Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBooken krashar när jag stoppar in nätverkssladden!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-08-19 14:01

Ja, rubriken säger väl det mesta, men sedan ett par dagar tillbaka får jag en Screen-of-death, dvs skärmen blir nedtonad och det står "håll ned startknappen i ett par sekunder för att starta om". Jag installerade nyligen ett airport extreme kort och har surfat både på det och via sladd senaste veckan.. har jag inte sladden ikopplat fungerar det som vanligt. Är det någon som känner igen problemet, eller har tips på vad jag ska göra?

Tack!
-Robert

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-08-22 10:23

Anyone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 10:58

Oj.. Det händer hela tiden nu? Om det är så, är det ju bra. Då kan du felsöka..

Instinktivt låter det som att sladden orsakar någon typ av kortslutning. Känns helt klart hårdvarurelaterat. Har du provat andra sladdar? Om du stoppar i sladden utan att den sitter i routern (eller vad du nu har)? Har du kollat att inga stift är skadade inne i kontakten på datorn? Om du tar ut airportkortet, händer det fortfarande då? Försvinner problemet, prova med ett annat AP-kort.

My 2 cents..

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-08-23 16:39

Hmm.. konstigt

Hejsan igen.. tack för svar! Jag prövade att koppla ur nätverkssladden ur hubben, och kopplade sedan in den i datorn. Döm min förvåning om dator-jäkeln INTE krashade nu! Jippie, tänkte jag, och kopplade in sladden i hubben - nähä.. screen-of-death igen.. scrollande uppifrån och ned på alla möjliga språk. Vad kan det då bero på? Felet kvarstår nämligen överallt där jag kopplar in datorn. kan det vara någon konflikt eller konstig inställning?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-23 16:41

Vad händer om sladden är i när du startar datorn?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-08-23 16:43

Provat en annan sladd?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-08-23 17:12

Ricky: Om sladden är i krashar datorn strax före inlggningsrutan
TERdON: Japp, prövade ute hos en kund, och då krashade den också.. typiskt Mac fick man som svar

Har nu även prövat att ta ut Air-Port kortet.. vilket jag antog skulle göra susen, men den krashade ändå, så något har hänt.. Det tar ett par sekunder innan den krashar.. så det ser ut som att den hämtar info från DHCP.. och precis när den fått det så dör den.

Nya teser?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-23 17:37

Reseta PMU?
Boota från extern disk med annan OSX installation?
Kör Apple-Hardware test?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 18:25

Kan det vara routern?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-08-24 01:58

Kör hårdvarutestet med nätverkssladden i, även om jag inte vet om testet kollar sånt. I mina öron låter det väldigt mycket som hårdvarufel. Kan kanske vara läge att lämna in den för genomgång till och mede...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-08-26 10:33

Ska man blir tvungen att åka till LANmaster Då blir man ju av med datorn i minst en vecka.. ujuj..

Ursprungligen av Rob:

Ska man blir tvungen att åka till LANmaster Då blir man ju av med datorn i minst en vecka.. ujuj..

kom in till oss, vi kan ta en titt närmsta dagen! hare
och skulle det behövas beställas något så kan du ha datorn hos dig ifall det skulle vara backlog.
normalt har vi delar till dagen efter.
/MacFixaren

1
Bevaka tråden