Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort - mervärde?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka mervärden (vinster) kan jag räkna med att byta ut grafikkortet i en MDD mot ett "ATI Radeon 9800 Pro AGP 128MB for G4"? Jag är inte beroende av några spel i datorn. Existerar det specar på värmeutvecklingen av detta kort jämfört med originalkortet?

Betala inte för mycket bara. 9800 var modernt för två år sedan.

Högpresterande kort tenderar att utveckla mer värme än enklare kort, och 9800 var högpresterande på sin tid, men det är allra knepigast med nVidia. De är marknadsledande och det kostar.

Vad gäller vinsten så ser jag inte mycket med en 9800 om man inte spelar spel. Nyare grafikkort, speciellt nVidias, utnyttjas mer och mer för allt möjligt beräkningstugg, så de kommer på sikt att kunna accelerera allt möjligt, men 9800 är för gammal för det mesta sådant.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-23 15:08

Vänta hellre på det nya ATI Radeon 9600 Pro som passar både till G4, G5 och PC.
Det kommer att kosta ca 1500 kr och är tillräckligt bra för oss som inte spelar.
Med detta kort (och det dyrare 9800) så får man tillgång till Core Image och Core Video (water-effekten i Dashboard m m)

edit: fel teknikterm

Senast redigerat 2005-08-23 17:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 15:25
Ursprungligen av Macus:

Med detta kort (och det dyrare 9800) så får man tillgång till Core Graphics och Core Video (water-effekten i Dashboard m m)

Man får ju avgöra själv hur mycket detta mervärde är värt!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-23 16:06

Man kan även fylla ett vanligt glas med vatten och sedan släppa ner en krona.

Det blir både billigare och ger ungefär samma effekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 16:16

Men din krona och ditt glas vatten får inte igång CoreVideo eller CoreImage eller program av typen Motion 2…

Men visst, har man tråkigt så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 16:17

Olle: vad gör du med din dator? Vad har du för maskin idag (grafikort, CPU, RAM)? Vilket OS kör du?

Ursprungligen av Erik.dv:

Olle: vad gör du med din dator? Vad har du för maskin idag (grafikort, CPU, RAM)? Vilket OS kör du?

Lite Garageband typ enbart loopar, lite enklare Fotoshop, lite GoLive typ enklare webbsida, lite ftp i små mängder, surfar och tittar på streamade sändningar, lyssnar på iTunes via AE inne genom förstärkaren. MDD är på 2x1 GHz, 1,25 GB DDR SDRAM, OSX 10.4.2, ATI Radeon 9000 Pro. Enstaka tillfällen FinalCut Pro, iChat & MSN eller liknande med kameran. Har förvisso långt framskridna planer på att sälja lite delar av burken, typ Verax-kittet och om det blir så ja då kommer grafikkortet inte bli något som jag satsar på... men vill sondera läget lite, ja utifall det skulle bli billigt att köpa loss burken som är ett personalköp. Kommer "ATI Radeon 9600 Pro" ha S-VHS ut och när ser man det i handeln ??

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-23 20:53

ATI Radeon 9600 Pro har TV-out via Optional DVI, enligt deras spec:
http://www.ati.com/products/radeon9600/radeon9600propcmac/specs.html

När det kommer ut i handeln vet i sjutton. Jag skulle gissa att det blir ganska snart. Och tänk på att det även kommer att finnas hos PC-handlarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 20:57

Okej, men lite allt-i-allo utom spel.

Fördelen kortet kommer ge dig är att troligen kommer Tiger snart få stöd för CoreGraphics och detta kommer snabba upp grafikuppritningen en del. Sen kommer säker en del program nyttja CoreImage för videoeffekter i framtiden. Final Cut Pro gör det märkligt nog inte ännu men det kommer nog. Då kommer garanterat grafikkortet ge en fin boost i prestanda.

Det andra är om du kör två skärmar eller skärm + TV. Då har du fyra gånger mängden VRAM för varje skärm (128MB istället för 32MB). Detta gillar OSX och kan mycket väl få din dator att upplevas snabbare efter många program o fönster varit eller är öppna.

Radeon 9600 Pro har två Dual-Link DVI ut. För att få S-Video krävs nog bara en Apple DVI > S-Video adapter.

Senast redigerat 2005-08-23 21:15
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-23 21:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Okej, men lite allt-i-allo utom spel.

Fördelen kortet kommer ge dig är att troligen kommer Tiger snart få stöd för CoreGraphics och detta kommer snabba upp grafikuppritningen en del. Sen kommer säker en del program nyttja CoreImage för videoeffekter i framtiden. Final Cut Pro gör det märkligt nog inte ännu men det kommer nog. Då kommer garanterat grafikkortet ge en fin boost i prestanda.

Det andra är om du kör två skärmar eller skärm + TV. Då har du dubbla mängden VRAM för varje skärm. Detta gillar OSX och kan mycket väl få din dator att upplevas snabbare vid vissa tillfällen.

Radeon 9600 Pro har två Dual-Link DVI ut. För att få S-Video krävs nog bara en Apple DVI > S-Video adapter.

Är det här kortet något att byta ut mitt gamla ATI9800 Pro-kort med? Jag har 128MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 21:15

Radeon 9800 är avservärt mycket snabbare än 9600 så typ inte nej. Dock ger 9600 Pro 256MB kortet dig två dual-link DVI för att driva dina 2st 30" där hemma...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-23 21:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Radeon 9800 är avservärt mycket snabbare än 9600 så typ inte nej. Dock ger 9600 Pro 256MB kortet dig två dual-link DVI för att driva dina 2st 30" där hemma...

Min tredje 30" då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 21:32

Skaffa en PC med två PCI-Express platser

Jag har också funderingar över vad ett nytt grafikkort kan innebära för prestandan, och det nya Radeon 9600 låter trevligt. Jag har ett GeGorce4 MX (64 MB) i min PM G4 1Ghz. Det blir lite bildredigerande och jag spelar en del, men det är inga spel som kräver höga fps. Jag kör mest Age of Empires 2 och SimCity 4. Någon som har en uppfattning om de spelen skulle flyta bättre med nytt grafikkort? Eller är det mest processorn det hänger på, när det går segt?

Sedan får vi se vad priset hamnar på när kortet kommer till Sverige. 1.500 kr kanske är optimistiskt…

1
Bevaka tråden