Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maximalt minne i en Pismo?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-22 17:50

Har just köpt en Pismo och frågar nu alla er som också kör pismo:
Hur mycket minne har ni instoppat (är nyfiken på hur mycket det går att stoppa i).
Är det något av minnena som är fast och i så fall, hur stort är det?

Pismo har två platser för SO-DIMM PC100 3,3V 144 pin. Apple hävdar att max är 512 MB (=2 x 256), men det går att stoppa i 2 x 512 MB = 1 GB RAM. Inget minne på moderkortet.

Källa: MacTracker

  • Medlem
  • 2005-08-22 19:03

Ah, det var det jag antog. I den jag köpte sitter det ett 256 och ett 512 så då har jag alltså lite utrymme kvar.

Är det någon här som testat att faktiskt stoppa i 2 st 512:or? Vore intressant att veta.

Att 512 + 256 ( = 768 MB) fungerar är ju ett bevis i sig. Max borde med andra ord gå klockrent. Du kan göra ett enkelt test själv - byt plats på minnena. Får Du fortfarande 768 MB så fungerar 1 GB åxå.

Jag har ett svagt minne av att ena platsen i Lombard (föregångaren till Pismo) krävde Low Profile-minne, men jag minns inte ens svagt om det åtgärdats till Pismon och jag hittar ingen info snabbt och raskt. PM till Ingemar Ragnemalm kanske?

  • Medlem
  • 2005-08-22 19:17

Ska testa. Men jag tycker inte heller att det borde vara några problem eftersom 768 fungerar..
Vem är Ingemar Ragnemalm?????

Det hänger mest på om det får plats standard-minne i båda platserna.

Ingemar har minst ett par Pismo i gång. Finns till och från på 99mac. Linköping. Kan rätt mycket om Black Beuties.

Ursprungligen av stiko:

Ska testa. Men jag tycker inte heller att det borde vara några problem eftersom 768 fungerar..
Vem är Ingemar Ragnemalm?????

Det är jag.

Jo, jag har ett par Pismos i drift - en mer idag eftersom jag alldeles nyss skaffade en skrot-Pismo och byggde ihop den med en annan skrot-Pismo. Funkar fint. Nu ska jag fixa ersättningar för gummitassarna också så är den fin sedan.

Jag tycker inte jag är någon hårdvaruexpert precis, men jag hjälper om jag kan. Trevligt nog har jag också en kompis som troligen har flest Pismos i Sverige (om han inte slitit ut allihop), och han han nog mer än jag.

  • Medlem
  • 2005-08-22 21:04
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är jag.

Jo, jag har ett par Pismos i drift - en mer idag eftersom jag alldeles nyss skaffade en skrot-Pismo och byggde ihop den med en annan skrot-Pismo. Funkar fint. Nu ska jag fixa ersättningar för gummitassarna också så är den fin sedan.

Jag tycker inte jag är någon hårdvaruexpert precis, men jag hjälper om jag kan. Trevligt nog har jag också en kompis som troligen har flest Pismos i Sverige (om han inte slitit ut allihop), och han han nog mer än jag.

hej hej på dig!

Perfekt att veta om något verkar konstigt eller inte gör som jag vill!
Nu ska jag köra 768 mb ett tag, tror nog det ska räcka för mina små behov. Är ingen typ som har ett behov av fart varken i livet eller med datorer. Mina funderingar var väl mest att kanske Tiger vill ha lite mera sedan när Iphoto börjar bli fullt. Det var i alla fall enda gångerna jag saknade ram på min gamla Ibook G3.
Pismo är utan tvekan en av de snyggaste datorerna apple tagit fram! Hur snygg som helst med den lite rundade kanten!
Roligt att det är fler än jag som gillar den!

  • Medlem
  • 2005-08-22 19:32

Jag får väl testa mig fram och se!
Och fråga Ingemar när han dyker upp här!

Pismo är fin, liksom Lombard. Lombard är precis samma design, saknar bara Firewire, och så har den någon bugg som gör att den är lite oberäknelig vid växling mellan en och två skärmar, vilket vi gör OFTA. (Datorerna används mycket för media, för presentationer med manöverpanel på inbyggda skärmen, och den får absolut inte synas i publikens bild.)

Den rundade formen gör den vridstyv vilket är bra. Synd att den inte kom i G4-version. Man kan dock stoppa G4-processor i den, om man tycker det är värt pengarna, men det blir lite knepigt för den att klara värmen då.

Tiger funkar bra det lilla jag kört det, men det är såpass lite att jag inte ska säga nåt säkert. 768 Mb borde duga. 256 är ju grundkrav, och dubbelt grundkravet räcker rätt väl, vilket är vad min Tiger-Pismo har.

En sak som inte är så känd är att man kan stoppa intern CD/DVD-brännare i dem. Pismo med DVD-brännare känns lite lyxigt. Den känns ganska "framtidssäker".

  • Medlem
  • 2005-08-23 09:19

Aha, så man kan uppgradera processorn? Tänk så lite man vet! *S* Jag har noll koll på vad som egentligen kan göras men det var ju en trevlig överasskning. Det gör den ju ännu mera framtidssäker! För mina 400 Mhz är väl det enda som jag kan tänkas skulle vilja uppgradera på den.
Fick 60 GB hårddisk i den och det klarar jag mig långt med (har fortfarande aldrig fyllt mer än 5 i mina datorer!!). Dessutom var det en ny skärm på Pismon jag köpte. Inte heller helt fel eftersom de tydligen får lite konstiga kontraster med tiden.
Det var dvd/cd i min Pismo, om den nu kan bränna dvd vet jag faktiskt inte. Glömde fråga!

För det intresserade, processoruppgraderingar för PowerBook G3: http://everymac.com/upgrade_cards/by_system/powerbook_g3.html

1
Bevaka tråden