Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man koppla en nätverksskrivare till en router?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en HP 4MV-skrivare med Ethernet-koppling, en blåvit G3:a (OS 9.2) och en iBook (OS 10.3.8). Jag har precis fått Telia ADSL och tänkte skaffa en router för brandväggens skull och för att kunna fildela mellan datorerna och skriva ut.

Funkar det att skriva ut via en router med inbyggd switch (t.ex. Linksys BEFSR41 eller Netgear RP614)? Nån gång vill jag kunna stänga av ADSL-modemet och bara fildela och skriva ut via routern. Går det?

Ja, fast det är egentligen inte via router-funktionen i den burk du köper utan via switchen och inom ditt interna nät som utskriften sker. Jag antar även att du har ett separat ADSL-modem som du tänkte stänga av?

Ja, precis. Jag menar via (den i routern inbyggda) switchen. Jag har ett separat ADSL-modem som jag tänker stänga av. Så frågan blir då alltså: Kan jag nå skrivaren via mitt interna nätverk?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-23 12:40
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Ja, precis. Jag menar via (den i routern inbyggda) switchen. Jag har ett separat ADSL-modem som jag tänker stänga av. Så frågan blir då alltså: Kan jag nå skrivaren via mitt interna nätverk?

Hej hej - dum fråga här kanske: Men är det alltså så att adsl-modemet (som man fått från internetleverantören) blir överflödigt om man skaffar sig en router?

  • Medlem
  • 2005-08-23 13:04

Nej det blir inte överflödigt, förrän du har en router med inbyggt ADSL-modem. Annars kopplar man routern till ADSL-modemet, precis som jag kopplar min router till det fasta bredbandsuttaget i väggen.

Ursprungligen av freddan:

Hej hej - dum fråga här kanske: Men är det alltså så att adsl-modemet (som man fått från internetleverantören) blir överflödigt om man skaffar sig en router?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-23 13:09

Okej, korsriddaren - då är jag med! Tack.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Nej det blir inte överflödigt, förrän du har en router med inbyggt ADSL-modem. Annars kopplar man routern till ADSL-modemet, precis som jag kopplar min router till det fasta bredbandsuttaget i väggen.

  • Medlem
  • 2005-08-22 21:52

Utan tvekan kan du det. Så har jag gjort tidigare med just RP614. Nu har jag en Netgear med även trådlös uppkoppling. Funkar smaskens det med ihop med min gamla trotjänare LaserWriter IIg.

Va kul! Det låter bra!

Jag började tvivla när jag läste om Linksys BEFSR41 på Microhards hemsida:

"När dina datorer är anslutna till Internet via BEFSR41 kan de även kommunicera med varandra. De kan dela filer som till exempel musik, film, foton och vanliga dokument. De kan även dela maskinresurser som till exempel skrivare eller lagringsutrymme som är anslutna till nätverket.
"

Och från Linksys hemsida:

"Once your computers are connected to the Internet through the Router, they can communicate with each other too, sharing resources and files. All your computers can print on a shared printer connected anywhere in the house."

Det är väl ett försäljnings-orienterat sätt att lägga fram saken. Men det är jättefint att det går även utan internet-anslutning.

Sen blir ju frågan: Linksys BEFSR41 eller Netgear RP614? (Jag vill nog köpa imorgon.) Och, ja, jag vill köra trådbundet så länge.

  • Medlem
  • 2005-08-22 23:31

Vill du göra det enkelt för dig, satsa på Netgear d vs instant Plugn´Play. Enda fördelen med Linksys vad jag vet är att det finns utrymme för "egen" mjukvara, om man tex kör ip-telefoni med egen server. Prismässigt tror jag Netgear ligger bäst till också. Var som sagt mycket nöjd med min tidigare RP614. En fråga bara..... varför skall du stänga av ADSL-modemet emellanåt? Det kan väl lika bra stå på hela tiden?!

Det där med modemet är nog mest en psykologisk fråga; jag behöver inte nödvändigtvis stänga av det, men det är goda nyheter att jag KAN fildela lokalt endanst med hjälp av switchen, utan att blanda in internet som det stod i texterna jag citerade. Ser du nån nackdel med att stänga av modemet, t.ex. varje natt, mer än själva uppstarts- och inloggnings-tiden?

Det var kul att höra att du var nöjd med din RP614! Jag tycker, för övrigt, att den är snyggare också. Det jag intresserar mig främst för är driftssäkerhet, prestanda i form av genomströmnings-kapacitet, kompatibilitet med "sin omgivning" (inkl. Telia ADSL med Zyxel 660H modem) och att även routern går att stänga av om jag vill utan att den går sönder inom ett halvår.

  • Medlem
  • 2005-08-23 00:31

Jag har trådlös router och ip-telefonidosa. Dessa går dygnet runt. Inga problem alls. Skulle det vara nåt så är garantierna generösa på Netgear och de skickar en retursedel om den skulle paja och sen skickar man tillbaka den och får en reparerad tillbaka. Gjorde detta för min fars räkning för ett tag sen och behövde inte ens styrka köpet med kvitto. Bara att ge dem serienumret sen fixade allt sig snabbt och enkelt.

Fint!

Men det är bra om det GÅR att stänga av grejerna om man vill. Det är, som jag sa, en psykologisk fråga.

Undrar om Switch-portarna på Netgear RP614 automatiskt kan anpassa sig till korsade och raka kablar... Jag hittar inget i dokumentationen på deras hemsida.

  • Medlem
  • 2005-08-23 00:52

Det gör den. Inga problem. Det är just därför som det står att den har en inbyggd switch

IP-telefoni låter intressant (ursäkta OT). Vilken lösning har du?

