Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fellevererat och trasigt RAM?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 20:18

Jag stoppade in två 1 Gigs ram stickor i min nya powerbook som jag fick idag. När jag sedan tittar i "om den här datorn" så står det att jag bara har 768 Meg. Min första tanke var att ram modulerna har fått statisk elektricitet och gått sönder. Efter att jag kört apple hardware test fick jag den här felkoden "post/0/2048SODIMM1/j25UPPER" men vad som stod både i hardware testet och om man tittar under "mer info" i "om den här datorn" så har jag upptäckt två fel. Det första felet är att ena rammodulen (den som sitter i upper slot) visar att den bara hittar halva minnesmängden. Det andra "felet" är att den hela(?) stickan enligt all info är på 512 Meg och den trasiga är på 256 av 512 Meg.

Slutsatserna som jag dragit är:

Jag klantade till det och blåste halva minnet på en sticka när jag monterade den.

Det är inte fel på mitt logikkort vilket tydligen har varit fallet för andra här, eftersom att upper sloten hittar ramstickan.

Macoteket som jag beställde minnena ifrån har skickat två 512 Megs istället för två 1 Gigs.

Om min lilla analys här är rätt så lyder ju den -i mina ögon- viktigaste frågan: macoteket har skickat fel produkter till mig och nu har jag själv mest troligt haft sönder en av dessa, hur fungerar det?

Jag kan ju nämna att datorn alltså är en pb 15"/superdrive med 128 Meg vram som enda tillägg från fabriken.

Förövrigt så är jag hitintills väldigt nöjd med powerbooken.

Ifall det är minnet du visar på bild här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=82143 så är det 512MB stickor du har fått.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 09:25

oj det var skarpsynt tack!

Varsågod

byta plats?

Har du testat att byta plats och vad ger det då för värden?

1
Bevaka tråden