Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bank har bäst stöd för Mac?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-21 15:25

Sitter och irriterar mig på SEB:s över ett år gamla svar på ett mail angående e-leg. De lovade att omgående se över problemet.

Alltså undrar jag nu.....vilken bank är idag den bästa lösningen gällande E-leg?

Mailade förövrigt också Försäkringskassan angående e-leg........men de har efter över ett halvår fortfarande inte svarat.

Länsförsäkringar Bank

Jag använder LF Bank och är nöjd. E-leg via dem fungerar förträffligt hos ex vis Försäkringskassan. Kör Safari utan problem!

Med en separat dosa bekräftar jag betalningar, dvs helt oberoende av att använda en speciell dator på det sätt som Handelsbanken har byggt upp sin betalningsfunktion.

Aktiehandel är dock dyr och med sämre support än hos t ex Avanza.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-21 16:09

Jag använder ICA Bank och det funkar klockrent med Safari. Har använt det i nästan ett år nu, utan några som helst problem.

  • Medlem
  • 2005-08-21 16:13

Skaffade Bank-ID med Safari via Ikano-banken. Har varit inne på FK och Skatteverket mha detta Bank-ID.
Sköter också alla betalningar hos Ikano. Fungerar klanderfritt.
Enda nackdelen är möjligen att man måste ha en bank till för uttag och liknande eftersom Ikano inte har några kontor.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-21 17:19

*läser och antecknar*

  • Oregistrerad
  • 2005-08-21 19:50

Skandiabanken funkar fint i firefox. Går att få igång i safari också men fungerar inte speciellt bra.

Sparbanken Finn fungerar allt som tänkt
Hans

Vad är det som inte fungerar med SEB? Jag är på gång att byta från FSB till SEB. Därför blev jag nu lite orolig. Är beroende av E-leg med försäkringskassan.

Tacksam för alla erfarenheter av SEB via mac.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-21 22:45

SEB har sin E-leg/Bank-id ihop med Telia, och den fungerar inte ens i VPC. I övrigt funkar SEB oki
på mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-22 12:07
Ursprungligen av ThomasC:

SEB har sin E-leg/Bank-id ihop med Telia, och den fungerar inte ens i VPC. I övrigt funkar SEB oki på mac.

Jag ventilerade också min besvikelse över saknad e-leg till dem, för bara någon vecka sedan. Jag bad dem jaga Telia lite. Så här svarade de:
- - - - -
Rubrik: E-legitimation

Meddelande: Hej!

Tack för ditt meddelande.

Hej Terhi,

Förlåt att jag har väntat med att svara. Jag har väntat på att ansvarig person på Telia skulle komma tillbaka från semestern för att få ett uppdaterat svar från dem.

De meddelar att det till nästa deklaration ska ha ordnat med möjligheten att det ska gå att deklarera via e-legitimation, även för MAC användarna. Idag kan de inte säga om det kommer att vara klart till januari eller till mars månad men deras ambition är att det ska komma under början av 2006.

Med vänlig hälsning

SEB

Marita Andersson

- - - - -

Jag har ICA banken också (där får man ju liite ränta på sina pengar iaf) men har svårt att släppa SEB, för alltig annat funkar ju så himla bra

/ Terhi

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-08-22 13:38

Jag har ICA, SEB, Nordea och Länsförsäkringar (det senare bara för att få tillgång till e-leg, som sägs fungera - har dock inte laddat ner certifikat ännu då jag precis öppnat kontot).

ICA och SEB har båda Telia som e-legsleverantör, vilket i nuläget inte har Macstöd, men det verkar vara på gång (se Terhis inlägg).

Födelen med ICA - ränta på dina pengar från krona 1, alla ICA butiker fungerar som bankkontor för uttag / insättning.

Fördel med Nordea: Säg det... den som kan... (håller på att avveckla mina konton här pga at de är dyra med sina avgifter och ger ingen ränta på dina pengar...)

SEB - Det kontot har jag bara för att min arbetsgivare sätter in lönen här (men de skickas automatiskt vidare till ICA kontot). Bra att ha kvar om man vill direktköp på internet (e-betalning) och inte vill handla med kontokort. (typ ladda kontantkort, svenskaspel mfl)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 02:21

Jag kör med Nordea och plusgirot (Postgirot) båda funkar utan några som helst problemoo..

Jag kör också Nordea. Funkar perfekt i alla läsare som jag testat. Dessutom slipper man installera certifikat eller annan programvara. Ett kodkort är vad som behövs. Bara att logga in var du än befinner dig i världen.

Ursprungligen av punktcom:

Jag kör också Nordea. Funkar perfekt i alla läsare som jag testat. Dessutom slipper man installera certifikat eller annan programvara. Ett kodkort är vad som behövs. Bara att logga in var du än befinner dig i världen.

Håller med - sitter i Kina och sköter alla bankärenden i Safari.

Men Nordeas e-leg och/eller dosa funkar väl ännu inte på macen?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 16:27
Ursprungligen av johan_tanying:

Men Nordeas e-leg och/eller dosa funkar väl ännu inte på macen?

Stämmer!

De som säger att Nordea funkar bra svarar INTE på frågan om e-leg för det är OMÖJLIGT att få igång med Nordea. (Annars fungerar Safari och Nordea hyfsat med skrapkort, ja.)

Ja jag har haft samma problem med FSB men jag har en lösning för det.. kör mozilla, funkar asbra! (Använder Mozilla, inte Firefox)

Ursprungligen av chris_sfp:

Ja jag har haft samma problem med FSB men jag har en lösning för det.. kör mozilla, funkar asbra! (Använder Mozilla, inte Firefox)

FSB & Firefox funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-06 22:19
Ursprungligen av ill_chrill:

FSB & Firefox funkar utmärkt.

