Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenOffice vs NeoOffice

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 15:22

Jag har läst om OpenOffice och NeoOffice, finns det någon som har testat både en längre tid och kan ge tips om fördelar och nackdelar med respektive version?

/råddan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 17:15

Inget av dem är användbara på Macen. Välj MS Office 2004, iWork eller Nisus Writer Express istället.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 17:18
Ursprungligen av Mondo:

Inget av dem är användbara på Macen. Välj MS Office 2004, iWork eller Nisus Writer Express istället.

NeoOffice tycker jag funkar bra, lite lång starttid bara. AbiWord funkar fint det med, snabbstartat också.

Ursprungligen av Mondo:

Inget av dem är användbara på Macen. Välj MS Office 2004, iWork eller Nisus Writer Express istället.

- Eller Mellel - det är ett mycket bra och kompetent program. Billigt också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-23 19:00

Jag tycker bagge fungerar okej, men de ar langt ifran kompatibla med ms office vilket ar den storsta nackdelen. ibland fungerar det helt okej att oppna enkla dokument skapade i ms office men ofta ar det problem med tecken eller formatering.

/thomas

Ursprungligen av råddan:

Jag har läst om OpenOffice och NeoOffice, finns det någon som har testat både en längre tid och kan ge tips om fördelar och nackdelar med respektive version?

/råddan

NeoOffice funkar bra, men OpenOffice är rena skräpet, gör dig överhuvudtaget inget besvär att ladda hem och installera OpenOffice, särskilt grafiken är ett totalt bottennapp.

Ursprungligen av bruksarn:

NeoOffice funkar bra, men OpenOffice är rena skräpet, gör dig överhuvudtaget inget besvär att ladda hem och installera OpenOffice, särskilt grafiken är ett totalt bottennapp.

Vadå, har OpenOffice kommit i riktig version? Eller är det sånt där X11-trams?
Själv har jag kört NeoOffice nu en tid och det uppfyller mina behov, men jag hänger ju inte mycket i såna tråkprogram . . .

Ursprungligen av Stefan Swales:

Vadå, har OpenOffice kommit i riktig version? Eller är det sånt där X11-trams?
Själv har jag kört NeoOffice nu en tid och det uppfyller mina behov, men jag hänger ju inte mycket i såna tråkprogram . . .

Den version som finns på Open Offices hemsida är den gamla X11-versionen med en grafik som är som "hej kom och hjälp mig". Däremot finns Neo Office på samma nerladdningssida som Open Office.

Tar upp den här gamla tråden igen. Står inför valet att köra NeoOffice eller OpenOffice. Enligt de tidigare posterna i tråden så ska jag ju välja NeoOffice, men det borde väl ha hänt nåt de senaste tre åren?

Gissar att en fördel med att köra OpenOffice kan vara att den hålls mer up-to-date eftersom NeoOffice måste (?) vänta på att OpenOffice uppdateras för att få ny funktionalitet och buggfixar? Eller hur hänger de ihop?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-01 22:51
Ursprungligen av stevenD:

Tar upp den här gamla tråden igen. Står inför valet att köra NeoOffice eller OpenOffice. Enligt de tidigare posterna i tråden så ska jag ju välja NeoOffice, men det borde väl ha hänt nåt de senaste tre åren?

Gissar att en fördel med att köra OpenOffice kan vara att den hålls mer up-to-date eftersom NeoOffice måste (?) vänta på att OpenOffice uppdateras för att få ny funktionalitet och buggfixar? Eller hur hänger de ihop?

Mellan OpenOffice och NeoOffice känns OpenOffice i dagsläget givet.
Snart kommer version 3 vilket har fullt stöd för Mac OS X utan behov av X11 vilket behövdes förut. Jag använder nu v 3.0 RC3 vilket fungerar hur bra som helst.

  • Medlem
  • 2008-10-01 22:55
Ursprungligen av larsk:

Mellan OpenOffice och NeoOffice känns OpenOffice i dagsläget givet.

Varför då?

Ursprungligen av larsk:

Mellan OpenOffice och NeoOffice känns OpenOffice i dagsläget givet.
Snart kommer version 3 vilket har fullt stöd för Mac OS X utan behov av X11 vilket behövdes förut. Jag använder nu v 3.0 RC3 vilket fungerar hur bra som helst.

Tyvärr känns ju Mac-versionen av OpenOffice 3 väldigt klumpig.

Ursprungligen av larsk:

Mellan OpenOffice och NeoOffice känns OpenOffice i dagsläget givet.
Snart kommer version 3 vilket har fullt stöd för Mac OS X utan behov av X11 vilket behövdes förut. Jag använder nu v 3.0 RC3 vilket fungerar hur bra som helst.

Vad är fördelarna jämfört med att köra NeoOffice?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tyvärr känns ju Mac-versionen av OpenOffice 3 väldigt klumpig.

på vilket sätt är det klumpigt?

Jag har börjat använda iWork och måste säga att det är underbart att använda. Min rekommendation.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag har börjat använda iWork och måste säga att det är underbart att använda. Min rekommendation.

Jag upplever lite problem med marginalinställningarna när det kommer till att samarbeta med Microsofts Office-paket, men annars känns iWork otroligt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-01 23:11

Jag använder enbart Mellel nu för tiden men jag förstår om det inte är ett alternativ för folk som behöver öppna mycket .doc eller liknande.

I övrigt så är jag galet nöjd med Mellel

Ursprungligen av vajone:

Jag använder enbart Mellel nu för tiden men jag förstår om det inte är ett alternativ för folk som behöver öppna mycket .doc eller liknande.

I övrigt så är jag galet nöjd med Mellel

kan instämma i detta.

Man slipper ha ett program som jobbar emot en hela tiden
Mellel jobbar som jag tänker, alla funktioner är blixtsnabba och lätta hitta.
Det har ett litet "footprint" i datorn

Kika gärna på RedleX - Makers of Mellel, the word processor for Mac OS X !

I detta fall är det inte intressant även om Mellel må vara superbra. Utan det står mellan OpenOffice och NeoOffice, precis som rubriken på tråden säger. Men tack för tipset. Kan vara bra att ha i bakhuvudet i framtiden.

OpenOffice 3.0 RC3 är lite slö på min MacBook. Men jag har inte provat den ännu på.min Mac Pro. NeoOffice var jag inte speciellt förtjust i av någon anledning. Dock har jag betalat för MS Office för sista gången. Det är helt enkelt inte värt det för mig längre.

Tyvärr så skriver jag en del långa dokument fortfarande, och MS Office driver mig mot avgrunden, sakta men säkert.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-05 00:14

Jag själv har upplevt att OpenOffice 3 är både snabbare och stabilare än NeoOffice. I alla fall på min MacBook.
Dessutom känns det som att OpenOffice har ett större team bakom sig som skapar nya funktioner till programmet och håller det väl uppdaterat. OpenOffice är ju trots allt "originalet".

  • Medlem
  • 2008-11-24 15:10
1
Bevaka tråden