Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalité på mp3-spelare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-15 15:03

Är i krokarna att inhandla en mp3-spelare.
Måste säga att det är mycket snack om utseénde, storlek/mobilitet, enkel att använda etc. Konstigt, tycker jag, är att det pratas betydligt mindre om kvalitétn på ljudet. För mig är det det som är helt avgörande för vilken mp3-spelare jag skall köpa. Visst, den får ju inte väga ett halvt kilo, men några gram hit eller dit kan man stå ut med om man bara får bättre ljudkvalité.

Att det är just mp3 man spelar drar ju ner förutsättningarna för att få toppkvalité på en gång, men ändå - måste ju ändå vara skillnad på mp3spelare och mp3spelare..?

Vilken mp3-spelare har egentligen bäst ljudkvalité i prisklassen 1000-2000:-? Vilka hörlurar som medföljer är mindre viktigt (för mig) för jag har redan ett par mycket bra sådaa som jag kommer använa.

I det här forumet lär du få svaret "iPod" och med tanke på din prisklass lär det dessutom bli med tillägget "mini".

Men allvarligt talat, i den prisklassen du tänkt dig är det nog bäst att ta med sig hörlurarna till en affär och testa. Jag misstänker att frågan om huruvida mp3-spelaren kan driva dina lurar till tillfredsställande "styrka och smak" vida överglänser frågan om ljudkvalitet (ingen av märkesspelarna lär ha extremt kass kvalitet men det är väl inget för guldöron per definition - dessa accepterar väl aldrig komprimerat ljud!?)

Var ska du lyssna? I en bullrig miljö (utomhus, bil, buss) lär andra faktorer än ljudkvaliteten på spelaren spela roll.

Tänk också på att Apples AAC låter bättre än mp3 (och kanske även WMA) i samma bitrate och tar mindre plats. Har du plats kan du förstås välja ett högre värde i AAC (exvis 192) och ändå inte ta mer plats än en mp3 128. Sen finns fårstås Apple Lossless som sparar halva utrymmet mot normal cd men låter exakt likadant.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-15 16:34

Förstår ju att en liten mp3-spelare i den prisklassen inte kan driva dom lurarna fullt ut, men vissa spelare kanske kan driva dom bättre än andra..
Lurarna är helt slutna så bullerljudet stör inte jättemycket.

Kanske varierar inte ljudkvalitén så mycket på spelarna eftersom ljudkällan (mp3) lägger ribban ganska lågt från början...

  • Medlem
  • 2005-08-15 18:17

Jag kan varmt rekommendera iRiver iFP - 795/512 MB (fast ännu hellre iFP - 799/1 GB). En flash-baserad spelare med radio och som drivs med ett AA-batteri. Den har hög uteffekt och klarar mina ganska tungdrivna dj-lurar med lätthet. Ljudet är mycket bra! Det enda jag saknar är iTunes-synk, det går ju att föra över låtar från iTunes till överföringsprogrammet iRiver music manager, men just spellistor stöds ej. Music manager tycker jag inte är störande, man kan programmera radion och uppgradera firmvare med det också. Så mac-stödet är fullgott. (man kan använda UMS-transfer om man hellre vill det) Just firmware-update är ju viktigt då nya funktioner och buggfixar brukar komma den vägen - så kolla denna möjlighet oavsett vilken spelare du väljer...

Modellen iFP - 799 är dock på väg ut och de nya modellerna är mindre, med AAA batteri (kortare speltid) och här i Europa har man tagit bort radiofunktionen på de nya modellerna pga av tullavgifter (?!?!). Mitt tips är att försöka hitta en iFP - 799 i butik någonstans! (brukar kosta ca 2000 kr)

Ursprungligen av johan_tanying:

[...] Har du plats kan du förstås välja ett högre värde i AAC (exvis 192) och ändå inte ta mer plats än en mp3 128. [...]

