Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Letar efter likadana sajter!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-18 15:26

En bekant i Amerika har blivit stämd för att hon "kopierat" en konkurrents webbplats. Hon har bett mig (och några andra) om assistans och att skriva en inlaga till domstolen. Den tekniska aspekten, dvs hur lika eller olika kodningen är i de båda sajterna, är i princip ingen större match. Hon använder CSS och validerad kod, medan konkurrenten har ett frameset och en oherrans massa font-taggar och annat gammalt skräp.

Men på min lott har fallit att försöka förklara att visuell utformning av webbplatser inte på långa vägar erbjuder särskilt stort kreativt utrymme på samma sätt som design av trycksaker gör. Dels p.g.a. att man ju faktiskt inte har kontroll på fonter och annat, och dels för att mediet i sig kräver att man t.ex har menyer på vettiga ställen osv. Därför är ju webbplatser ganska lika, ungefär som att dagstidningar är ganska lika.

Nu letar jag efter webbplatser som jag kan ta screenshots av för att demonstrera hur lika dom kan vara, kanske till och med förbryllande lika - utan att innehavarna stämmer varann.

Så om ni kan hjälpa till att hitta sajter som är som karbonkopior av varandra så vore jag (och hon i Amerika) myckat tacksamma. Skulle dom dessutom vara i samma bransch, så vore det ännu bättre.

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 15:29

Sprays kopior av Apples filkmenyer kanske kan vara ett exempel.
www.apple.se
www.spray.se

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-18 15:47

Danne: Vore trevligt om vi kunde få veta vilka webbplatser det gäller.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-18 15:51
Ursprungligen av tjogin:

Danne: Vore trevligt om vi kunde få veta vilka webbplatser det gäller.

"Trevligt"????
Du är bara nyfiken och inget annat.
Ingen av dom ser längre ut som dom gjorde när detta började, så därför är det inte intressant att ge ut URLarna. Jag har både koder och screenshots av sajterna som dom såg ut då, men har givetvis lovat att behålla dom för mig själv.
Så, sorry.

Ursprungligen av Danne V:

"Trevligt"????
Du är bara nyfiken och inget annat.
Ingen av dom ser längre ut som dom gjorde när detta började, så därför är det inte intressant att ge ut URLarna.

Självklart är det intressant, svårt att ge råd annars och om de redan är stämda så kan det knappast vara fel att visa screenshots på hur siterna såg ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 15:57

Sedan finns ju Macfeber / Prylfeber / Bilfeber vs. Uncrate också.
www.macfeber.se
www.prylfeber.se
www.bilfeber.se
www.uncrate.com

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-18 16:05

Solid,

Tackar. Dom tre första drivs av samma gäng, dock. Så man kan förstå att dom är lika.
Den fjärde kanske inte är sådär otroligt lika som dom andra...?

Men "keep it up"! Jag är jättetacksam för bidrag. Det hjälper en tjej som råkat ut för en riktig skitstövel, och hon mår pyton över påhoppet.

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 16:11

Jo, visst vet jag att de drivs av samma gäng. Jag tänkte mest på de tre i jämförelse med Uncrate.
Nej, det är inga rena kopior av varandra, men det är väldigt lika i sin uppbyggnad om du frågar mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-18 16:39
Ursprungligen av Solid:

Nej, det är inga rena kopior av varandra, men det är väldigt lika i sin uppbyggnad om du frågar mig.

Jo, det är dom onekligen, och jag såg direkt vad du avsåg - och håller med dig eftersom vi båda förstår hur dom är byggda.
Men det är meningen att en vanlig svenne ska tycka att dom är lika, och han ser ju bara det som möter ögat. Därför är det bra om den visuella formgivningen är densamma, med samma färgskalor, layout, etc.

Men jag tackar å det varmaste för att du hjälper till! Jättebussigt!

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-18 16:35

Ah, jag tror tjogin och jazzper missuppfattar. kanske mitt fel:

Jag letar alltså inte efter sajter som ser ut som tjejens eller hennes griniga konkurrents sajter. Hur dom ser ut är alldeles ointressant.

Jag letar efter ANDRA sajter som är lika varandra, som Solid har lämnat exempel på. Det bör alltså vara sajter som vid en hastig blick av en vanlig surfare kan förväxlas med varandra. Är dom dessutom konkurrenter, så är det ännu bättre.

Exempel: http://www.computer-support.ch/xupport/ och http://www.macosxcocktail.com/ som i alla fall är hyfsat lika, och dessutom konkurrenter.

Danne

Kan man verklaigen hävda att man "äger" designen på en hemsida? Koden,vare sig det är CSS eller html är ju fri och universell. Och det finns ju bara ett visst gäng typsnitt och ett begränsat antal färgval och tekniska lösningar att tillgå. Möjligen kan någon att någon härmat ens site i syfte att nalla på ett varumärke/namn/whatever.

Men först måste det väl fastställas när de olika siterna gjordes med andra ord vem som var först och sen måste väl den som kopierats leda i bevis eller i vart fall ställa utom rimligt tvivel att den anklagade har besökt hans sida och sedermera kopierat den. Om koden är olika handlar det ju om design och vad är då kopierat? Samma typsnitt i menyerna? Det går nog hitta tusentals siter med samma typsnitt i menyerna. Menyerna på samma ställe? Hur många miljoner siter har inte menyerna placerade till vänster, eller höger för den delen? Ja, jag förstår dock inte hur han ska lyckas om de inte är extremt superlika. För som sagt kodlösningarna kan han ju inte hävda som sina.