Annars angående routrar så kunde jag tänka mig att genomströmnings-hastigheten (brandvägg, div. kryptering som jag inte vet nåt om m.m.) kan variera mellan olika fabrikat. Upplevde du nån skillnad mot hastigheten direkt mot modemet?

  • Medlem
  • 2005-08-23 13:06

Jag använder mig av ip-telefoni från RIX Telecom, ett företag i Göteborgstrakten. Där pröjsar jag 75 kr i månaden och ringer hur mycket jag vill gratis. De enda samtal som kostar är utlandssamtal, mobilsamtal och 0771-nummer, och då till reducerade priser.

Man köper en "dosa" från dem som man kopplar in i sitt nätverk och sen kopplar man den vanliga telefonen till dosan. Vill du veta mer kan du ju alltid PM-a mig.

Ursprungligen av Komponist-Kalle:

IP-telefoni låter intressant (ursäkta OT). Vilken lösning har du?

Annars angående routrar så kunde jag tänka mig att genomströmnings-hastigheten (brandvägg, div. kryptering som jag inte vet nåt om m.m.) kan variera mellan olika fabrikat. Upplevde du nån skillnad mot hastigheten direkt mot modemet?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag använder mig av ip-telefoni från RIX Telecom, ett företag i Göteborgstrakten. Där pröjsar jag 75 kr i månaden och ringer hur mycket jag vill gratis. De enda samtal som kostar är utlandssamtal, mobilsamtal och 0771-nummer, och då till reducerade priser.

Man köper en "dosa" från dem som man kopplar in i sitt nätverk och sen kopplar man den vanliga telefonen till dosan. Vill du veta mer kan du ju alltid PM-a mig.

Det låter väldigt smart! Eftersom du har bredbands-urtag lär du ju inte behöva blanda in nån annan teleoperatör heller (Telia med sina abbonemangsavgifter). Smart, men inte alla förunnat förstås.

Jag var inne lite på RIX Telecom, men jag tror platserna i telestationen var slut, Telia verkar reservera några platser för egen räkning.

Tack för erbjudandet att få lära mig mer! Men jag tror inte IP-telefoni är riktigt aktuellt för närvarande.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 09:21

Antar att det är lika med att använda en Airport där man då skulle koppla skrivaren till APns LAN utgång då resten går trådlöst

  • Medlem
  • 2005-08-23 14:50

IP-telefoni från Rix kan du ha oavsett vilken internetleverantör du har. Det går att ha Telia ADSl och köra RIX IP-telefoni.... bara så du vet. Det är inte beroende av vartannat. Det som krävs är att du har internet med en viss hastighet uppåt och nedåt.

Jo det förstår jag, men det är bra att du säger.

Problemet är att det inte verkar bli billigare med IP-telefoni (t.ex. via RIX). Jag måste ju betala abonnemangsavgift till Telia (vilket ADSL-leverantör jag än har). Om jag har rätt så tar RIX 100 kr. + moms i månaden och då kan man ringa fritt till alla fasta telefoner. Telia Alltid kostar 69 kr i månaden (tror jag) och då är också alla samtal till fasta telefoner gratis. (Dom tar dock ut en anslutningsavgift för varje samtal. Kanske 45 öre.)

Hade man, å andra sidan, fiberuttag i lägenheten... DÅ vore det andra bullar.

  • Medlem
  • 2005-08-23 19:11

Du behöver inte betala någonting till Telia för att du har ADSL någon annan stans. Det monopolet har PTS (Post och telestyrelsen) avskaffat. Du kan tex välja Glocalnet och få deras ADSL utan att pröjsa en krona till Telia. Var fick du de 100 kronorna +moms ifrån? RIX bredbandstelefoni kostar bara 75 kr/månad och då är alla lokal och sverigesamtal fria. Är det någonting som missuppfattats här? Betalar själv inte någon anslutningsavgift.

Du har säkert rätt när det gäller RIX priser. Jag kollade lite snabbt på deras hemsida och missade nåt. Kanske var jag inne på företags-avdelningen.

Men om jag har ADSL hos Telia då? (Som jag har.) Kan inte Telia kräva mig på abbonnemangsavgifter för själva telefonlednings-nätet om jag inte har dom som telefonioperatör?

  • Medlem
  • 2005-08-23 19:25

Nej för tusan, hur skulle de kunna det? IP-telefoni är just vad det låter som. Du kopplar inte telefonidosan till ditt gamla telejack utan till din router, eller adsl-modem. Som jag sa så är marknaden avreglerad och du kan välja vilken leverantör av tjänster du själv vill. Telia skall inte kunna kräva dig på någon ledningsavgift. Hur de hanterar det i praktiken vet jag inte men det får de inte göra helt enkelt.

Jo men för att kunna nå internet via ADSL måste jag (enligt Telia) ha ett telefonabonnemang. Under "Tekniska krav" på http://www.telia.se/privat/link.do?pageTypeId=1238057535&OID=1537009721&type=EDITORIAL&channelId=-76340 står det "Du behöver en dator och ett telefonabonnemang."

Om det betyder att dom också tar ut en avgift för detta abonnemang vet jag inte.

  • Medlem
  • 2005-08-23 19:50

De FÅR helt enkelt inte göra så. Läs här http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?Itemid=4727

Där ser man!

Tack för länken!

Senast redigerat 2005-08-23 20:12

Det blev en Netgear RP614 v3 och det funkar fin-fint. (Åtminstone än så länge.)

1
Bevaka tråden