Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debian ger fel upplösning på PowerBook G4..

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter installation av Debain Linux 3.1 på min PowerBook G4/800 får jag fel upplösning på skärmen. Normal upplösning är 1280x854 men Debian väljer 800x600. I inställningsprogrammet för detta ändamål finns inte min standardupplösning bland alternativen och när jag försöker ändra till någon annan upplösning blir skärmen knäpp och visar bara massa linjer och det går inte att hitta tillbaka utan att starta om datorn. Kör med Gnome som grafiskt gränssnitt.

Finns det något enkelt sätt att få PowerBookens standardupplösning även i Linux. Är nybörjare skall tilläggas.

Senast redigerat 2005-08-18 23:25

Förmodligen är X konfigurerat för att bara försöka använda de vanligaste 4:3-upplösningarna, och då borde 800x600 bli den högsta upplösning den tror att skärmen klarar. Googlade fram en X-configfil från en titan-PB, om du kör XFree86 och inte X.org borde den fungera rakt av:

http://www.cattlegrid.net/~christophe/titanium/XF86Config-4

Ersätt bara orginalkonfigurationen (/etc/X11/XF86Config-4) med den filen. Annars, eftersom jag antar att din config fungerar bra i övrigt, kan du ju helt enkelt ta och klippa & klistra lite... byt bara ut din befintliga "Monitor"-sektion mot motsvarande i den nya filen.

1
Bevaka tråden