Detta påstående är fel. En låt i vilken bitrate som helst tar alltid samma utrymme som samma låt i ett annat format. M.a.o. en 128 kbps mp3 tar lika mycket datautrymme som en 128 kbps m4a (128 kilobit data per sekund är alltid 128 kilobit...). Det som skiljer kan ju t.ex. vara mängden id3-taggar möjligtvis, men det är marginellt.
Däremot så låter en 128 kbps aac bättre än en dito mp3. Helt klart.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 18:12

tja, shufflen har ett ljud som slår både vanliga ipoden & minin REJÄLT på fingrarna. klarar av att driva fler lurar bättre trots lägre effekt. GRYM!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 23:13

Meizu E2 kan driva rätt kraftiga hörlurar har bra ljud och bra kvalité på spelaren om du vill ha en flash spelare ta en titt i deras forum där diskuteras det friskt.
http://www.meizu.se/forum/
Vill du ha en liten hårdisk spelare har Iriver H10 grymt ljud. Tyvärr har den problem med andra saker.
Båda spelarna kostar lite över 2000kr Men ta en titt på dom!

  • Medlem
  • 2005-08-16 01:15

Meizu E5 (ej E2) upptäckte jag i förra veckan och den verkar verkligen vara en suverän manick - 53 timmars speltid, helt i metall (alu?) och i övrigt ungefärligen alla de funktioner jag själv vant mig vid från spelaren jag beskrev ovan. Men för min del (i jakt på en 1 GB-spelare) uppstår frågan, kan firmware uppdateras på en mac?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 01:20

Borde vara ganska självklart men kvalité är så otorligt individuellt när det gäller ljud... min bror t.ex. hör ingen skillnad på 64kbit och 128 kbit mp3 kodad musik...
Mina öron mår bra med musik kodad högre än 128kbit och i aac... inget mindre... smaken är som baken lixom...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-16 10:10

Tack för alla svar! Jag skall kolla upp både iRiver och Meizu. iPod Shuffle har ingen display - därför är den utesluten.

iAudio har jag hört skall vara bra också. Modellerna som verkar intressanta är iAudio 5 och U2. Har ni någon ris eller ros att berätta om dom?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-16 13:01

Meizu X6 - är den bra?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 13:04
Ursprungligen av Hallon:

iPod Shuffle har ingen display - därför är den utesluten.

vaffö då?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-16 13:11
Ursprungligen av DaPhox:

vaffö då?

Verkar ju tokjobbigt att klicka sig fram till den låt man vill ha om man har många inlagda.

Ursprungligen av Hallon:

Verkar ju tokjobbigt att klicka sig fram till den låt man vill ha om man har många inlagda.

Det är just det som är grejen med en Shuffle - den blandar låtarna utan att du bryr dig. Har själv både en iPod 20 GB och en Shuffle 512 MB, och display är det sista man saknar på shufflen. Särskilt som att den har ett gränssnitt som faktiskt går att använda, till skillnad från mer användarfientliga härken med pyttedisplayer.

Fast i ditt fall tror jag faktiskt att det är en Mini du skulle vilja ha... ljudkvaliteten är inte i absoluta toppklassen, men klart tillräcklig för en audiofil som jag. Musikupplevelsen hamnar ju aldrig ens i närheten av vad man kan få i vardagsrummet, så IMHO blir det nästan löjligt att försöka jaga det perfekta ljudet - oavsett spelare blir det aldrig "bra", och det är inte därför man har en heller. Fast smaken är ju som baken...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-16 14:45
Ursprungligen av Samuel K:

Det är just det som är grejen med en Shuffle - den blandar låtarna utan att du bryr dig. Har själv både en iPod 20 GB och en Shuffle 512 MB, och display är det sista man saknar på shufflen. Särskilt som att den har ett gränssnitt som faktiskt går att använda, till skillnad från mer användarfientliga härken med pyttedisplayer.

Fast i ditt fall tror jag faktiskt att det är en Mini du skulle vilja ha... ljudkvaliteten är inte i absoluta toppklassen, men klart tillräcklig för en audiofil som jag. Musikupplevelsen hamnar ju aldrig ens i närheten av vad man kan få i vardagsrummet, så IMHO blir det nästan löjligt att försöka jaga det perfekta ljudet - oavsett spelare blir det aldrig "bra", och det är inte därför man har en heller. Fast smaken är ju som baken...

Jo, jag var länge inne på en iPod mini, men sen har jag hört så mycket om att ljudkvalitén inte är bra.. Jag vet att det inte går att få det perfekta ljudet, men man vill ju ha så bra som möjligt iaf.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-08-19 11:08

Nu har jag en beg. iRiver iFP-1000 på gång. Dock ställer jag mig lite tveksamt till att dom har pressat in en kamera i den också..

Någon som vet/hört/läst något om denna modell?
Är den t.ex bättre eller sämre än Meizuz X6?

1
Bevaka tråden