Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över filer mhja AirPort? Hastighet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sökt på forumet efter tidigare trådar som berör detta men ingen som gav mig exakt vad jag ville veta

Har några funderingar kring airport och dess möjligheter till filöverföring.
Jag har följande setup:

1 Airport express
1 iMac G4 + airport 11mbit/s
1 iBook G3 + airport 11mbit/s
1 Brother HL 1440 laserskrivare (USB)

Fast lina från BBB 10 Mbit

Internet funkar klockrent utan några som helst problem. Det jag undrar är hur man på bästa sätt ansluter datorerna till varandra för att kopiera filer mellan hårddiskarna. Lyckades ansluta m h a personlig fildelning. När jag skulle kopiera över en mapp på ca 700Mb från iMacen till iBooken så tog det typ 40 MINUTER?
Skall det verkligen gå så långsamt? Vad är den bästa anslutningen för filöverföringar likt denna? I första hand är jag intresserad av att göra detta över nätverket. FireWire-kabel och [cmd + t] är inte intressant i första hand.

Tack på förhand

Joel

Senast redigerat 2004-10-14 00:23
  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 08:56
Ursprungligen av joel_sundkvist:

1 Airport express
1 iMac G4 + airport 11mbit/s
1 iBook G3 + airport 11mbit/s
1 Brother HL 1440 laserskrivare (USB)
När jag skulle kopiera över en mapp på ca 700Mb från iMacen till iBooken så tog det typ 40 MINUTER?
Skall det verkligen gå så långsamt?

Ja, tyvärr är det inte alls onormalt.
11mbit/s ger grovt räknat cirka en megabyte per sekund under optimala förhållanden. Om du sedan slår på kryptering (WEP eller WPA) så sjunker det oftast rejält (beroende på prestandan i basstationen). Har du sedan dåliga antennförhållanden (betongväggar, stora avstånd etc) så sjunker prestandan ytterligare. Jag har ingen AirportExpress och vet inte hur den är prestandamässigt (borde inte vara ett problem då den ju klarar 54mbit/s), men min US Robotics router kan gå ända ned till 300 kilobyte per sekund om jag har maxat WEP och sitter i fel rum i mitt stenhus. Det är inte alls ovanligt om du kikar omkring på real-world tester.

Om du räknar på ditt fall så ser du att du fått en överföringshastighet på runt 300 kilobyte per sekund. Inte bra, men inte ovanligt...

Kortfattat kan boven vara:
* Antennförhållanden i din bostad (väggar/avstånd)
* Prestanda på basstationen vid kryptering
* 11Mbit standarden i dina datorer.

Vill du ha det snabbare får du antingen:
* slå av krypteringen (nog inte problemet i ditt fall då du har Airport Express)
* Prova att gå närmare basstationen med datorerna
* Byta datorer

Förresten, prova att byta kanal på airportutrustningen. En trådlös telefon / babyalarm eller liknande kan ligga på närliggande eller samma kanal och störa ut!

/Asker

tack för svar!

Nu vet jag iaf att den låga hastigheten inte beror på något galet i setupen.
Ska mixtra runt lite och kolla om man kan förändra resultatet något.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-07 10:22

300 kB/s tycker jag inte låter som alltför dålig hastighet. Tänk på att du i datorerna har bara vanliga Airport-kort, som bara klarar 11 Mbit/s. Dessutom är radiomediet halvduplex (bara en kan kommunicera i taget) och den mottagande datorn måste skicka en massa ACKar (bekräftelsemeddelanden). Dessutom tillkommer som tidigare sagt WEP, sänkning av hastigheten pga dålig mottagning, meddelandehuvuden etc. Det är i praktiken omöjligt att passera ens hälften av den teoretiska hastigheten hos WLAN. Alltså kan du kanske tänkas komma upp till 5-600 kB/s eller nåt. Med Express istället kan man nå lite drygt 2 MB/s i varje fall.

Ska du överföra filer är alltså Airport, speciellt den gamla varianten, inte riktigt idealt. Andra lösningar är som nämnts en FireWire-kabel. Det ska gå att köra nätverk över FireWire på någon vänster, tyvärr vet jag inte hur. FireWire har en teoretisk hastighet på 400 Mbit/s, dvs 50 MB/s. Det är förmodligen mer än vad hårddiskarna i dina datorer fixar...

