Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skickar jag spam utan att veta om det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-22 08:27

Får några gånger i veckan retur mejl från "Mail Delivery Service" om att mottagerens mejlbox är full eller något om "undefined security status".
Det oroande är att de adresser som jag försökt skicka till är för mig fullständigt okända, de finns inte heller i min adressbok. En av mina adresser står ändå som avsändare.

Får en hel del spam på den adressen med, ofta med ämnet tex "re(14):"

Använder mig av Entourage X.

Någon som har ngt tips ?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 09:10

Troligast är att en infekterad PC i din bekantskapskrets skickar ut spam under falsk adress, dvs de som finns i PC:ns adressbok.

  • Medlem
  • 2005-08-22 10:17
Ursprungligen av Doktor G:

Troligast är att en infekterad PC i din bekantskapskrets skickar ut spam under falsk adress, dvs de som finns i PC:ns adressbok.

Finns något att göra ? Bekantskapskretsen är rätt stor...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-22 11:05
Ursprungligen av erikm:

Finns något att göra ? Bekantskapskretsen är rätt stor...

Behöver inte ens vara nån bekant, utan vem som helst som du kommunicerat med under årens lopp. Många epostklienter sparar ju ner addresser automatiskt.

Det enda du kan göra om detta till slut blir helt olidligt är att byta adress och skicka ut info till folk och företag du har med att göra. Men det tar ju ett tag, eftersom man vill ha den gamla adressen öppen några månader så att man inte gölmmer bort nån som brukar skicka till en.

Ignorera det helt och hållet. Förra sommaren sk-t Norrköpings kommun ner sig totalt och skickae ett antal mer eller mindre hotfulla mail till mig om att jag minsann hade skickat både spam och infekterade filer till mottagare med adress xxxx@norrkoping.se. Känner inte en kotte i den organisationen, men inte ens logglista från mion Sent-mapp övertygade dem. Avslöjar bara två saker; Hur illa det är med MSO och MSOE och hur lite IT-teknikerna i Norrköpings kommun vet.

En infekterad dator kan instrueras att skicka mail med slumpmässig avsändare och slumpmässig mottagare tagna ur den infekterade datorns adressbok. Bifogat återfinns den infekterade filen. Problemet är att detta kan upprepas i flera steg, så det räcker inte med att byta adress och tala om det för de som finns i adressboken. De måste jus i sin tur byta adress och . . .

Detta är en absurd situation som lättast löses med den enkla metoden; Going to the Beach, dvs. vänta, gör nåt annat och hoppas på att det löser sig av sig självt. Oftast hänger det på att spamfilter och virusdefinitioner ska hinna uppdateras.

1
Bevaka tråden