Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gott med dubblat minne.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev trött på att min dator känndes lite seg och så. Ingen katastrof men det känndes som något höll den tillbaka för att få visa hela sin kraft.
Så jag beslöt mig för att biffa upp minnet från 512 Mb till 1 Gb RAM.
Sagt och gjort nu sitter jag med 1 Gb RAM i maskinen och den känns inte så mycket snabbare men ack så mycket mer jag kan göra samtidigt utan att något händer eller känns slött.
Nu hade jag precis en 68 Mb bild öppen i Photoshop samtidigt som jag surfade i Safari och Mail var igång och Audium. Utan att tänka mig för drog jag igång World Of Warcraft som med 512 Mb tog allt av datorn.
Nu helt plötsligt känndes WoW precis som vanligt inte en massa diskskrivande inget segt (inte ens vid torget i IF). Jag avslutade det rätt snabbt och upptäckte mängden program jag hade igång samtidigt.
Underbart. Glad blev och är jag.
Nu har jag äntligen en bra dator. OS X kräver RAM.

Nästa steg blir väl snabbare disk...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-20 19:00

Jag gjorde detsamma, hade 512 och satte in 1Gb extra och trots att den snart är två år gammal känns den hur fräsch som helst!

Själv kan jag inte ha mer än 640

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-21 08:38
Ursprungligen av Mattias Hedman:

<snip>
Nästa steg blir väl snabbare disk...

Jag har märkt att min Mini (1gb RAM) kan vara lite mindre responsiv när man skall hoppa fram och tillbaks än min gamla PM G4 466Mhz (768 mb RAM) och PB G4 500 mhz (1gb RAM + 5400 rpm ordentligen cachad HD).

Altså, även om själva programmen fungerar snabbare på Minin, så känns det slöare när man skall hoppa mellan olika program. (Eller rent av när mycket minne används på samma gång, ser jag fler snurrande badbollar på Minin än på den gamla hårdvaran).

Har inga vetenskapliga test, men mitt personliga intryck är att att HDn spelar en betydlig roll i det hela. Speciellt i och med att OSX 'lägger' en hel del av minnet på HDn, i form virtuellt sådant.

/m

Desto mer internminne du ju mindre använder OS X Virtuellt Minne.
Min disk har så gott som slutat spinna förutom när jag sparar och öppnar saker.

1
Bevaka tråden