Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk kyrkoårskalender till iCal

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-21 16:49

Hej!

Vet inte hur det står till med kyrkligheten i det här forument. Men försöker ändå

Jag har hittat, med hjälp av 99mac, en massa intressanta kallendrar att prenumerera på. Men ingen som täcker in den svenska kyrkoåret.

Någon som har tipps? Elelr ska man behöva knåpa ihop en själv och publicera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-21 21:52

Tack ska du ha Björn! Har funderat på att göra en själv med tema och bibelställen, och här serverar du det helt färdigt!

Ja, visst är det bra? Förra årets kalender finns här:
http://ical.mac.com/bjornmalmehed/Helgdagar

Jag ska försöka få färdigt nästa års kalender i god tid före första advent. Tyvärr måste de ju göras om varje år. Jag ska fundera på hur man enklast återanvänder dem utan allt för mycket arbete. Texterna blir ju desamma efter tre år, och de är de bökigaste att skriva dit. Det jobbet slipper jag ju göra om.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-21 22:24
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Ja, visst är det bra? Förra årets kalender finns här:
http://ical.mac.com/bjornmalmehed/Helgdagar

Jag ska försöka få färdigt nästa års kalender i god tid före första advent. Tyvärr måste de ju göras om varje år. Jag ska fundera på hur man enklast återanvänder dem utan allt för mycket arbete. Texterna blir ju desamma efter tre år, och de är de bökigaste att skriva dit. Det jobbet slipper jag ju göra om.

Kalendern sparas ju i en .ics-fil som går att läsa i klartext med exempelvis BBEdit. Sen är det väl en enkel match att söka och ersätta radslut med tabbar och efter "END:VEVENT" med radbrytning. Importera exempelvis till Excel och du får snygga kolumner att redigera.

Eventuellt kan man väl tjuvkika i en ics-fil och bygga upp en i Excel eller i en databas från början för att sedan ta bort tabbar och radslut och importera till iCal. Jag är dock inte så säker på hur känligt iCal är för olika teckensystem.

/Björn

Ursprungligen av boma:

Kalendern sparas ju i en .ics-fil som går att läsa i klartext med exempelvis BBEdit. Sen är det väl en enkel match att söka och ersätta radslut med tabbar och efter "END:VEVENT" med radbrytning. Importera exempelvis till Excel och du får snygga kolumner att redigera.

Eventuellt kan man väl tjuvkika i en ics-fil och bygga upp en i Excel eller i en databas från början för att sedan ta bort tabbar och radslut och importera till iCal. Jag är dock inte så säker på hur känligt iCal är för olika teckensystem.

/Björn

Ah! Ja, det är ju värt att lägga ner en stund på att försöka rationalisera det där. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-21 23:20

Det jag egentligen klurat på är ett smidigt sätt att publicera söndagens texter i en lista över kommande aktiviteter på församlingens hemsida. Så här har jag tänkt:

En databas som spänner över tre år där varje helg får ett tvåsiffrigt löpnummer (1:a advent blir 01, Domssöndagen blir 68). Lägg en siffra framför för årgång, så blir det tresiffriga nummer (1:a advent årgång III blir 301. Stilla veckan har 4 årgångar, påskdagen kan då bli tex 431 något år). Detta nummer (BibelID) är alltså nyckelfält i en tabell med söndagarnas texter (Söndagens namn, Tema, NT, GT, Ep, Ps) eventuellt även separata fält med hela texterna utskrivna (NTtext, GTtext, osv).

I tabellen där man anger kommande aktiviteter (ID, Datum, Klockslag, Rubrik, Text, etc) lägger man så in ett fält för referens till BibelID i den relaterade tabellen. Då har man fri möjlighet att scripta in vilka delar av evangelieboksinformation man vill ha med i olika design på olika sidor. (Tex i en lista över hela månadens samlingar vill man bara ha söndagens namn och tema med, klickar man på den länken kommer en sida med hela texterna upp)

Den som uppdaterar kalendariet behöver bara ange det tresiffriga "BibelID" för rätt helgdag. Vissa helgdagar väljer man kanske att inte ha med (ex: vid onsdags-innebandyn i februari uppmärksammar man inte Askonsdagen), då utelämnar man bara BibelID i kalendarie-tabellen.

En sådan tabell kan återanvändas i många olika sammanhang. Bara att göra! Någon regning dag... Om inte någon redan gjort det? Sedan behöver man kanske kolla copyright-frågor om man kopierar ur en elektronisk version av Bibeln vid tillverkningen av databasen.

