Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefon via Macen? Ovolab Phlink

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 11:11

En Mac + headset + Ovolab Phlink = Den ultimata telefonen och telefonsvaren?

Är det någon klok själ som testat denna kombination och har lite erfarenhet att dela ut?

(Jag har sökt på forumen och hittade inte så mycket, bara en tråd från 2004 som inte gav mig tillräckligt med kött på benen)

http://www.macworld.com/2005/08/reviews/phlink22/index.php/?lsrc=mwweek-0822

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/ff4SLpyxwLRN2yo3aZJ26WKjCIU/3.0.11.1.0.6.25.7.11.0.1

http://www.ovolab.com/phlink/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 11:38

wognum,

Kolla oxo in Phone Valet från Parliant...

-Torkel

Phonevalet är ett (kraftfullare)alternativ. Har länge tänkt på att köpa det, men inte kommit mig för. Antagligen för att det känns lite tveksamt om den analoga telefonen kommer att hålla så länge till. Men sugen på att slå till är jag...

Äh, nu slängde jag in en beställning på applestore, det blev ovolabs phlink...
Det som avgjorde var snyggare interface och nätverksfunktionen där man kan se vem som ringer/svara/ringa via nätverket. Dessutom smidigt dashboardinterface.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 14:54

Ursäkta! är nyfiken och har lite frågor?
Jag har inte läst på så mycket om detta, men hur fan funkar allt?
-Kan man ringa (även faxa) till och ifrån vanliga telefonnätet med dessa lösningar, vad kostar det, vad krävs?
-Om man har sin porttelefon kopplad till sin hemtelefonen, skulle det fortfarande funka?
-Vad får man för typ av telefonnummer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 15:52
Ursprungligen av Fredric:

Ursäkta! är nyfiken och har lite frågor?
Jag har inte läst på så mycket om detta, men hur fan funkar allt?
-Kan man ringa (även faxa) till och ifrån vanliga telefonnätet med dessa lösningar, vad kostar det, vad krävs?
-Om man har sin porttelefon kopplad till sin hemtelefonen, skulle det fortfarande funka?
-Vad får man för typ av telefonnummer?

Fredric,

Den mesta informationen om dessa produkter finns på respektive produkts hemsida, men jag svsrar ändå kortfattat på dina frågor:

Se dessa produkter som komplement till din vanliga telefon, d.v.s. du ringer "som vanligt" via din vanliga telefon, men kan använda programmet/datorn som nummerslagare, nummerpresentatör & avancerad telefonsvarare.

Vad gäller din porttelefon, så kommer det fungera som förut, d.v.s. det kommer att ringa i din telefon när någon kontaktar dig via porttelefonen.

Om sedan porttelefonen identifierar sig med sitt telefonnummer, kan du med dessa program särskilt detektera (via nummerpresentation) att det ringer från just porttelefonen...

Både Phlink & PhoneValet består av programvara samt tillhörande "dosa", vilken ansluts till Maccen via USB, samt till telefonnätet via telefonsladd.

Således måste du ha ett analogt tele-abonnemang, alternativt bredbandstelefoni med analog dosa.

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Se dessa produkter som komplement till din vanliga telefon, d.v.s. du ringer "som vanligt" via din vanliga telefon, men kan använda programmet/datorn som nummerslagare, nummerpresentatör & avancerad telefonsvarare.

Bra sammanfattning. Det enda kag har att tillägga är att man kan ringa in till sin dator, och genom en sifferkombination styra datorn via telefonen.

  • Medlem
  • 2006-05-08 14:53
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Bra sammanfattning. Det enda kag har att tillägga är att man kan ringa in till sin dator, och genom en sifferkombination styra datorn via telefonen.

Fick du fram att detta gäller båda mjukvarorna? Att Parliant kan göra det har jag förstått men inte fått ut det av Ovolab. Hmmm....

/hpe

EDIT: Såg att det gäller båda produkterna, ignorera min fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 17:55
Ursprungligen av Torkel:

Fredric,

Den mesta informationen om dessa produkter finns på respektive produkts hemsida, men jag svsrar ändå kortfattat på dina frågor:

Se dessa produkter som komplement till din vanliga telefon, d.v.s. du ringer "som vanligt" via din vanliga telefon, men kan använda programmet/datorn som nummerslagare, nummerpresentatör & avancerad telefonsvarare.

Vad gäller din porttelefon, så kommer det fungera som förut, d.v.s. det kommer att ringa i din telefon när någon kontaktar dig via porttelefonen.

Om sedan porttelefonen identifierar sig med sitt telefonnummer, kan du med dessa program särskilt detektera (via nummerpresentation) att det ringer från just porttelefonen...

Både Phlink & PhoneValet består av programvara samt tillhörande "dosa", vilken ansluts till Maccen via USB, samt till telefonnätet via telefonsladd.

Således måste du ha ett analogt tele-abonnemang, alternativt bredbandstelefoni med analog dosa.

-Torkel

Torkel Jag tackar för ditt svar,, ska läsa på lite när jag har tid!
frågan är bara om man tjänar in några pengar på detta, och om man orkar med att ha ett telefon nummer till,,

Suck,, alla dessa nya prylar man måsta ha gör mig gammal..

Ursprungligen av Fredric:

Torkel Jag tackar för ditt svar,, ska läsa på lite när jag har tid!
frågan är bara om man tjänar in några pengar på detta, och om man orkar med att ha ett telefon nummer till,,

Suck,, alla dessa nya prylar man måsta ha gör mig gammal..

Jag kan inte annat än hålla med dig. Man blir gammal, men kul är det!
Man behöver inte ett extra analogt telenr, det räcker med ett. Som en telesvarare som sagt...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 19:43

Ok, det blev en http://www.ovolab.com/phlink/ för mig med.

Programmen på marknaden verkar i stort ha samma funktioner - och detta var klart snyggast!

Åsså Dashboard så klart!

ADD TO CART

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-22 20:31

Tånkte väcka denna gamla tråd, då den behandlar ett ämne jag har funderat kring:
Ovolab eller Parliant.
Mailade Parliant (och Ovolab, men de har inte svarat) och frågade vilken som var bäst och varför jag skulle köpa deras system.
Parliant svarade att de hade det mesta i hårdvaran, medan Ovolab gör mycket i mjukvaran (lastar maskinen mer). Så jag beställde en PhoneValet.
Efter ett par timmar fick jag ett email där de skrev att PhoneValet inte är kompatibel med det svenska telefonsystemet!
Jag har lite svårt att se vad som inte skulle stämma (nummerslagningen börjar med 1 i USA, med 0 här men det kvittar ju om man inte kör pulsslagning), och att ringsignalerna låter olika (den kanske inte kan tolka inkommande ringningar?).

Långt utlägg, men det jag vill veta är om någon här har provat PhoneValet i Sverige och vet om det funkar?

1
Bevaka tråden