Att sen priset är nån hundralapp högre måste inte nödvändigtvis, men borde i det här fallet, borga för en högre kvalitet.

Själv gjorde jag mycket omfattande undersökningar av både flöde och kvalitetsaspekter när jag bytte alla fläktarna i min tidigare quicksilver och vilken datorhandlare man än pratade med, så sa de samma sak. Köp Papst, det lönar sig i längden. Det gäller även datorhandlare som inte själv saluförde just Papst.

Fördelen som jag speciellt vill belysa är att Papstfläkten trots fullt varvtal låter väldigt litet, samt att den ger mycket mer luft än enermaxfläkten. Sen vad hårdvaran minst kräver i luftning för att inte balla ur, ja de siffrorna har nog bara apple.

Ursprungligen av Macus:

Enermax-fläkten håller minst lika hög kvalitet som Papst, är min bedömning. Jag har använt flera Enermax 120 mm-fläktar i ett flertal Power Macar under lång tid (>2 år). Inga som helst problem. Har man många PCI-kort, så kan man förslagsvis skruva upp varvtalet en aning.

Man ska vara noga med att montera fläkten åt rätt håll, så att den blåser in luft i datorlådan. Etiketten på fläkten skall synas inifrån. Då är den rättvänd.

Jag har även använt en Papst 80 mm i nätdelen på en Sawtooth under lika lång tid. Inga som helst problem där heller. Varför välja något annat än det som är tystast och fungerar?

Jag har även använt billigare ADDA-fläktar i nätdelen på en PM G4 Digital Audio och en Gigabitethernet-modell (de har båda kraftigare nätdelar än Sawtooth och B/W) som håller en ljudnivå på 15 db. De hörs lite mer, men räcker också till för att kyla ner nätdelen tillräckligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-20 10:34

Om du ska testa kvaliteten på fläktar så måste du köpa in ett större antal och köra dem under lång tid under exakt samma förutsättningar. Därefter räkna hur många som fallerar och efter hur lång tid det sker. Jag tvivlar på att du eller datorhandlarna har gjort det. Era bedömningar är enbart subjektiva och bygger på egna erfarenheter eller andras utsagor.

Om en fläkt håller hela datorns livslängd så får man väl anse att fläkten håller tillräckligt hög kvalitet. Jag har absolut inget emot Papst, men att de skulle vara bättre eller sämre än Enermax är ju svårt att avgöra utan mer omfattande undersökningar. Därför så nöjer jag mig med att säga att Enermax och Papst är likvärdiga kvalitetsmässigt, enligt mina erfarenheter.

Det som talar för Enermax fördel, i det här fallet, är att den är lättare att ansluta och har en manuell varvtalsreglering. Den är dessutom 4 db tystare. Vilket innebär ganska mycket eftersom decibel mäts på en logaritmisk skala.

Som korsriddare får man ibland acceptera att det kan finnas andra läror som är minst lika bra som de man själv företräder.

  • Medlem
  • 2005-08-20 13:13

Just pga den där sista osakliga kommentaren, vilken jag tycker gränsar till personangrepp, avböjer jag vidare kommentarer.

Ursprungligen av Macus:

Som korsriddare får man ibland acceptera att det kan finnas andra läror som är minst lika bra som de man själv företräder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-08-23 20:30

Bäste Macus och Korsriddaren...
Om jag inte misstar mig så handlar den här diskussionen om att an medlem vill ha konkreta och användbara råd gällande en (eller flera) fläktar...

Man har anledning att undra om era angivna åldrar stämmer, då denna diskussion utan tvekan hamnat i sandlådan. För att inte tala om att den slutade vara informativ redan vid 4:e inlägget.
Medlemmen nvmph har redan efter ovan nämnda inlägg fått ett par vettiga ideer om hur han skall bära sig åt, och det borde räcka... Vore ju en sak om en av fläktarna vore direkt skadlig för blådåren, men så verkar ju inte fallet vara.

Personligen struntar jag i hur mycket pengar man råkar ha över, för att lägga ner på sin dator.
Här använder alla Mac och det är väl ändå huvudsaken...

  • Medlem
  • 2005-08-23 20:40

Då antar jag också, att du om du följt tråden, sett att jag varit saklig och samtidigt propagerat litet grand för någonting som jag vet håller hög kvalitet och ypperlig kylning (inte minst i förhållande till originalfläkten) och ger just en tyst blådåre, vilket upphovsmannen efterfrågade. Jag lämnade också tråden när jag tyckte det började likna sandlåda och jag fick påhopp av personlig karaktär och ifrågasättande av mitt användarnamn. Håller helt med dig Isak75!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-08-23 22:42

Jodå... jag tycker nog att ni båda var sakliga i era argument fram till slutklämmen, så att säga.
Det var egentligen inte det jag satt här hemma och klurade över. Snarare att nvmph ville ha tips om vad och hur han kunde göra för att få ordning på burken. Inte en ordväxling om vad ni PERSONLIGEN tyckte var bäst. Ni är ju uppenbart av olika åsikt, utan att det behöver vara negativt.
Fler alternativ i olika prisklasser är ju nånting fantastiskt bra, och som macanvändare har det ju, historiskt sett, inte alltid varit oss förunnat att kunna välja och vraka på det viset. Eller hur!?

Hur som helst. Åsikter är en sak, ömsesidig respekt en annan...

Tack å hej...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-23 23:09

Jag vill bara säga att samtliga fläktar i min G4 DA, är Papst. Den tystaste fläkt jag upplevt, och jag har testat flera, dock ej Enermax.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 08:58

Jag bytte alla fläktarna i min gamla G4 till bra grejor från Papst. Den blev knäpptyst.

Alltså, ljudnivå är en sak - men ni bör kolla förhållanden mellan luftflöde och ljudnivå. Och tänk på att decibelskalan stegrar snabbt. Alla kan göra en tyst fläkt - men den ska blåsa också Jag bytte ut min mot någon jag hade liggande, och drog ner den på 7 volt (minns inte vilka sladdar av de fyra man ska ha för att få 7 volt...) men det blev perfekt utan att temperaturen gick upp för mycket.

1
Bevaka tråden