Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela skrivare i windos-nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2002-09-24 15:40

Sitter som enda användare i ett windos-2000 nätverk med en Powebook och Mac OS x,2,1.
Att vara inkopplad i nätverket, surfa och dela filer går som smör men att skriva ut via företagets printer....
Alla övriga maskiner är utrustade med Windos XP. Till en av burkarna finns en Hp Laserjet 6MP inkopplad....i datorn inte som en eget objekt med ip i nätverket.
Nu undrar jag efter att ha jobbat en del med detta om det är möjligt för mig såsom för alla andra på företaget använda mig av denna skrivare - jag har alla drivisar installerade men min Apple får inte kontakt med skrivaren trots jag försökt på alla sätt anpassa windosburken att köpa även mig. XP stöder inte appletalk...kan det möjligtvis vara så???
Hur kan jag lösa detta utan att köpa företaget en nätverksskrivare???

Hmm, initialt kanske du borde prova att installera appletalk tjänsten på den XP maskinen som skrivaren sitter? Det är ju den maskinens IP nummer som "äger" skrivaren men om den är utdelad/eller ens går att dela ut via appletalk är tveksamt... Finns flera "brother" skrivare som bara funkar till det ena eller det andra...

MVH Mattias

Appletalk stödet för skrivare finns inte kvar i WinXP. Lägg till en lokal skrivare på datorn som har skrivare ansluten. Lägg till standard TCP/IP print. Välj ip adressen till skrivaren och välj Raw. Detta borde även gå att göra i CUPS men har inte kollat på detta. Konfigurera din arbetstation med de inställningar du gjort på XP datorn.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-25 09:10

Det här kanske kan hjälpa:

Öppna Utskriftskontroll.
Välj "Lägg till"
Välj "IP-utskrift"
Skriv in IP-nummer till den dator skrivaren är kopplad till. Kryssa i rutan "Använd förvald kö på servern".
Välj rätt drivare i menyn under.

Nu borde det funka.

  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2002-09-25 12:26

Tack för alla förslag men....trots ngr. timmar..inget funkar. Jag går och köper en färglaser för 24000:- ställer den på mitt rum och lägger in fakturan på chefens bord.
Eller kanske en box som omvandlar skrivaren till en nätverksskrivare...då bör det inte vara ngt. problem

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: d-fect:
Tack för alla förslag men....trots ngr. timmar..inget funkar. Jag går och köper en färglaser för 24000:- ställer den på mitt rum och lägger in fakturan på chefens bord.
Eller kanske en box som omvandlar skrivaren till en nätverksskrivare...då bör det inte vara ngt. problem

Axis har fina printerservrar för nätverk. Rekommenderas starkt.

Ciryon

1
Bevaka tråden