Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie Porche 250GB, på internet dör, av internet fungerar!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare,

har haft ett jäkligt skumt problem nu dom senaste månaderna. Efter att jag bytt ADSL leverantör och i samma veva köpte ett Paradyne 6211I modem dör internet uppkopplingen några sekunder efter det att min LaCie Porche 250GB FireWire sätts på. Har testat på flera olika datorer både PC och Mac med samma resultat. Någon som har en aning om vad som kan vara vajsing? Har senaste firmware:n installerad.

/D

Jag hade ett liknande problem med mitt D-Link 624. Det startade om när jag startade upp en dator, sen tog det 5 minuter innan det loggat in igen.
Hittade tyvärr ingen lösning så jag slängde ut det till förmån för ett Netgear som går klockrent.

David.
Modemet kopplad till datorn med standard nätverkskabel?

Sitter datorn, LaCie'n och ADSL-modemet kopplat i samma eluttag.
Jordat eluttag?

Testa att vrida t.ex. ADSL-modemets stickkontakt 180grader i uttaget.
Vrid sedan tillbaka och koppla LaCie'n i eluttaget med 180graders vridning.
Om problemet kvarstår testa att koppla LaCie'n alt ADSL-modemet i ett eluttag som går på en annan fas i huset/lägenheten.

Det här med att vrida 180grader kan låta befängt eftersom vi har växelström. Men tro mig. Det är ett beprövat sätt att avhjälpa mysteriska elfel.

Lycka till.

Ursprungligen av wwwandi:

David.
Modemet kopplad till datorn med standard nätverkskabel?

Sitter datorn, LaCie'n och ADSL-modemet kopplat i samma eluttag.
Jordat eluttag?

Testa att vrida t.ex. ADSL-modemets stickkontakt 180grader i uttaget.
Vrid sedan tillbaka och koppla LaCie'n i eluttaget med 180graders vridning.
Om problemet kvarstår testa att koppla LaCie'n alt ADSL-modemet i ett eluttag som går på en annan fas i huset/lägenheten.

Det här med att vrida 180grader kan låta befängt eftersom vi har växelström. Men tro mig. Det är ett beprövat sätt att avhjälpa mysteriska elfel.

Lycka till.

hehe svärfar är på samma väg fick precis en påse med 20 meter jordad kabel att testa runt om i lägenheten med har vridit och vänt på de flesta kontakter utan lyckat resultat men jag skall testa med kabeln senare idag. Jag skriver om det fungerar eller inte...

/D

Jag hade möjligen samma problem eftersom modem och router inte var i samma burk. Men i ett gammalt hus med bara jordat i köket...
Netgearen funkar oavsett ojordade uttag, men då är ju modem och router i samma burk.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-20 23:25

Är det ADSL modemet eller datorn som tappar nätverksuppkopplingen menar du? Tänkte om FireWire är aktiverad som Nätverksport under Nätverk i Systeminställningar och att det påverkar datorns anslutning till nätverket när du ansluter FireWire-disken...

1
Bevaka tråden