Vad händer om du går in och söker på kontohändelser??.....Vi får bara en död javalänk då!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-22 21:25

nordea och e-leg med kortläsare

Ursprungligen av punktcom:

Jag kör också Nordea. Funkar perfekt i alla läsare som jag testat. Dessutom slipper man installera certifikat eller annan programvara. Ett kodkort är vad som behövs. Bara att logga in var du än befinner dig i världen.

Om jag förstått dig rätt så har du Nordeas kortläsare kopplad till macen och med denna får du då e-leget att funka hos olika myndigheter. Stämmer detta så ska jag snarast skaffa en kortläsare.

Mvh Anders

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 16:30
Ursprungligen av ahedlof:

Om jag förstått dig rätt så har du Nordeas kortläsare kopplad till macen och med denna får du då e-leget att funka hos olika myndigheter. Stämmer detta så ska jag snarast skaffa en kortläsare.

Enl. Nordea jag pratat med är detta inte en ultimat lösning (kostar dessutom extra).

Men, funkar detta bra så får ni gärna höra av er!

Nordea, skrapkort. Old school, men det funkar överallt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-22 15:39

Nordea med skrapkort, engångskoder.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 16:13

plusgirot funkar inte speciellt bra i safari / tiger. funkade i panther....

plusgirot e rätt svajjigt i allmänhet. tidigare idag så la jag in 3st betalningar. Steget innan signering så hade den hips vips repeterat upp samma betalningar 6ggr på höjden. Inte så bra....

Hej kan inte längre logga in på FSB på safari;

Internt tekniskt fel

Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare.

Saken är den att det fungerar i firefox, så det verkar som om FSB's nya uppdaterade Internetbank inte fungerar ihop med Safari... Trist då jag nästan uteslutande använder denna webläsare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-22 22:10
Ursprungligen av zebmac:

Hej kan inte längre logga in på FSB på safari;

Internt tekniskt fel

Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare.

Saken är den att det fungerar i firefox, så det verkar som om FSB's nya uppdaterade Internetbank inte fungerar ihop med Safari... Trist då jag nästan uteslutande använder denna webläsare.

Har samma erfarenhet, FSB's nya version av Internetbanken kommer inte överens med Safari & Tiger. Dock funkar det klanderfritt med Firefox och skaffar man sig ett snyggt theme till Firefox kan man överleva att använda det ibland.

Plusgirot är dock svajigare, officiellt skall man använda IE för plusgirot men för det mesta funkar det med Firefox, dock vill inte Safari leka med plusgirot. Som nämnts tidigare är det Tiger 10.4.3 på burken.

Ursprungligen av Sherpan:

Har samma erfarenhet, FSB's nya version av Internetbanken kommer inte överens med Safari & Tiger. Dock funkar det klanderfritt med Firefox och skaffar man sig ett snyggt theme till Firefox kan man överleva att använda det ibland.

Plusgirot är dock svajigare, officiellt skall man använda IE för plusgirot men för det mesta funkar det med Firefox, dock vill inte Safari leka med plusgirot. Som nämnts tidigare är det Tiger 10.4.3 på burken.

S under Tigern funkar utmärkt med P-girot!

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-22 23:16

Funkar det att köra Bank-ID med någon annan web-läsare än Safari? I dagsläget så kraschar min Safari, så fort det dyker upp ett java-applet( bank-id med andra ord...).

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 20:16

Östgöta Enskilda Bank stöder både Safari (officiellt) och Firefox (utan support). Funkar perfekt med kodbox, däremot är javan lite hipp som happ, ibland syns börsdiagrammen ibland inte.

dock så vill det inte funka med "e-safekey", en fil som man har på sin dator så man slipper kodboxen.

Ursprungligen av oskich:

Funkar det att köra Bank-ID med någon annan web-läsare än Safari? I dagsläget så kraschar min Safari, så fort det dyker upp ett java-applet( bank-id med andra ord...).

Camino kanske fungerar, men netscape och mozilla kör java 1.3 ( i alla fall i panther) och bankID kräver 1.4 Det finns någon pryl för att få carbonögnare att köra 1.4.2 men för mig fungerar safari bra med ett BankID jag vara tvungen att skapa från windows (handelsbanken).

Safari funkar inte med FSB utan kräver att läsaren acc cookies. Nu var min ställd på att acc cookies på de platser jag surfar till (sk default o en höxt rimlig säkerhet för användaren själv). Jag provade "för säkerhets skull" (pun intended) att sätta S på att acc ALLA cookies, men inte heller detta gick. Så jag mailade kund-support o fick detta överraskande svar:

Hej !

Denna information finns på bankens hemsida www.fsb.se
Har du en Macintosh så rekommenderar vi dig att använda OS 8.1 och
senare med någon av följande webbläsare:

Internet Explorer 5.0, 5.1 eller 5.2
Netscape 7
Mozilla 1
Opera 7 eller 8
Firefox 1.0

Banken utvärderar och certifierar fortlöpande nya versioner av olika
webbläsare. Vi kan dock inte garantera att de senaste versionerna
kommer att vara godkända för användning av internetbanken direkt
efter deras officiella lansering. Vi avråder dig därför från att
använda så kallade beta-versioner.

Webbläsaren Safari arbetas det på just nu, men det finns ingen
tidsplan. Allt beror på vad vi finner för fel och hur enkla/svåra de
är att rätta.

När det gäller Safari 2.0 så hänger det en hel del på vilket stöd vi
får från Apple, vilket för närvarande är nästintill obefintligt (och
detta gäller flera banker i både Europa, Usa, Australien och Canada
som brottas med samma problem som vi för närvarande).

Med vänliga hälsningar
FöreningsSparbanken
Johan Stenström

Bevaka tråden