Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkthastighet = CPU-användning?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-23 10:00

Har noterat att fläkthastigheten på min iMac G5 inte verkar vara temperaturstyrd som man tycker den borde vara. Men jag kan boktavligt talat styra fläktarna med t.ex. Quicktime. Trycka på play så drar dom på som faan och trycka på pause så går dom ner i varv. Ska det verkligen vara så? Och fläktarna går ganska ordentliget konstant. Måste typ ha hög musik på för att inte irreteras av det :/. Är det nått skumt med den? Det är en 5 dagar gammal 17" 2Ghz iMac i standardutförande.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 11:56

Enligt Hardwaremonitor så skenar temperaturen rätt kraftigt och väldigt snabbt iväg uppåt so fort man gör något som belastar den ens något lite. Vilket leder till att fläktens hastighet ökar ... Dvs den kan gå från runt 63-64 grader till 75 på några sekunder. Fläktarna försöker bara hänga med...

Det är iallafall min uppfattning och håller med dig att det är hygligt irriterande men personligen har jag nog efter 6-7 månader surrande och vinande ljud från min dator vant mig iom att jag har en PC stående bredvid som lätt ändå överröstar iMacen.

Mitt tips illafall. Skaffa någon form av temperaturmätare så får du se om det liknar min upplevelse av det hela.

//Trinodia

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-08-24 10:54

min imac 20" 2ghz varvar aldrig upp.. det tycker jag är dumt!! för när jag lirar battlefield så låser den sig när den kommer upp i 80C typ.. den va inte så föut men den har blivit det nu.. kanske ska testa å köra nån återställning eller nåt.

Ursprungligen av xtimmyx:

Har noterat att fläkthastigheten på min iMac G5 inte verkar vara temperaturstyrd som man tycker den borde vara. Men jag kan boktavligt talat styra fläktarna med t.ex. Quicktime. Trycka på play så drar dom på som faan och trycka på pause så går dom ner i varv. Ska det verkligen vara så? Och fläktarna går ganska ordentliget konstant. Måste typ ha hög musik på för att inte irreteras av det :/. Är det nått skumt med den? Det är en 5 dagar gammal 17" 2Ghz iMac i standardutförande.

Och jag som trodde Apple kommit tillrätta med fläktljuden hos de nyare Imacarna. Min Imac 17" Rev A låter konstant som en dammsugare. Man har bytt ut 2 fläktar men det hjälpte inte. Nu ska man prova att byta moderkortet.
Stå på dig xtimmyx! Tycker du ska lämna in den. Ljudnivån ska absolut inte vara så hög att man känner sig irriterad och störd. (Min gamla Imac G3 500mhz var verkligen ljudlös. Nästan så man saknar den...)

1
Bevaka tråden