Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös uppkoppling på hotell?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-20 22:29

Har en Power Book G3 med airportuppkoppling hemma till alla våra 4 Mac-datorer. Allting fungerar perfekt med detta. Men senastee veckan har jag bott på ett litet familjehotell i England där ägaren skaffat en trådlös uppkoppling till sin PC som gästerna med PC kunnat använda om de till honom uppgivit en 12-siffrig datorkod som han programmerat in i sin PC.

Jag hittar en 12-siffrig (sista "siffrorna" är ff) på min Power-mac som anges som min dators Airport-ID. Men det fungerar inte. Hur skall jag kunna koppla upp mig trådlöst på detta hotell och kunna arbeta med min Mac på Internet ?

Jag har också inbyggt Ethernet, men det är väl inte detta som skall användas. Här finns dock 12-siffrig kod.

kan någon hjälpa mig ?

Tacksam för svar

S. Blomberg

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-20 23:52

Ja det är ju MAC-adressen du pratar om eller Airport-ID som den även kallas.

Det ska normal inte ha något med om man har mac eller pc eftersom det följer standarden, och det faktum att det sitter samma wlankort i mac och pc..

Sen varför det inte funkade är en bra fråga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-21 00:09

I bland är det så att om man har haft sin dator på reparation, där man har bytt ut logikkort.
Då blir det annan MAC-adress.

Kolla MAC-adress !

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-21 00:24
Ursprungligen av REP:

I bland är det så att om man har haft sin dator på reparation, där man har bytt ut logikkort.
Då blir det annan MAC-adress.

Kolla MAC-adress !

dvs öppna ett terminalfönster och skriv /sbin/ifconfig sen letar du efter rätt interface i mitt fall en2:
ser man på att den har vara autoselect på media och inte en massa 10 och 100Mbit uppräknat.
Det är raden ether man ska kolla på

en2: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet 10.0.0.1 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.0.255
inet6 fe80::211:24ff:fe22:e244%en2 prefixlen 64 scopeid 0x6
ether 00:11:84:22:e2:44
media: autoselect status: active
supported media: autoselect

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-21 00:35

Utmärkt !
Det är bra att kunna Terminalen.

Tack för dina terminala texterna som jag kan använda framöver

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-22 07:02
Ursprungligen av Erik_J:

dvs öppna ett terminalfönster /.../

Eller gå till Systeminställningar -> Nätverk -> Airport -> Airport och kolla Airport-ID.

Kan det vara så att hans nätverk är lösenordsskyddat? Hemma har jag en airport-bas, två macar och en PC. På Macarna slår man en gång in sitt lösenord som man själv har valt, typ "pelle34". Ska man då ansluta PCn till samma nätverk får man slå in en kombination av konstiga tecken som lösen, typ "F3yu76pdy2", eller nåt. Vad man ska slå in på PCn visas som info i basstationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 01:11

En grej till. Det är inte datorn i sig som har en MAC-adress, det är nätverksinterfacet. Det interna (ethernetkortet) och Wlan-kortet har båda olika MAC-adresser.

Bara för tydlighetens skull...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-21 19:02

... och bara för att klargöra, MAC och Mac har inget med varann att göra. MAC står för media access control och står i stora drag för det unika hårdvaru-ID som alla nätverkskort har.

1
Bevaka tråden