Tror inte din amerikanske vän behöver oroa sig. Se till att hon stämmer honom för förtal/ärekränking och psykiskt lidande sen när hon vunnit det här första. Låt han inte komma undan billigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-18 16:56
Ursprungligen av Mattias H:

Kan man verklaigen hävda att man "äger" designen på en hemsida? Koden,vare sig det är CSS eller html är ju fri och universell. Och det finns ju bara ett visst gäng typsnitt och ett begränsat antal färgval och tekniska lösningar att tillgå. Möjligen kan någon att någon härmat ens site i syfte att nalla på ett varumärke/namn/whatever.

Men först måste det väl fastställas när de olika siterna gjordes med andra ord vem som var först och sen måste väl den som kopierats leda i bevis eller i vart fall ställa utom rimligt tvivel att den anklagade har besökt hans sida och sedermera kopierat den. Om koden är olika handlar det ju om design och vad är då kopierat? Samma typsnitt i menyerna? Det går nog hitta tusentals siter med samma typsnitt i menyerna. Menyerna på samma ställe? Hur många miljoner siter har inte menyerna placerade till vänster, eller höger för den delen? Ja, jag förstår dock inte hur han ska lyckas om de inte är extremt superlika. För som sagt kodlösningarna kan han ju inte hävda som sina.

Tror inte din amerikanske vän behöver oroa sig. Se till att hon stämmer honom för förtal/ärekränking och psykiskt lidande sen när hon vunnit det här första. Låt han inte komma undan billigt.

Hennes advokat sköter nog om allt det där får man hoppas.
Jag bara undrade om nån har exempel på sajter som liknar varandra, och det vore ju hyggligt om tråden inte spårar ur, utan håller sig till ämnet.

Ursprungligen av Danne V:

Hennes advokat sköter nog om allt det där får man hoppas.
Jag bara undrade om nån har exempel på sajter som liknar varandra, och det vore ju hyggligt om tråden inte spårar ur, utan håller sig till ämnet.

Sorry, got a bit carried away there. Men det är en intressant juridisk fråga. Vad gäller siter som liknar varandra kan jag tyvärr inte hjälpa till med några förslag.

Det hade varit ganska intressant att vet hur lika dessa sajter var. Jag förstår om du inte kan dela med dig av skärmdumpar men det hade underlättat om man fick veta lite mer...var de på något sätt olika?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-19 19:25
Ursprungligen av 509blkl:

Det hade varit ganska intressant att vet hur lika dessa sajter var. Jag förstår om du inte kan dela med dig av skärmdumpar men det hade underlättat om man fick veta lite mer...var de på något sätt olika?

Som jag påpekade tidigare, så har de två sajterna egentligen inget med min fråga att göra och jag ångrar djupt att jag berättade bakgrunden. Kunde inte tro att det skulle missuppfattas så lätt.

Men jag hittade till slut en sajt som listat rena plagiat, dvs uppenbara stölder. Det var i och för sig inte vad jag letade efter (jag ville ha såna som råkat bli lika av en slump), men det får duga.

Jag tror att många skulle tycka det var kul/intressant att se, så jag postar URLen:
http://archive.pirated-sites.com/archive/

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-19 21:02
Ursprungligen av Danne V:

Men jag hittade till slut en sajt som listat rena plagiat, dvs uppenbara stölder. Det var i och för sig inte vad jag letade efter (jag ville ha såna som råkat bli lika av en slump), men det får duga.

Det är ju jättebra att visa hur en Kopia ser ut egentligen. Men jag tror att ditt starkaste kort är koden.
Inom design brukar man ju ofta prata om mönsterskydd.... men jag har ingen aning om hur det funkar i staterna...

Jag orkar inte leta själv, men jag tror att man kan hitta rätt stora likheter om man går igenom en mängd nyhetssajter från större dagstidningar, TV-kanaler och liknande världen över.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-18 17:14
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag orkar inte leta själv, men jag tror att man kan hitta rätt stora likheter om man går igenom en mängd nyhetssajter från större dagstidningar, TV-kanaler och liknande världen över.

Jo just det. Jag har letat som fan, men har ännu inte hittat några, så jag undrade om nån här kunde dra fram några sajter ur rockärmen...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-20 11:24

Netonnet, sovida.com, dustin.se, siba.se... osv, är väldigt lika. Kanske inte till utseendet exakt, men layouterna stämmer överens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 13:17

Danne V, är han amerikan i sverige eller usa? Har han stämt in henne vid Tingsrätt i sverige? Kolla alla aspekter vad gäller det processtekniska (jurisdiktion, partsbehörighet - dvs att han öht har rätten att stämma in henne). Detta utöver det rent tekniska i stämningsansökan... Det är alltid en bra sak att få en stämningsansökan ogiltigförklarad för att förhala processen och köpa mer tid. Se över alla handlingar ihop med en juris/advokat för detaljer.

Förresten skulle det nog vara idé om du postade detta på bold.se också - där har du grabbar och tjejer som har koll på vem som har snott från vem
grafisktforum.com kan kanske också vara till hjälp.

Forum!

Alla möjliga forumsidor som ser likadana ut. Kolla t.ex
99mac
http://forum.flashback.info/scandinavia/

Det är skillnad mellan en webbsida och ett forum, speciellt när det är samma forumprogramvara (då ser ju alla installationer lika ut från början, men sen kan man ju själv ändra utseende och så)

1
Bevaka tråden