Ursprungligen av IngoX:

Det jag egentligen klurat på är ett smidigt sätt att publicera söndagens texter i en lista över kommande aktiviteter på församlingens hemsida. Så här har jag tänkt:

[klipp]

En sådan tabell kan återanvändas i många olika sammanhang. Bara att göra! Någon regning dag... Om inte någon redan gjort det? Sedan behöver man kanske kolla copyright-frågor om man kopierar ur en elektronisk version av Bibeln vid tillverkningen av databasen.

Okej, det ser intressant ut! Om du gör första årgången och delar med dig av den, så kan nån annan (jag?) göra den andra. Så delar vi på jobbet.

Vad det gäller copyright av bibeltexterna kanske man kan använda sig av en lämplig sökurl till www.bibeln.se? Om databasen kan hämta därifrån eller bara bläddra fram dem där? Vill du publicera texten är det en annan femma.

Du kan förresten kolla hur det ser ut med kommande söndags texter på www.svenskakyrkan.se. De har en ruta med sådant.

Edit: url-putsning

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 07:06
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Okej, det ser intressant ut! Om du gör första årgången och delar med dig av den, så kan nån annan (jag?) göra den andra. Så delar vi på jobbet.

Vad det gäller copyright av bibeltexterna kanske man kan använda sig av en lämplig sökurl till www.bibeln.se? Om databasen kan hämta därifrån eller bara bläddra fram dem där? Vill du publicera texten är det en annan femma.

Du kan förresten kolla hur det ser ut med kommande söndags texter på www.svenskakyrkan.se. De har en ruta med sådant.

Edit: url-putsning

Många tack för kalendern! Den ligger nu i min iCal och i min mobil )

Vad gäller Bibeln så är det bara att länka till www.bibeln.se. En del jobb naturligtvis, men ina juridiska hinder.

Svenska kyrkan har ingen komplett kallender utlagd, vad jag kan se. Det finns info om kommande söndag. Jag skrev och frågade om det finns något komplett material men fick ett svävande svar om att jag kunde söka någon bok. Jag sänder din länk, om det är ok.

I Kristus
// tm

Så bra! Jag gjorde kalendern mest för internt bruk i kyrkan där jag arbetar, men har spritt den på en del håll också. Macnytts medlemmar har fått del av den.
Kan man göra länkar direkt i iCals kommentarruta? Det vore ju praktiskt, men jag tvivlar på det.

Skicka gärna min länk till Svenska kyrkan, så får vi se vad de tycker om den. Kanske kan det ruska om dem så att de kommer ur windowsträsket.

Allt gott!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-23 17:39

Nej, Svenska kyrkans hemsida är inte så mac-vänlig, just "kommande-söndag" verkar inte fungera i Safari2, dock i Firefox.

Ang länk till bibeln.se så förstår jag det som att de vill ha ett bidrag på 500:- per år för att man inkluderar deras funktioner i sin sida, samt att man lägger en länk till deras sida, och det kan man ju bjuda på.

Slutligen att engagera mig i att göra en databas med all evangelieboksinformation ligger för närvarande på "En regning dag-listan" för min del. Hade en gång en tanke att kombinera nytta med nöje och en gång i veckan lägga in kommande söndags texter. Då hade jobbet varit gjort under ett år samtidigt som det skulle vara en form av bibelläsningsplan, men som så många goda föresatser så höll det i ungefär... ...en vecka . Eller som Paulus uttrycker det: "Det goda jag vill, det gör jag inte..." (Rom 8:19)

Men skulle jag få ett ryck så sänder jag ett PM! Fast jag skulle fortfarande tro att någon redan gjort detta.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, Svenska kyrkans hemsida är inte så mac-vänlig, just "kommande-söndag" verkar inte fungera i Safari2, dock i Firefox.

Ang länk till bibeln.se så förstår jag det som att de vill ha ett bidrag på 500:- per år för att man inkluderar deras funktioner i sin sida, samt att man lägger en länk till deras sida, och det kan man ju bjuda på.

Slutligen att engagera mig i att göra en databas med all evangelieboksinformation ligger för närvarande på "En regning dag-listan" för min del. Hade en gång en tanke att kombinera nytta med nöje och en gång i veckan lägga in kommande söndags texter. Då hade jobbet varit gjort under ett år samtidigt som det skulle vara en form av bibelläsningsplan, men som så många goda föresatser så höll det i ungefär... ...en vecka . Eller som Paulus uttrycker det: "Det goda jag vill, det gör jag inte..." (Rom 8:19)

Men skulle jag få ett ryck så sänder jag ett PM! Fast jag skulle fortfarande tro att någon redan gjort detta.

Skriv och tjata på dem om mac-stödet. Kodar de som folk, ska det funka på alla maskiner.