Ytterligare ett vanligt alternativ är att skaffa en korsad nätverkskabel (kan funka med en rak också, om det var autosense på nätverkskorten även i din årgång av iBooken). Koppla mellan datorerna, ställ in TCP/IP lämpligt (ev funkar det med endast Rendezvous), så har du en länk på 100 Mbit/s (12 MB/s).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-20 18:38

När jag för över filer mellan en iBook och en iMac med Airport bryts förbindelsen efter ett tag. 5-600mb har jag lyckats föra över innan mitt nätverk "försvinner". Jag får slå av och på bredbandsmodemet för att nätverket ska synas igen. Att bara koppla ur Airport express-stationen hjälper inte. Några idéer?

  • Medlem
  • 2005-08-20 22:15

Jag skyfflar lätt 1,5 gig på en fem sex minuter. Kör Netgear trådlös router. Det där med prestandan.... hur mycket tror ni att prestandan i mitt 54 mbit trådösa/100mbit trådade nätverk dras ned pga min wpa kryptering?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-20 23:42

Använd TP-kabel när du ska tanka stora filer. Köp några kablar som är 10m och en liten switch, vill du kosta på lite extra kan du skaffa en switch med Gigabit så får du riktigt bra fart.

Ska man köra Gigabit bör man tänka på att ha kat 5e eller kat6 på sina nätverkskablar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-08-23 03:53
Ursprungligen av Erik_J:

Använd TP-kabel när du ska tanka stora filer. Köp några kablar som är 10m och en liten switch, vill du kosta på lite extra kan du skaffa en switch med Gigabit så får du riktigt bra fart.

Ska man köra Gigabit bör man tänka på att ha kat 5e eller kat6 på sina nätverkskablar.

Om du inte har gigabit i datorerna så gör det varken från eller till om du har det i switchen (om man inte vill planera framtidssäkert för framtida inköp, vill säga). Så vitt jag vet har varken iBook eller iMac haft gigabit, någonsin.

Ursprungligen av TERdON:

Om du inte har gigabit i datorerna så gör det varken från eller till om du har det i switchen (om man inte vill planera framtidssäkert för framtida inköp, vill säga). Så vitt jag vet har varken iBook eller iMac haft gigabit, någonsin.

... någonsin, förutom iMac g5.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-08-23 16:42
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

... någonsin, förutom iMac g5.

Men då är det ju inte så aktuellt i det här fallet då. Ingen G5:a i den här tråden. Dessutom, för att det ska göra nytta måste man ha gigabit i bägge datorerna...

Ursprungligen av TERdON:

Men då är det ju inte så aktuellt i det här fallet då. Ingen G5:a i den här tråden. Dessutom, för att det ska göra nytta måste man ha gigabit i bägge datorerna...

Visst, det är lugnt, ingen iMac G5:a i den här tråden. Ville bara påpeka att de faktiskt har gigabit ethernet, på ett trevligt sätt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-08-24 01:59

Jo, och det var inget fel i det. Det är bara det att jag är glatt nöjd med att ha en Apple-bärbar och struntar glatt i de stationära än så länge (ok, ett PowerMac-monster skulle jag kunna tänka mig, men det kan jag inte betala. Och en mini - jo, men jag har redan en annan server), så jag har inte riktigt koll på dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 00:05

30 minuter för 60 MB - nåt måste va fel

Jag har noterat samma seghet som ursprungliga skribenten. Ansluter via finder med fjärrinloggning (över airport)

Jag har två rätt nya mac:ar men en basstation med bara 11 Mbit/s. Ändå... det känns som det måste vara något mycket skumt när det tar 30 minuter att föra över 60 MB. Allt kan inte bero på basstationen - tankar jag hem en fil från internet går det mycket snabbare än så här.

60 MB / 30 min = 2 MB/min = 2 MB / 60 sek = 2000 kB / 60 sek = 33 kB /sek.

Det känns som att det är något segt med denna funktion mjukvarumässigt. Är det bättre att använda SFTP med ett tredjepartsprogram? Tacksam för tips om vad som funkar bättre, vilket program? Det ska ju vara så lätt att hitta andra datorer med Bonjour, filöverföring mellan två mac:ar borde ju vara en baggis.

Jag vet att jag kan koppla en Ethernet eller FireWire emellan, men det borde ju gå med rimlig hastighet trådlöst oxå.

1
Bevaka tråden