Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon provat en LG L1715S med mini?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon hur bra LGs L1715s och L1915s fungerar med mini?
Båda har bara VGA-ingång så problemet om det finns borde vara mörk bild.
Kan någon tipsa om någon annan platt skärm som garanterat fungerar med mini? VGA eller DVI spelar ingen roll.

Ja, jag har läst ALLA andra trådar om den här frågan på de flesta av internets mac-forum.

MVH
Johan

har en VIEWSONIC VX912 19" TFT, både dvi och vga. funkar utmärkt i alla upplösningar. viewsonic har dessutom den bästa garantin mot döda pixlar.

Jag hade satsat på att finna en med DVI som stöder Mac mini, det kan nämligen uppstå små störningar med VGA-anslutningar.

Jag har haft problem med analog LCD kopplad både till Mac mini och PowerBook. Jag vet tyvärr inte ifall störningarna uppstår med Apples omvandlare (VGA till DVI) eller om det är störningar från närliggande kablar/utrustning, men jag tycker det är värt att skaffa DVI oavsett. Det finns ofta saker i ens närhet som kan störa analoga signaler på ett eller annat sätt.

DVI däremot felar sällan. Att Mac mini inte klarar vissa skärmar med DVI beror ju på Mac mini vad jag förstått och inte skärmen.

DVI-modeller som stöder Mac mini vet jag inte, men ett tips är att vissa tillverkare faktiskt har information om detta på sina produktsidor, EIZO bl.a.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-20 23:02

Jag skulle rekomendera att ta en titt på Dell och Samsungs istället för Goldstar. Dom brukar ha vettiga priser på skärmar med DVI vilket spelar roll.

Det blir en L1715S. Den kostar ca 2400 och ska enligt mina beräkningar fungera. Ingångskänsligheten(?) är på 0,7Vpp så den bör matcha Minins lägre VGA-utspänning.
Är ganska säker på att kör man en VGA skärm så funkar den bra med Mini om den har en ingångskänslighet(tror jag det heter) lägre än 1,0Vpp.

Någon elektronikkunnig som kan hålla med?

Alternativet är en av EIZOs billigare 17", de ska enligt deras supportsidor fungera med Mini - tack för tipset ovan! - och har också 0,7Vpp ingångar.
Hur det är när man kör DVI-gränssnittet vet jag inte, men de billigaste skärmarna har ju bara VGA. Yttre störningar är jag inte orolig för. DVI-störningarna verkar bero på något annat än VGA-spänningen?

Kan nu efter vissa experiment meddela att LG L1715S _inte_ fungerar speciellt bra med mac mini (endast VGA). Har inget att anmärka på vad gäller ljusstyrka/"vithet" men skärpan är riktigt risig om man jämför med den inkopplad till min pc, då den motsvarar DVI-kvalitet.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-03 08:27

säger bara en sak: DVI

Glöm allt jag sagt! Ursäkta. När jag provade skärmen var jag jättestressad och hade så bråttom så att jag inte ens försökte prova skärmens autokonfigurering. Nu har jag provat igen och tryckt på knappen. Bilden är knivskarp! DVI-skarp!
Skärmen jag sitter vid nu är en äldre Dell-plattis med både vga och dvi-ingång. har provat båda och måste säga att jag inte ser någon märkvärdskillnad. Jag är fotograf och ganska noga med skärpa och kvalite. Så i det här fallet kommer jag överge DVI till förmån för plånboken!

Ursäkta mitt förhastade yttrande (ovan) och hoppas att någon har nytta av denna info! Själv har jag desperat sökt och sökt igenom internet efter info om vilka skärmar som passar bra med mini, till och med gjort en lista på kompatibla skärmar och icke, samt dvi-kompatibla och vga-kompatibla... Nu har jag funnit min one!

1
Bevaka tråden