Alldeles säkert är det nån som har gjort evangelieboksdatabasen, men hur ska man hitta denna någon? Det finns en sån databas att köpa från en norsk firma i en förfärligt ful windowsversion, men den duger inte till något annat än att kasta bort.

Paulus och hans önskningar är jag väl bekant med. Jag är precis likadan själv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-23 17:44
Ursprungligen av Björn Malmehed:

i kyrkan där jag arbetar

Känner igen den där sidan! Har för mig att jag på något sätt hamnade på wap-versionen när jag första gången prövade funktionen i min mobil. Är det något som ni/era medlemmar använder eller var det mest ett test?

Ursprungligen av IngoX:

Känner igen den där sidan! Har för mig att jag på något sätt hamnade på wap-versionen när jag första gången prövade funktionen i min mobil. Är det något som ni/era medlemmar använder eller var det mest ett test?

Du har sett den? Den är mest ett test, och därför är den inte uppdaterad på ett tag. Jag tänkte lägga den på samma server som det andra, så att den kan ha en smidigare adress. Kul att du hittade den, trots att den är väldigt enkel!

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2005-08-21 23:34
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Mycket trevligt! Stort tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 09:54

Hej!

Kan inte tillräckligt med programmering för att lösa problemet, men här är en lösning <http://icalshare.com/viewer/week.php?cal=webc...>. Den länkar visserligen inte till bibeln.se. Men det kanske kan ge en hint om hur det kan lösas.

IngoX: Var har du hittat uppgiften om att Bibelsälskapet tar ut en avgift för att man länkar till bibelställen? Har snott runt på deras webbplats men inte hittat ... Tycker det låter osannolikt.

Jag sänder Björns kalenderlänk till Sv.k. i dag.

// tm

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-25 17:21
Ursprungligen av toastmaster:

Var har du hittat uppgiften om att Bibelsälskapet tar ut en avgift för att man länkar till bibelställen? Har snott runt på deras webbplats men inte hittat ... Tycker det låter osannolikt.

Du har rätt, 500:- avgift gällde tjänsten "Dagens Bibelord", i övrigt ger de instruktioner hur man kan inkludera söktjänst eller direktlänkar på sin sida och där nämns inget om avgift.
Borde som redan påpekats vara möjligt att göra ett script som hämtar bibelställena ur den egna databasen och gör om dem till direktlänkar till bibeln.se.

Nu har jag i alla fall petat ihop det kommande kyrkoåret. Hoppas att allt blev rätt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-20 17:21

Stort tack!

Hej!

Skulle kolla när Påsk infaller 2012. Upptäckte då till min förskräckelse att din förträffliga Google-kalender över kyrkoåret snart är slut. Funderade då på om det kan finnas något sätt att ordna till så att inte alla uppgifter behöver knackas in manuellt. Det går kanske eller säkert att ordna till något sådant, även om inte jag klurat ut det. Ännu.

Tills dess får vi lita oss till handkraft. Och då undrar jag om du har några planer på att knåpa ihop något för kommande år? En variant skulle ju vara att göra en öppen eller gruppöppen kalender så att fler kan göra jobbet. Man förlorar ju föralldel då en del kontroll.

Lev väl
// Leif

TACK!!! - för kyrkoårskalendern!!! Jag "downloadade" dem, ska man "prenumerera" också?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 22:48
Ursprungligen av br-Augustinus:

TACK!!! - för kyrkoårskalendern!!! Jag "downloadade" dem, ska man "prenumerera" också?

Nej, det behövs inte. Det är ju inget som förändras:)

Kanon! Efter lite pill hittade jag årets kalender (Kyrkoret, 3:e rgngen - iCalShare). Detta har jag letat efter!

Senast redigerat 2008-05-29 17:20
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Kanon! Efter lite pill hittade jag årets kalender (http://iCalShare.com/article.php?story=20080106055037627). Detta har jag letat efter!

Håll till godo!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-29 17:15
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Kanon! Efter lite pill hittade jag årets kalender (http://iCalShare.com/article.php?story=20080106055037627). Detta har jag letat efter!

Länken leder tyvärr inte till "årets kalender" för mig

Ursprungligen av Eva:

Länken leder tyvärr inte till "årets kalender" för mig

Det var för att slutparentesen på någe vänster hade hakat med i själva länken. Nu är det fixat.

Kyrkoret, 3:e rgngen - iCalShare

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-29 17:25
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det var för att slutparentesen på någe vänster hade hakat med i själva länken. Nu är det fixat

Snyggt. Tack.

Tack så mycket! Väldigt smidigt!

Kommer det en kalender för kommande kyrkoår?

Japp! Det finns en för 2008-2011 sedan någon vecka tillbaka. Jag ska se var vi kan lägga den så att den blir tillgänglig för fler.

Bevaka tråden